Opgelost nog even over windows old......

Status
Niet open voor verdere reacties.

atlantis

Steunend lid
Vip Lid
Het windows old topic is afgesloten, maar ik had er nog een vraag over.

Mijn pc heeft dus een SSD van 128 Gb, waarvan er nog 20 GB over is. Daar staat enkel win10 op en mijn programma's. Ik veronderstel dat dit binnenkort misschien nijpend wordt bij updates. De map win old staat er nog op (datum vermeld is 01 nov) en is 27GB groot. Als ik die map nu kopiëer naar mijn HD en daarna verwijder van mijn SSD, is die dan nog bruikbaar voor een eventuele terugdraai?
 
als jij een image maakt via de Easeus todo backup om deze vervolgens op een "nieuwe grotere " ssd te plaatsen dan dien je rekening mee te houden dat er op deze "nieuwe "ssd een niettoegewezenruimte zal aangemaakt worden die je nadien aan de C dient toe te wijzen of je maakt een tweede partitie aan ...
ook dien je dan op te starten vanaf de easeus todo backup opstart usb of cd aangezien de nieuwe ssd géén besturingssysteem bevat .
maar dat zou dus een mogelijkheid zijn.
 
Dee SSD bevat alleen maar mijn windows en programma's, de res (documenten, foto's , video's enz) staan op de 2 harde schijf. Wel heb ik nog 2 backups op 2 externe harde schijven, én mijn foto's staan nog eens apart op een andere HD :)
Prima, maar dan moet je (nu zeker), zoals ik al eerder aangaf, toch gaan zoeken wie de grootverbruiker is op je C:\.

Groetjes,

Nicole
 
Gebruik dan eens WinDirStat om te zien waar jouw ruimte vreters staan.
Ik ken er drie die lastig kunnen zijn.
1) iTunes
2) TomTom
3) Grafische drivers.
1606492128280.png


dat is het resultaat
 
Ik zou in dit geval klikken met rechts op C:\ en kiezen voor eigenschappen.
Dan klikken op [schijfopruiming] en daarna op [Systeembestanden opschonen]
Dan OK en daarna [Bestanden verwijderen].
Succes.
P.S. ben wel benieuwd wat 6.6 gig aan bestanden is.
 
Nee, die uitbreidingssloten zeggen niets over of jij een extra harde schijf kunt plaatsen.

Een harde schijf sluit je aan op een SATA poort op het moederbord. Je moet dus kijken of er nog een SATA poort vrij is.
Bovendien moet er nog ruimte zijn in je kast om die extra hardeschijf te monteren.
Hier staan de eigenschappen van jouw pc: https://support.hp.com/nl-nl/document/c05212411
Jouw pc heeft een Orchid3 moederbord (gemaakt door Foxconn).
Ik dacht dat een Orchid3 moederbord normaal 4 (vier) SATA poorten had. Maar als ik de afbeelding op de website van HP bekijk, dan lijkt het er sterk op dat jij een aangepast moederbord hebt met slechts 3 SATA poorten.
Je ziet die 3 poorten bij elkaar in de rechter benedenhoek op de afbeelding van het moederbord. Ze hebben verschillende kleuren: wit, donkerblauw en lichtblauw.
Je zult je computer open moeten maken en zelf moeten kijken of jij nog een vrije SATA poort hebt.
Ik vermoed dat er geen SATA poorten meer vrij zijn. De drie poorten die jij hebt zullen bezet zijn door je SSD van 128GB, je HDD van 1 TB en je dvd-station.
 
Even nog een reactie op Uw aanvulling.
In het geval van een SSD wordt slaapstand niet aanbevolen.
Dit omdat het onnodige schrijf actie veroorzaakt.
Kijk maar eens hier naar. De gratis versie laat je zien wat slim is.
Daarnaast krijg je ook nog extra ruimte omdat hiberfil weg valt.
 
even laten weten.

Het vervangen van de originele SSD van 128G door een Samsung 860 evo 250Gb is zonder problemen gelukt met het Samsung Data Migration programma.
Begrijp wel onderstaande schema niet meer nu:
1607080050084.png


kan iemand me eens uitleggen

Bedankt voor jullie hulp
 
de Windows RE tools is je recovery partitie met de herstel opties (mag je nooit verwijderen of een letter toewijzen ,)
de 2de partitie is de gereserveerde systeempartitie (mag je nooit verwijderen of een letter toewijzen )
aansluitend heb je dan de C partitie waarop dus je besturingssysteem staat ..
de D schijf zou je data schijf kunnen worden of zijn maar deze is zo goed als vol en heeft nog maar 106 gb vrije ruimte !
 
de Windows RE tools is je recovery partitie met de herstel opties (mag je nooit verwijderen of een letter toewijzen ,)
de 2de partitie is de gereserveerde systeempartitie (mag je nooit verwijderen of een letter toewijzen )
aansluitend heb je dan de C partitie waarop dus je besturingssysteem staat ..
de D schijf zou je data schijf kunnen worden of zijn maar deze is zo goed als vol en heeft nog maar 106 gb vrije ruimte !
thanks

Wat betreft de D schijf: ik heb een Seagate 3Tb liggen om de volle te vervangen. Ik ben nog aan het twijfelen of ik nog partitioneer: 1 deel van 2TB en 1deel van 1TB.

Wat is het snelste om de date van D naar de Seagate te zetten: een backup van de D maken en deze naar de Seagate overzetten, clonen, of via Synback.
 
de snelste optie om de data over te zetten naar de Seagate is via een back-up maar hou er rekening mee dat je dan op de Seagate een niettoegewezenruimte verkrijgt van 2TB die je dan achter af dient aan te maken wil je deze ook gebruiken ..
dus het 1ste deel (partitie) op de Seagate is dan 1 TB en de 2de deel (partitie ) is dan 2TB
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan