Windows 10 SSD probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo bollebozen
Mijn laptop heeft een SSD van 128 Gb maar aangezien ik met fotografie bezig ben en tamelijk met zware programma' werk, photoshop, photodex diaporama' enz.. en terwijl oop MS office 2016 op de c schijf staat kan je wel begrijpen dat 128 Gb onvoldoende is om redelijk te werken. Ook zit er een HDD van 1TB in de laptop en daar heb ik al verschillende programma's op gekregen . Nu is de snelheid van werken duidelijk te traag en soms schokt de pc enkele seconden wat zeer vervelend is.
Mijn probleem is nu dat ik een Samsung 870 EVO 1Tb heb aangeschaft die mijn HDD van 1Tb moet vervangen.
Van de moment dat ik die in de laptop plaats, met of zonder migratie op, krijg ik zelfs mijn bios niet meer aan de praat.
Viea een sata adapter kan ik de 870 EVO op een USB port aansluiten en dan krijg ik hem wel te zien in de verkenner en kan ik er gegevens opzetten maar van het moment dat ik hen in de laptop zet is alles doodstil. Wat doe ik verkeerd??? ben volledig radeloos.
 

Bijlagen

  • Schermopname (1).png
    Schermopname (1).png
    126.9 KB · Weergaven: 71
heb je de trimm acceleratie wel aangezet?
 
Is de SSD van 128 Gb los te koppelen (kabel van stroom eraf) ?
Je kan proberen de harddisk af te koppelen en deze even te vervangen door de nieuwe ssd?
Asl deze dan wel zichtbaar is in get bios kan je verder
dan deze te clonen met de 128 Gb variant.
Als dit gelukt is de 128 GB afkoppelen en de 1 GB disk starten.
Als dit lukt de 1 GB aankoppelen
 
Ik denk dat de ssd 128Gb een M.2 aansluiting heeft.Dus moet ik de hele laptop opengooien om dat te zien. Die trimgegevens geven resultaat als volgt op de foto
 

Bijlagen

  • Schermopname (2).png
    Schermopname (2).png
    116.2 KB · Weergaven: 77
Hallo bollebozen
Mijn laptop heeft een SSD van 128 Gb maar aangezien ik met fotografie bezig ben en tamelijk met zware programma' werk, photoshop, photodex diaporama' enz.. en terwijl oop MS office 2016 op de c schijf staat kan je wel begrijpen dat 128 Gb onvoldoende is om redelijk te werken. Ook zit er een HDD van 1TB in de laptop en daar heb ik al verschillende programma's op gekregen . Nu is de snelheid van werken duidelijk te traag en soms schokt de pc enkele seconden wat zeer vervelend is.
Los van het probleem waarom de nieuwe SSD van 1 Tb niet werkt.

Wat ik hier lees zou het kunnen zijn dat de 128Gb SSD misschien vol is en daar het probleem ligt van traagheid.
Dit los je dan niet op door de aanwezige 1Tb te vervangen door een snelle 1Tb SSD schijf.
Hij is niet groot, maar met een 128 Gb SSD schijf is goed te werken als daar de besturing op staat en de nodige programma's.
Als je dan de data op de terabyte schijf zet zou alles soepel moeten werken. ( natuurlijk afhankelijk van de verdere configuratie van de laptop )

Waarom de nieuwe SSD schijf niet werkt zou aan het moederbord kunnen liggen. Is hiervoor een BIOS update beschikbaar?
 
Los van het probleem waarom de nieuwe SSD van 1 Tb niet werkt.

Wat ik hier lees zou het kunnen zijn dat de 128Gb SSD misschien vol is en daar het probleem ligt van traagheid.
Dit los je dan niet op door de aanwezig 1Tb te vervangen door een snelle 1Tb SSD schijf.
Hij is niet groot, maar met een 128 Gb SSD schijf is goed te werken als daar de besturing op staat en de nodige programma's.
Als je dan de data op de terabyte schijf zet zou alles soepel moeten werken. ( natuurlijk afhankelijk van de verdere configuratie van de laptop )

Waarom de nieuwe SSD schijf niet werkt zou aan het moederbord kunnen liggen. Is hiervoor een BIOS update beschikbaar?
de bios is reeds geüpdatet. In volle werking had ik soms maar 30Gb vrij meer wat toch krap is met het wisselbestand. Ik heb dat dan ook op de HDD gezet( werkt ook trager). De zware progs heb ik ook naar de Hdd gezet zodat ik nu +/- 65 Gb vrij heb. Maar Photoshop van op een HDD of vanaf een SSD is een enorm verschil aangezien de fotogrootte momenteel +/- 40 à 60 Mbytes per foto bedraagt. Zou een clean install van windows een oplossing kunnen bieden zodat de nieuwe SSD dan wel herkent wordt in het bios???
 
de bios is reeds geüpdatet. In volle werking had ik soms maar 30Gb vrij meer wat toch krap is met het wisselbestand. Ik heb dat dan ook op de HDD gezet( werkt ook trager). De zware progs heb ik ook naar de Hdd gezet zodat ik nu +/- 65 Gb vrij heb. Maar Photoshop van op een HDD of vanaf een SSD is een enorm verschil aangezien de fotogrootte momenteel +/- 40 à 60 Mbytes per foto bedraagt. Zou een clean install van windows een oplossing kunnen bieden zodat de nieuwe SSD dan wel herkent wordt in het bios???
Ik vraag me af of je met 16Gb intern geheugen zelfs een wisselbestand nodig hebt met de programma's die u draait. ( tenzij er behoorlijk aan multitasking gedaan wordt, of u heeft een 32 bits besturing waardoor er 12Gb nodeloos aanwezig is )
Dus 30Gb vrij op de SSD zou ik me niet al te druk kunnen maken en zou alles soepel moeten werken.
Is er toch iets traag dan moet er iets anders aan de hand zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan