Status
Niet open voor verdere reacties.

broere69

Steunend lid
Vip Lid
Beste vrienden ,

Bestaat er een script of autorun als je telkens een of meerdere harde schijven in pc steekt dat die dezelfde schijfletter hebben ,?
Is voor een collega van me omdat in haar Adobe programma die koppelingen naar die bepaalde schijf is gelinkt en als die veranderd is mag ik die telkens gaan veranderen in computerbeheer .
is een gewone Win 7 config .


Broere69
 
Nooit geprobeerd, maar volgens mij zou dit via schijfbeheer moeten lukken.

Via verkeneer en dan rechtermuisklik op computer en daarna Beheren. Je komt dan in Computerbeheer.

In het linkerscherm staat Opslag - Schijfbeheer.
Klik op schijfbeheer en daarna krijg je in het rechterscherm de aanwezige + aangesloten schijven te zien.

Ga op de schijf staan waarvan je de driveletter wilt vastzetten en klik met rechtermuisklik. Dan zie je staan : Stationsletter en paden wijzigen

Hier kun je dan stationsletters aanpassen en safen.

Scjijfbeheer.jpg
 
Ik heb alles na de D schijf de laatste letters van het alphabeth gegeven. Dus kaartjes en dergelijke zitten achteraan.
Als ik een enkel apparaat toevoeg, dan heeft het vanzelf de eerste letter na D.
Dus de externe schijf heeft E. Maar ook als ik een stick alleen toevoeg is dat ook E.
Je hoeft er enkel op te letten dat wanneer je die externe schijf aansluit, er niets anders al aangesloten is. Eenmaal die schijf aangesloten wordt de volgende letter gebruikt.
 
Optie twee

Optie twee

Wat Mik zegt klopt, maar ik doe het anders.
In schijfbeheer geef ik gen letter op, maar ik koppel hem aan een lege map.
Dit is een techniek die meerdere voordelen bied.
Koppel je de schijf aan dan gaat die achterlijk Windows niet zoeken naar bestanden.
En is altijd te vinden op de plek waar jij hem hebt gezet.
Zoals je ziet zit mijn FreeCom gelinked in C:
 

Bijlagen

  • Linked drive.jpg
    Linked drive.jpg
    14.7 KB · Weergaven: 195
Folder-linked Drive

Folder-linked Drive

Beste Mik,

Je bent niet de enige die hier de mist in gaat.
Een folder-linked drive heeft:
  1. Geen drive letter !!
  2. Wordt bij afwezigheid niet verwijderd,
    maar Windows meldt dat hij rebbie debbie is, als je er op klikt.
    Er wordt niet gezeurd dat hij hem niet kan vinden.
    Alleen als je er op klikt, krijg je dus een foutmelding.
  3. Word bij opnieuw aansluiten herkend en gemount
  4. De map is dus alleen maar in gebruik bij die ene schijf.
In XP kon je ook een schijf maken die gelinkt was aan mijn documenten.
In Win 7 kan dat niet meer.
Maar je kunt wel alle mappen verplaatsen.

Succes.
 

Bijlagen

  • Mijn Documenten.JPG
    Mijn Documenten.JPG
    62.4 KB · Weergaven: 194
  • Freecom.JPG
    Freecom.JPG
    56.3 KB · Weergaven: 201
Bestaat er een script of autorun als je telkens een of meerdere harde schijven in pc steekt dat die dezelfde schijfletter hebben ,?

Wat bedoel je met in? In de computerkast of extern aangesloten. Vind ik zelf een belangrijke vraag . Ik denk dat je bedoelt dat de schijfletters vast behouden worden ?
Als het om externe harde schijven gaat waar al een schijfletter werd aan toegewezen moet iedere schijf altijd terug aan dezelfde USB poort aangesloten worden. Dus niet de ene keer de ene schijf op die USB poort en de andere keer op een andere .
 
@ Lana,
Jou oplossing kende TS al, blijkt uit zijn vraagstelling.
TS schreef: "en als die veranderd is mag ik die telkens gaan veranderen in computerbeheer"
@ Ranger,
Welke USB poort gij neemt maakt niet uit, alleen de volgorde van aansluiten bepaald welke letter wordt toegewezen.

Een Folder-Linked Drive is de enige oplossing voor dit probleem dat ik ken.
Windows ziet de drive als "offline" als hij niet is aangesloten.
Het moet dan natuurlijk wel mogelijk zijn voor TS om in Adobe een map te kiezen i.p.v. een drive.
 
Wat Mik zegt klopt, maar ik doe het anders.
In schijfbeheer geef ik gen letter op, maar ik koppel hem aan een lege map.
Dit is een techniek die meerdere voordelen bied.
Koppel je de schijf aan dan gaat die achterlijk Windows niet zoeken naar bestanden.
En is altijd te vinden op de plek waar jij hem hebt gezet.
Zoals je ziet zit mijn FreeCom gelinked in C:

Inderdaad, dat werkt prima. Alleen heb ik een klein probleempje (denk ik). Ik heb dit geprobeerd met een stick en wat blijkt : als ik die wil verwijderen staat hij er uiteraard ook niet bij. Is nergens te vinden als drive. Dus enige mogelijkheid is de stick gewoon uittrekken.
Hij mag inderdaad gewisseld worden van USB poort. Drive blijft het apparaat op dezelfde plek herkennen.
 
Een Folder-Linked Drive is de enige oplossing voor dit probleem dat ik ken.
Windows ziet de drive als "offline" als hij niet is aangesloten.

Als ik een bestand of map opneem in de bibliotheken dat op mijn externe schijf staat, zal de naam van dit bestand of de map in de bibliotheken terug te vinden zijn, maar als de externe schijf niet aangesloten is zal er een verwijs error verschijnen .

Drive blijft het apparaat op dezelfde plek herkennen.

Windows heropstarten dan.
 
Als ik een bestand of map opneem in de bibliotheken dat op mijn externe schijf staat, zal de naam van dit bestand of de map in de bibliotheken terug te vinden zijn, maar als de externe schijf niet aangesloten is zal er een verwijs error verschijnen .



Windows heropstarten dan.

Zelfs na herstarten en een andere USB poort nemen, wordt de drive altijd op dezelfde map gezien. Is een hele goede oplossing. De beste volgens mij.
 
Zelfs na herstarten en een andere USB poort nemen, wordt de drive altijd op dezelfde map gezien. Is een hele goede oplossing. De beste volgens mij.

Dat is toch maar normaal : In de bibliotheken word aangeduid waar de map of bestand zich bevind . Dat is hetzelfde als een steekkaart in de bibliotheek waarop te lezen staat. Dit boek vind u in gang B vak 3 bijvoorbeeld .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan