Status
Niet open voor verdere reacties.

etgohome

Banned
Dit weekeind een laptop hp pavilion g6 gereinigd. Ventilator etc zoals lana hier in deze subforum beschrijft. Toch blijf ik de temps aan de hoge kant vinden.
Bij backup maken van het systeem tussen 70 en 75 graden. Bij vollast ruim boven 80°C en in idle (cpu last 20 tot 25%) rond 50°C kan vrij normaal zijn. Op mijn eigen laptop zijn de temps ruim 10°C lager.
Ik zit te denken de koelpasta eens te vernieuwen, maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Deze laptop is geen 3 jaar oud.
Bij AMD liggen de temps blijkbaar ietsje hoger dan bij Intel neem ik aan.
Wat raden jullie aan? toch maar smeren, of is dit volgens jullie normaal als de temp van de cpu in enkele seconden doorschiet naar 75°C.
 
Een keer de koelpasta vervangen kan nooit kwaad. Bij mijn hoofd pc die gemiddeld zo'n 8 uur per dag aan staat vervang ik de paste elke 2 jaar.

Koelpasta kan gaan brokkelen als het vaak uitzet en krimpt en dan wordt de warmtegeleiding minder.

Uiteraard kan ook de temperatuur sensor defect zijn zodat de meting niet klopt van wat het in het echt is.

80°C is in ieder geval veel te veel.
 
opgelost met koelpasta. Die koelblok kostte me dik 10 minuten extra (die was vastgeplakt met een druppel lijm verdorie). Bij 100% cpu en gpu last blijft rond 58°C. In idle snel naar 43°C. Zelfs met de koelribben 5 minuten tegen een zetelleuning met wollen deken blijft lager dan 60°C.
Die koelpasta pelde af alsof het alu folie was. Voor een pc die 30+ maanden gewerkt heeft. Ik heb desktop van HP opengedaan die 10 jaar oud waren met pasta die nog veel beter werkte dan deze die HP nu durft gebruiken.
Op de pasta die ik heb staat ook een termijn van 24 maand vermeld als bewaartijd.
Waarom wordt dat spul zo veel sneller hard dan vroeger? Noodzaak of commerciele redenen? En bestaat er nog goede pasta met deftige koeleigenschappen en behoorlijke levensduur?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan