Onedrive

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Hallo,

Heb 2 PC´s W10 met beide ongeveer dezelfde activiteiten, dus gebruiken (raadplegen, updaten, bijvoegen, deleten) we dezelfde bestanden/files.
Leek ons handig om via bijv. Onedrive daarbij te gebruiken. Voorzover ons bekend maakt die ook backups van die bestanden.
De kern van de vraag is: als we Onedrive dus hebben uitgerust met de betreffende mappen & files, kunnen we ze dan ook nog op PC- niveau bijwerken? Dit bijv. als net netwerk niet meer beschikbaar is? Vanmiddag kreeg ik door iets de indruk (maar kan het helaas niet meer reproduceren) dat het bijwerken op PC-niveau niet meer toegestaan was. Als dat zo is, kunnen we dit alsnog regelen, en zo ja, hoe?
 
Ik weet niet 100% zeker welke volgorde onedrive gebruikt, maar vermoedelijk gebeurd het volgende;
Bestanden aanpassen gebeurd lokaal op je computer. Bij wijzigen van deze (gesynchronizeerde) bestanden gaat eerst het bestand lokaal aangepast worden. Daarna (vrijwel real-time, asynchroon) worden deze bestanden gesynchronizeerd met de server (onedrive).
Indien er geen netwerkverbinding actief is, gaan deze bestanden automatisch terug synchronizeren wanneer er terug netwerkactiviteit is. Alleen proberen te vermijden dat je bestanden aanpast op verschillende locaties zonder actief netwerk. Dan krijg je een "split-brain" scenario.
 
Als ik een belangrijk deel van mijn bestanden heb gezet op Onedrive en het bevalt me niet: hoe kom ik er weer vanaf? Moet ik al die bestanden weer terugzetten, of heeft de overdracht alleen bestanden gecopieerd naar Onedrive?
 
Je past aan op welke locatie je bepaalde folders (Dekstop, Documents & Pictures) wenst op te slaan. Enkel "lokaal op je PC" of op "Onedrive". Er gaan bij aanpassing geen bestanden verloren, enkel je sync vervalt.

Het is ook altijd verstandig om een backup van die bestanden te nemen. Het is al voldoende een eenvoudige copie op een andere locatie op te slaan. Dan kan je op je twee oren slapen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan