register editor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maakt ook geen ... uit waarmee je het verwijderd, de aanwijzingen volgen van de aanbevolen handelingen van het progje zelf.
En te veel registersleutels maken niets uit, niet belangrijk, tis een database.
Registersleutels verwijderen heeft weinig nut, de info staat in de gebruikersmap, die verwijderen werkt wel.

Is niet correct. Het register dient net om de meeste instellingen op te slaan (vervanger van de oude "INI" bestanden uit het Windows 3/95 tijdperk), niet de programma folder. Hier moeten bij voorkeur enkel de binaries staan. Alleszins toch als best practice, in realiteit kan dit soms uiteraard anders zijn. Registersleutels verwijderen heeft dus in sommige situaties wel degelijk nut.
Hoewel het "opschonen" van het register veel misbruikt wordt door onderandere allerhande tools, ben ik mee akkoord. Dit zorgt mogelijk voor meer problemen dan je ermee kan voorkomen, en ben ik ook resoluut tegen. Maar in geval van een falende installatie of dergelijke, is het goed mogelijk dat resten in het register hier de oorzaak van zijn (hands on ervaring btw). Dikwijls in combinatie met achtergebleven binaries van de betreffende applicatie, welke al dan niet in de standaard installatie folder aanwezig zijn.
 
Ja, het komt voor dat door bepaalde registersleutels een programma weigert te installeren.
Goed is dan om het gehele register handmatig te doorlopen en alle verwijzingen te verwijderen. Een registercleaner geeft hier meestal niet een bevredigend resultaat.
Verder heeft het opschonen geen nut , het geeft geen snelheidswinst en je boekt er verder geen resultaat mee. Het geeft alleen de kans dat er verkeerde regels uit het register worden verwijderd die in het meest extreme geval zelfs een pc onklaar kunnen maken.
Helaas wordt er door de makers van deze cleaners te vaak het tegenovergestelde verteld of beweerd en komt het verhaal erg geloofwaardig over. Logisch dat mensen hier dan instinken en er een cleaner op los laten.
Ook als je Google hierover eens raadpleegt zijn de verhalen soms erg geloofwaardig, zelf ook vanuit de vakbladen. Onbegrijpelijk gewoon.

Nogmaals, gebruik nooit een register cleaner.
Al moet ik eerlijkheidshalve er wel bij vermelden dat na een jarenlange test op een test PC die wekelijks wel eens gebruikt wordt door het programma CCleaner regelmatig het register wordt opgeschoond. En er wordt soms best wel veel gevonden en verwijderd. Deze test PC draait nog steeds als een zonnetje.

Daarom misschien een beetje tegenstrijdig wat ik hier vertel. Uit ervaring kan ik dan ook zeggen dat CCleaner in mijn geval nog geen schade heeft aangericht, maar of het mijn test pc daadwerkelijk ook sneller heeft gehouden is moeilijk te beoordelen. Ik vermoed niet zo héél erg veel.
 
Als je met de CCleaner de eerste 3 keren of zo een backup hebt gemaakt (voor de zekerheid) en alles gaat goed (wat meestal het geval is) kun je daarna zonder zorgen het register schoonmaken zonder backup, is mijn ervaring. Uiteraard altijd voorzichtig te werk gaan!

Tot het dan bv de 13de keer toch eens fout gaat...
Dan heb je een pc die niet meer wil opstarten of waarvan programmas niet meer starten, fouten geven, blue screen...
 
Ik gebruik al jaren "Advanced uninstaller" tot volle tevredenheid. Je kan daar o.a. het register mee opschonen en daarna optimaliseren zodat het in omvang verkleint. Als je soms na optimaliseren de boodschap krijgt dat het register 30 of méér % kleiner zal worden dan zie je het verschil wél hoor.
In het begin was het altijd spannend of de PC met het nieuwe verkleinde register nog wou booten, maar na dit al honderden keren toegepast te hebben op honderden PC's blijkt dat feilloos te werken.
Waarom zou je met regedit zitten knoeien als CCleaner of deze Advanced uninstaller het voor u veel beter en veiliger doen ?

Moderator Notice: jij maakt op een slimme manier reclame en waarschijnlijk heb je het regelement niet nagelezen maar reclame maken is dus niet toegelaten in welke vorm dan ook ...daarom verwijder ik dus de links uit je handtekening ..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als moderator is het onderandere men plicht om goede raad te geven. Bij deze wil ik erop drukken om tools zoals voorgesteld in de vorige post ten alle tijde te vermijden. Zulke tools brengen niets bij tot de stabiliteit of performantie van je systeem, integendeel zelfs.
Ze verkopen als zoete broodjes en vangen er tal van gebruikers mee (incl. mezelf verschillende jaren geleden). In een zeer zeldzaam geval kan het nodig zijn om het register "te corrigeren" door bv CCleaner. Tools zoals uninstaller ed zijn overbodig en soms ronduit gevaarlijk voor de stabiliteit van je systeem. Alle nodige tools om je systeem in goede conditie te houden zijn aanwezig in Windows zelf. Of liggen aan de keuzes van de gebruiker.
Een gouden raad; vermijd alle registry/systeem cleaner, optimizers,... kuis je systeem op mbv de aanwezige tools zoals cleanmanager (cleanmgr).
 
Ik gebruik al jaren "Advanced uninstaller" tot volle tevredenheid. Je kan daar o.a. het register mee opschonen en daarna optimaliseren zodat het in omvang verkleint. Als je soms na optimaliseren de boodschap krijgt dat het register 30 of méér % kleiner zal worden dan zie je het verschil wél hoor.
In het begin was het altijd spannend of de PC met het nieuwe verkleinde register nog wou booten, maar na dit al honderden keren toegepast te hebben op honderden PC's blijkt dat feilloos te werken.
Waarom zou je met regedit zitten knoeien als CCleaner of deze Advanced uninstaller het voor u veel beter en veiliger doen ?

Moderator Notice: jij maakt op een slimme manier reclame en waarschijnlijk heb je het regelement niet nagelezen maar reclame maken is dus niet toegelaten in welke vorm dan ook ...daarom verwijder ik dus de links uit je handtekening ..

Toch even melden dat die uninstaller gratis is. Ik gebruik het nu al jaaaaaaaaaaaaaaaaren op tientallen PC's zonder het minste probleem en met goeie resultaten.
Het is ook geen tooltje dat je ergens opgedrongen wordt via één of andere pop-up, want die zogezegde wondermiddeltjes zijn inderdaad te mijden als de pest.
Ik respecteer je zienswijze uiteraard. Een tip: test het misschien eens uit.
 
Omdat jij het promoot en lang gebruikt is het goed, ben wars van al die pruttools.
Gewoon via programma's verwijderen is prima, wordt de uninstaller van de prog gebruikt.
Registersleutels die overbodig zijn maken geen zak uit, tis een database en die paar mb's extra lig ik niet wakker van.
Maar goed, sprookjes, broodjes aap en nog meer vemeende ict religie vinden gretig aftrek bij de leken.
 
Natuurlijk werkt een unstall programma, maar noem eens 1 voordeel boven de manier om het via de aanwezige middelen binnen Windows te doen of de eigen uninstall gebruiken die aanwezig hoort te zijn bij een programma dat je geïnstalleerd hebt.

Ik kan wel 1 nadeel opnoemen en dat is dat het onnodige schijfruimte kost om hiervoor een programma te installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan