Windows 10 PC op Windows 10 erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds enige tijd is mijn PC Windows 10 x64 enorm traag
Het is ongeveer begonnen na de installatie van AVG Ultimate.
Maar ik vraag me toch ook zeker af, of ik niet veel dubbele programma's staan heb. Zie bijlage
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
 

Bijlagen

  • PC_20210225_Traag1.png
    PC_20210225_Traag1.png
    134.5 KB · Weergaven: 134
  • PC_20210225_Traag2.png
    PC_20210225_Traag2.png
    141.9 KB · Weergaven: 108
  • PC_20210225_Traag3.png
    PC_20210225_Traag3.png
    134.8 KB · Weergaven: 109
Als ik AVG zie krijg ik al kriebels ... Staat je Defender ook op ? Normaal overruled AVG die wel maar toch even nakijken.
En waarom AVG ? Defender doet dit soort zaken even goed...

Voor de rest zie ik Windows Health Update en dat ken ik niet ... vraag me af wat daar de bedoeling en het nut van is ...

Praktisch zou je beter eens in Taakbeheer kijken welke processen beslag leggen op CPU en Disk vooral op de ogenblikken dat het zo traag is.
Sorteer eens op elke van beide en post daar eens een screenshot van ...
 
Voor het geval die C++ Visual ... je aandacht zouden trekken - die zijn wel degelijk nodig voor diverse programma's. Maar zoals je kan zien stellen die amper iets voor qua omvang en het zijn geen achtergrondprocessen op zich, dus belasting geven die absoluut niet.
Idem voor een aantal drivers die ik zie - géén oorzaak van vertraging / afblijven.
 
Deze printscreens zeggen niet zoveel, het is incompleet omdat er maar een deel te zien is van alle programma's of app's.
Hier kunnen we dus helemaal niets mee.
Mogelijke oorzaken.
Heb je voor AVG misschien een ander beveiligingsprogramma geïnstalleerd gehad ? Is dat goed verwijderd omdat restanten een conflict kunnen veroorzaken met AVG.
Hier heb je een lijstje van removal tools: https://www.antimalwaresoftware.nl/...-verwijder-programmas-voor-antivirussoftware/

Is AVG het enige geïnstalleerde beveiligingsprogramma ?


Een beveiligingstool zal regelmatig naar updates zoeken en een scan uitvoeren.
Zoiets kan een pc een heel stuk trager maken. Maar zoiets duurt meestal geen uren.
Dus de vraag is: Is de pc constant traag of trager of duurt dit een poosje en daarna loopt alles weer soepel
 
Hij is altijd traag. Daarom heb ik ook beslist om AVG te installeren, omdat daar een module 'Tune Up' inzit. Ook omdat ik twijfelde of DEfender wel alle virussen vond. Daarna is hij alleen maar trager geworden. Ik heb wel het gevoel dat hij enorm traag kan zijn na het opstarten, en dat het dan helpt als ik hem even af en terug opzet.
Hier dan taakbeheer. Word en Excel is opgestart, maar er gebeurt nu niet mee. Ik zie wel dat AVG antiTrack een 32 bit versie is. , dit is normaal?
1614360016874.png
 
We zien terug niet alles ... onderaan zie ik nog AVG staan ...
Sorteer eens op Processor op een traag moment en maak screenshot.
Sorteer daarna op Schijf en maak nog een screenshot.

Ik nu wel al dat die AntiTrack (géén idee wat dat verondersteld wordt tegen te gaan ...) al meteen 20 % van je processorcapaciteit afneemt en dat die Secure Browser (ook niet nodig, want andere browsers zijn ook veilig of toch veilig te maken) al 800 Mb intern geheugen op slokt.
 
Ooit heb ik AVG pc Tuneup wel eens uitgeprobeerd op een test pc om te kijken wat dit deed.

Wat ik er van op kon maken was onder andere dat het het Windows register opschoont en repareert en de harde schijf opschoont en defragmenteert.

En dat zijn nou net de dingen die je niet wilt hebben. Het zijn fabeltjes dat dit een moderne pc sneller zou kunnen maken. Misschien in het oude stenen tijdperk dat het iets kon doen met defragmenteren. maar met de huidige ssd schijven moet je daar al helemaal niet aan beginnen.

Als het goed is kun je na elke register opschoning eerst een backup maken.
Zet deze backups terug en verwijder daarna AVG tuneup zo snel als mogelijk van de pc zou hier mijn advies zijn.
 
volgens mij belast avg (denk ik) redelijk veel de pc. ikzelf gebruik avast internet security. verder bij een deinstalatie kan je iobit uninstaller (gratis) gebruiken om ook de achtergebleven restbestanden te verwijderen. Verder gebruik ik ook al jaren ccleaner (ook gratis) om het register op te schonen en tevens het internet, eenvoudig in gebruik en doeltreffend. https://www.ccleaner.com/nl-nl/ccleaner/download. volgens mijn bescheiden mening vind ik tevens avg tuneup niet ideaal. Ook maar één antivirus programma gebruiken anders werken deze tegen elkaar en kan je conflicten krijgen! zoals vastlopen en vertraging en dergelijke. maar dit is gewoon mijn ervaring! succes!
 
volgens mij belast avg (denk ik) redelijk veel de pc. ikzelf gebruik avast internet security. verder bij een deinstalatie kan je iobit uninstaller (gratis) gebruiken om ook de achtergebleven restbestanden te verwijderen. Verder gebruik ik ook al jaren ccleaner (ook gratis) om het register op te schonen en tevens het internet, eenvoudig in gebruik en doeltreffend. https://www.ccleaner.com/nl-nl/ccleaner/download. volgens mijn bescheiden mening vind ik tevens avg tuneup niet ideaal. Ook maar één antivirus programma gebruiken anders werken deze tegen elkaar en kan je conflicten krijgen! zoals vastlopen en vertraging en dergelijke. maar dit is gewoon mijn ervaring! succes!
Onze haren komen anders ook rechtop te staan als wij IOBIT zien hoor. ccleaner raden wij ook af. alles zit ingebouwd in je Windows. AV zit ingebouwd en schijfopruiming zit ook ingebouwd in Windows. Waarom zou je dan derde partij apps gaan gebruiken? Om apps of programma's te verwijderen gebruik ik inderdaad ook een uninstaller. Maar niet deze van IOBIT, daar blijf ik mijlen ver van weg.
 
Sinds enige tijd is mijn PC Windows 10 x64 enorm traag
Het is ongeveer begonnen na de installatie van AVG Ultimate.
Maar ik vraag me toch ook zeker af, of ik niet veel dubbele programma's staan heb. Zie bijlage
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Als PCHulp vrijwilliger bij SeniorWeb adviseer ik je de volgende stappen:
1. installeer en draai Scancircle (is gratis); je krijgt dan een mooi overzicht van je systeem met eventuele verbeterpunten. Let bij dit laatste m.n. op a. achterstallige updates van Windows b. (ver-)oude(rde) software van m.n. belangrijke software die je gebruikt
2. Verwijder sowieso AVG en m.n. ook AVG Tune up en vergelijkbare software zoals IObit, CCleaner e.d.
Als je beschikt over Revo Uninstaller Pro (en je weet hoe hiermee om te gaan!!) dan zou ik hiermee deïnstalleren en ook de optie "grondig"kiezen voor het verwijderen van restanten in het register etc.
3. Installeer en draai Malwarebytes AntiMalware; gebruik de TRIAL versie die standaard verschijnt. Eventueel kun je voor de toekomst volstaan met de FREE versie (TRIAL versie kun je uitschakelen onder "Account"); ga er dus niet voor betalen ;-)
4. Windows Defender is op zich voldoende beveiliging; er overigens mag maar één antiviruspakket geïnstalleerd en actief zijn, dus naast Defender GEEN andere!
Als alternatief voor Defender - als je per se een betaald pakket pakket wil - adviseer ik ESET, deze is goed en heeft een lage systeembelasting
5. Gebruik voor opschonen van je systeem Windows 10 Schijfopruiming
6. Heb je nog een "gewone" harde schijf? Overstappen op een SSD van minimaal 256GB is dan wel een aanrader; je systeem wordt dan zeker sneller in gebruik.

Suk6!
 
Als PCHulp vrijwilliger bij SeniorWeb adviseer ik je de volgende stappen:
1. installeer en draai Scancircle (is gratis); je krijgt dan een mooi overzicht van je systeem met eventuele verbeterpunten. Let bij dit laatste m.n. op a. achterstallige updates van Windows b. (ver-)oude(rde) software van m.n. belangrijke software die je gebruikt
2. Verwijder sowieso AVG en m.n. ook AVG Tune up en vergelijkbare software zoals IObit, CCleaner e.d.
Als je beschikt over Revo Uninstaller Pro (en je weet hoe hiermee om te gaan!!) dan zou ik hiermee deïnstalleren en ook de optie "grondig"kiezen voor het verwijderen van restanten in het register etc.
3. Installeer en draai Malwarebytes AntiMalware; gebruik de TRIAL versie die standaard verschijnt. Eventueel kun je voor de toekomst volstaan met de FREE versie (TRIAL versie kun je uitschakelen onder "Account"); ga er dus niet voor betalen ;-)
4. Windows Defender is op zich voldoende beveiliging; er overigens mag maar één antiviruspakket geïnstalleerd en actief zijn, dus naast Defender GEEN andere!
Als alternatief voor Defender - als je per se een betaald pakket pakket wil - adviseer ik ESET, deze is goed en heeft een lage systeembelasting
5. Gebruik voor opschonen van je systeem Windows 10 Schijfopruiming
6. Heb je nog een "gewone" harde schijf? Overstappen op een SSD van minimaal 256GB is dan wel een aanrader; je systeem wordt dan zeker sneller in gebruik.

Suk6!
Dit zijn zeker dingen die heel erg goed zijn. enkel scancircle ken ik niet. Maar als je dit aanraad op Seniorenweb zal dit denk ik wel ok zijn. Jullie moeten de apps en programma's die je daar aanbied ook grondig kunnen onderbouwen. Een leuke site trouwens Seniorenweb, ben wel nog niet zo oud, maar ik ben er wel al eens tijdens het googlen op terecht gekomen.
 
Voorheen is er Bitdefender op geinstalleerd geweest; op de normale manier verwijderd, maar of daarmee alles weg is weet ik niet.
Hier dan nog enkele screenshots zoals gevraagd, gesorteerd op disc en CPU, ook eentje van geheugen. Disc staat blijkbaar heel veel op 100 %, ook als ik eigenlijk niets doe; geheugen ook redelijk hoog dikwijls, terwijl CPU meestal onder de 20 % blijft.



1614442167474.png

1614442179067.png
1614442188305.png
1614442197749.png
 
Roger,
Donderdag heb je het topic gestart omdat je computer traag was geworden na het installeren van AVG en je kreeg sindsdien talrijke aanbevelingen om ALLES van AVG te verwijderen.
Maak je er een soap van? Is die AVG nu nog steeds niet van je computer.
Volgens mij experimenteer jij met antivirussen en ben jij je Windows naar de haaien aan het helpen.
Eerst Bitdefender, dan AVG, en ik zie nog overblijfselen van Avast mee draaien in je taakbeheer. Man man man toch.
Welke versie van Windows 10 staat er op je computer qua updates? Klik eens rechts op start->uitvoeren en typ daar winver en enter. Welke versie zie je dan.

@Menneke, of je nu PChulpvrijwilliger bent of niet, dat doet er niet toe.
Wat ik kan zeggen over SeniorWeb, ze zijn niet slecht maar leer ze eens de 'rechtsklik' in hun online cursussen.:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan