Quit

Steunend lid
Vip Lid
Hierbij een handleiding om een laptop van binnen schoon te maken.
Ik realiseer me dat hiervoor niet 1 handleiding mogelijk is, omdat er vele merken en modellen laptops bestaan die allemaal anders zijn. Maar in grote lijnen kan deze handleiding voor alle modellen gebruikt worden.
De afbeeldingen die ik heb gebruikt zijn van een Medion van ruim 3 jaar oud.

Benodigdheden!
  • Kleine kruiskopschroevendraaier (bij voorkeur met magneetpunt)
  • Natuurlijk een Laptop die ernstig vervuild is en daardoor koelingsproblemen heeft
  • Kwastje
  • Stofzuiger met kunststof zuigmond of een busje perslucht (voor deze uitleg gebruik ik een stofzuiger, maar een spuitbusje met perslucht is een betere oplossing)
Stap 1
Leg de laptop ondersteboven. (Ik raad aan om er een doekje of zo onder te leggen i.v.m. krassen die kunnen ontstaan.


Hoe maak je een laptop schoon 1.jpg

Stap 2

De stroom eraf halen! Dat houdt in: Adapter en accu eruit halen.

Hoe maak je een laptop schoon 2.jpg

Als je dat gedaan hebt kun je gaan beginnen.
Je hebt nu de schroevendraaier nodig.



Stap 3
Pak de schroevendraaier en draai alle schroefjes los van het deel waar je ventilator zit!
Soms zitten er afdek stikkertjes op de schroefjes. Deze kun je er gewoon afhalen, ze zitten er op voor een nette afwerking.

Hoe maak je een laptop schoon 3.jpg

Leg de schroefjes bij elkaar, zodat je deze niet kwijt raakt.

Stap 4
Als je de schroefjes los hebt kan je de hard plastic deksel eraf halen, meestal gaat dit gemakkelijk. Soms zit het wat steviger vast. In het laatste geval even de schroevendraaier eronder steken en omhoog eruit wrikken.

Hoe maak je een laptop schoon 4.jpg

Als het dekseltje verwijderd is, is ziet het er ongeveer zo uit.

Hoe maak je een laptop schoon 5.jpg

Het deksel mag je wegleggen

Hoe maak je een laptop schoon 6.jpg

Nu kan het “echte werk” beginnen.

Stap 5
Pak je schroeven draaier en schroef de rode schroefjes los (zoals op onderstaande foto)

Hoe maak je een laptop schoon 7.jpg

Er kan een stickertje zitten, verwijder deze.
* Rood= De schroefjes die je los moet halen
* Geel= Een stikker die er evt op zit. Deze moet je verwijderen.


Groen= De schroefjes die NIET los moeten!


Stap 6
Deze is een beetje lastig, Dit kan voor sommige laptops nogal een probleem zijn omdat het een heel klein stekkertje is wat soms erg vast zit en moeilijk te pakken.

DEZE HOEFT NIET LOS. LUKT HET NIET GA DAN NIET ZITTEN FRUMMELEN EN LAAT DIT STEKKERTJE GEWOON VAST ZITTEN.

Ik krijg deze altijd wel los.

Het gaat om dit stekkertje met (3 gekleurde draden. geel, rood, zwart

Hoe maak je een laptop schoon 8.jpg


Als deze los is ziet het er ongeveer zo uit:

Hoe maak je een laptop schoon 9.jpg

Stap 7
Als je de ventilator loshaalt

Hoe maak je een laptop schoon 10.jpg

Meestal zie je nogal wat stof en viezigheid in de roostertjes zoals hier

Hoe maak je een laptop schoon 11.jpg

Dit moet je ook schoon maken.
Ik doe dit meestal met een kwastje of iets dergelijks en dan de stofzuiger erbij houden! (of perslucht als je dat gebruikt)

Dus eerst met een kwastje/wattenstaafje/ keukenrolpapiertje etc het stof er af vegen, En dan de stofzuiger erbij.

Zoals hier:

Hoe maak je een laptop schoon 12.jpg

Ik raad ook aan om even je stofzuiger aan de achterkant(of zijkant) van het rooster te houden, hier kan ook wat stof aanwezig zijn.

Hoe maak je een laptop schoon 13.jpg

Stap 8
De ventilator zelf schoonmaken.
Dat doe ik zelf altijd met de stofzuiger (of perslucht) Je zal zien dat hij heel snel rond gaat draaien. Kijk uit als je het stekkertje in stap 6 niet hebt losgekregen, in dat geval mag de ventilator niet rond gaan draaien, omdat deze stroom kan opwekken de het moederbord ernstig kan beschadigen. In dit geval moet je met de hand de ventilator dus tegen houden.
Reinig ook de onderkant en de bovenkant met je stofzuiger. (Soms gebruik ik ook nog het kwastje om alles stofvrij te maken.

Hoe maak je een laptop schoon 14.jpg Hoe maak je een laptop schoon 15.jpg


Stap 9
Nu moet je alles terug in elkaar monteren. Dit is niet zo moeilijk en gebeurd in omgekeerde volgorde als het de-monteren.

De ventilator moet je er goed terug plaatsen en zorgen dat alles weer goed vast zit (ook het stekkertje met de 3 draadjes) anders zal je computer de ventilator niet meer aanzetten en zal het moederboard van je laptop doorbranden.

Hier draai ik de ventilator weer vast.

Hoe maak je een laptop schoon 16.jpg

Het dekseltje zit er ook weer op.

Hoe maak je een laptop schoon 17.jpg

Plaats nu de accu terug en sluit eventueel de voedingsadapter aan.
Controleer nu of de ventilator het doet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je bent iets tamelijk belangrijks vergeten ,
en dat is na het loskoppelen van de batterij en de acculader om dan effe meermaals op de opstart toets te drukken om de rest spanning te ontladen die achter blijft : voor se rest ziet deze tuts er prima uit ...
mooi gedaan joh !(y)
 
je bent iets tamelijk belangrijks vergeten ,
en dat is na het loskoppelen van de batterij en de acculader om dan effe meermaals op de opstart toets te drukken om de rest spanning te ontladen die achter blijft : voor se rest ziet deze tuts er prima uit ...
mooi gedaan joh !(y)

Valt wel mee hoor met de restspanning bij een laptop. Een restspanning bevind zich in de grote Elco's van de voeding van een PC. Een laptop bezit geen grote zware voeding.
Omdat de voedingsadapter zoals ik omschrijf losgekoppeld moet zijn en er nagenoeg geen grote Elco's op het moederbord van een laptop zitten is de kans op restspanning nihil.

[edit] Hierbij een uitleg wat een Elco is http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolytische_condensator [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Komt me zeer bekent voor. Heb dikwijls zo'n Toshiba Tecra's moeten openvijzen om de koelpasta te vervangen en dergelijke. Zoals je kan zien zeer ongebruiksvriendelijk en vooral tijdrovend (ong. 1u all in) om aan die componenten te raken.
De nieuwere HP ProBook series hebben één grote bodemplaat die je zelfs zonder vijzen eraf kan nemen. Dan nog 3 vijsjes voor het keyboard los te zetten. En dan kan je aan praktisch alle componenten.
 
Komt me zeer bekent voor. Heb dikwijls zo'n Toshiba Tecra's moeten openvijzen om de koelpasta te vervangen en dergelijke. Zoals je kan zien zeer ongebruiksvriendelijk en vooral tijdrovend (ong. 1u all in) om aan die componenten te raken.
De nieuwere HP ProBook series hebben één grote bodemplaat die je zelfs zonder vijzen eraf kan nemen. Dan nog 3 vijsjes voor het keyboard los te zetten. En dan kan je aan praktisch alle componenten.

Dat werden eens hoge tijd dat ze er aan denken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan