Windows 10 overzetten hdd naar ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een ssd schij gekocht van 256 gb, . Had vooraf de grootte van mijn hdd schijf bekeken via mappenlijst;Ik zag dat de schijf c een grootte had van 90 gb. Dus dacht dat de ss zeker ruim voldoende zou zijn. Heb toen het programma macrium reflect gedownload en geinstalleerd.

Nu zegt men dat het enkel de bedoeling is de originele schijf (die men wenst te clonen) aan te duiden en dan de optie clone aan te duiden, vervolgens de doelschijf kiezen (ssd).
Allemaal gedaan , doch ij zegt dat er onvoldoende plaats is op de doelschijf.
Nu zie ik dat de hdd schijf vanalles bevat (weet niet wat het is). Heb de printscreen bijgevoegd van zowel de weg via verkenner , en via macrium reflect.
Ik heb ook gezien dat ge bepaalde partities kunt weglaten. Doch dit id nu mijn zwakste punt; ik dacht ze gewoon helemaal te clonen.
Wat kan ik weglaten of wat doe ik mis;
SSd is niet geformateerd
 

Bijlagen

  • clone 1.JPG
    clone 1.JPG
    49.7 KB · Weergaven: 276
  • clone2.JPG
    clone2.JPG
    53 KB · Weergaven: 257
  • clone3.JPG
    clone3.JPG
    66.2 KB · Weergaven: 250
de ssd dien je zeker niet te formateren !
je hdd heeft een gpt indeling met 7 partities .. wil je deze ook op de ssd verkrijgen dien je de C op de doelschijf te verkleinen met 19gb om zo dan ook de 3 partities na de C op de bronschijf mee te nemen naar de doelschijf ..

bekijk en lees aandachtig de onderstaande werkwijze ..
Clone a disk met Macrium Reflect Free

Macrium Reflect ™
is in staat om een schijf te klonen naar een andere.
Het is niet noodzakelijk dat de schijven hetzelfde zijn of zelfs van dezelfde grootte zijn .
Opmerking: Wees gewaarschuwd dat alle gegevens op de doelschijf worden gewist in het kloonings proces , gebruik bij voorkeur een nieuwe schijf.

1.Selecteer de schijf die u wilt klonen en klik op de 'Clone a disk ...
97ef7134fe-Ashampoo_Snap_2013.09.06_08h58m24s_001_.png


2.Wanneer het dialoogvenster kloon verschijnt..
klikt u op de "Selecteer een schijf te klonen naar ... 'schakel de sectie bestemming in.
Dit geeft de schijven weer die beschikbaar zijn om te worden gekloond .
Selecteer de schijf die u nodig heb zoals hier onder weergegeven:
97fa71c71f-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h08m55s_002_.png

In dit geval werd dus de MBR Disk 2 geselecteerd..

3.Nu klik-en-sleep je alle partities van de bron schijf die u nodig heeft om het doelvolume aan te maken .
Houd er rekening mee dat met het oog op Windows, alle partities (aangeduid door het Windows-symbool) te selecteren om gekopieerd te worden.
Verklaring :
Bron schijf = de HD die je wenst te klonen..
Doel schijf = de HD die je wenst te gebruiken .

98147e21cc-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h15m01s_003_.png

4. je kunt zelfs de Doel schijf groter instellen dan deze was voordien op de Bron schijf ..
Daar voor dien je via de optie 'Gekloonde Partition Properties', de schuifknop op de doel schijf de grootte aan te passen.. in uw geval dien je dus de C op de doelschijf te verkleinen met 19gb
982a6278fd-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h21m47s_004_.png

In dit geval, kunt u de grootte slepen en neerzetten, selecteer de maximale of minimale grootte of houd de partitie hetzelfde formaat als het origineel.
Je zal bemerken dat de gecloonde versie een andere drive letter toegewezen kreeg ..
Dit is niets om je ongerust te maken ..
Van het moment je de Bron schijf heb los gekoppeld zal automatisch de letter veranderen naar de letter C welke Windows zich zelf ook toe eigend .
**Wanneer u klaar bent met het instellen van de partitie eigenschappen, klikt u op OK
5.Klik op Volgende en bekijk de samenvatting.
Selecteer Geavanceerde opties om je voorkeuren te veranderen..mocht u niet tevreden zijn .
6..Klik op Finish
7.. als het clonen gedaan is klik u op close

Hier een filmpje die ikzelf heb aangemaakt ...
[video=youtube;yDBX_s1UwW8]
 
qtex bedankt voor de info
Toch enkele vragen; hoe komt u ertoe dat ik mijn c schijf met 19 gb zou moeten verkleinen????
Moet ik alle parities ivernemen, wan t ik heb geen idee waar die van daan komen ( vroeger altijd gezien dat er een tweetal waren bij het mbr systeem)
Ik zou alleen willen dat ik niks verloren ga spelen (gegevens van mijn c)
Of zie ktoch iets fundamenteel over het hoofd
 
heb het gedaan, ik denk dat ik dus de partitie van 90 gb ,verminderd heb met 19 gb (frees space weggedaan op c)???? En dan de partities overgesleept.
Hopelijk ben ik zo niks kwijt geraakt (balk opgeschoven bij de 90 gb partitie naar links )
zal straks de schijfvervangen en zien, bedankt
 
je spreekt over vroeger..echter vermoed ik dat je een nieuw systeempje heb aangekocht en deze is dan een uefi systeem ..das dan ook de reden dat je nu zoveel kleinere partities heb op een gpt indeling ... van mbr is er dus al geen sprake meer .
*tel de partities samen na de C op je bronschijf dan zie je dat dit ruim 19gb zelfs ietsje meer dan de 19 .. de Recovery partitie is al ruim 19,43 gb
**let op deze vrije ruimte dient dus om resterende partities na de C mee te nemen op de doelschijf .

*je bronschijf is 3x groter dan je doelschijf m.a.w. zal je C partitie nabij de 217gb zijn ..(mogelijk nog iets kleiner dan deze 217gb )

Ashampoo_Snap_dinsdag 1 september 2020_14h46m40s_001_.jpg
 
alles over gecloned ; SSd werkt perfect en laptop is toch sneller. Persoonlijk dacht ik dat het clone-programma de vrije ruimte zelf zou aanpassen(niet gebruikte space zou weglaten). Enfin heb een 20 gb weggedaan van de c schijf en toen gecloned. Werkte toen perfect.
Neen, was geen nieuwe aankoop, wilde alleen de snelheid wat opdrijven en had nog nooit een ssd gebruikt en had er toch eentje liggen.
nogmaals bedankt
 
ik heb in mijn pc ook een SSD geplaatst en ik heb ook eerst dat programma gebruikt maar zonder succes ik heb het dan geprobeerd met Samsung Data Migration-software en heb de intrusies van de man opgevolgd van in de video maar je moet wel opletten dat alle partities mee naar onder staan en als dat niet zo is moet je boven aan op kikken en dan staat het beneden en als ik heb nog eens zou doen ,zou ik zeker terug Samsung Data Migration-software gebruiken het een vrij snel programma de man raad ook aan dat je uw pc in vliegtuigmodus moet zetten en uw antevirus en Firewall en dropbox of ondrive of alles wat familie is moet uitschakelen want alles wat nog op de achtergrond draait tijden het klonen kan problemen geven dat kan je uit schakelen via taakbeheer maar ik denk met dat programma dat Qtex voorstel ook moet lukken met wat ik in vet gezet heb
 
Beste mensen een GPT schijf is niet te clonen !!
Iedere GPT schijf heeft zijn eigen unieke ID.
Er zijn wel programma's die het besturingssysteem kunnen overzetten (minitool, Samsung migration en mogelijk macrium reflect).
Maar dat is geen clonen
 
met Minitool bedoelen jullie in feite minitool partition wizard ..
bij gebruik van de optie migrate spreekt mpw over een copy en geeft deze u een keuze .. maar in beide gevallen zal de bronschijf gewist worden en zal enkel de doelschijf het besturingssysteem bevatten zoals deze eerder ingedeeld was ..
*met "copy" word hier dus verplaatsen bedoeld .. men verplaatst dus al de partities met inhoud van de bronschijf naar de doelschijf !
Ashampoo_Snap_zaterdag 26 september 2020_14h31m44s_002_.jpg


*ben in het bezit van de 11.6 pro en onderwijl is de 12.1 uigebracht of de gratis versie een beperking heeft tenopzichte van de pro ... denkelijk wel .
Ashampoo_Snap_zaterdag 26 september 2020_14h36m35s_003_.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan