SSD schijf vervangen door groter type, wat met de W10 licentie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jdr

Steunend lid
Vip Lid
Hallo, ik wil op mijn desktop de ssd schijf 250 GB vervangen door een 500 GB schijf. Heb ik dan problemen met het herinstalleren van W10? Microsoft doet al eens lastig als je de hd vervangt. Mijn W10 is legaal (van W8 naar W10)
Moet ik dan met media creation de W10 downloaden?
 
je kan inderdaad via het Media Creation Tool je een dvd of een usb stick aanmaken om op de nieuwe SSD een nieuwe installatie te doen ..(aan te bevelen )
let op dat de nieuwe SSD dus zeker niet geformateerd word je start dus vanaf een niettoegewezenruimte en tijdens de installatie procedure zal dus de nodige schijf indeling gebeuren ..
er dient geen licentie ingegoven te worden ..dit word 2x gevraagd en telkens dien jij dit te negeren aangezien je de Windows 10 al ingebruik heb ..

*best dat je de oudere SSD niet aangesloten heb ..wil jij deze oudere SSD ook gaan gebruiken als een data schijf dien je deze dus leeg te maken (formateren).
wil jij de oudere SSD met de Windows 10 erop behouden als een backup schijf dan dient deze zeker niet aangesloten te zijn tijdens het installatie proces op de nieuwe SSD aangezien dan de kans bestaat dat de nieuwe Windows niet geactiveerd word bij de eerste ingebruik name .

**enerzijds kun je ook via een derde tool je huidig systeem met al zijn apps klonen naar de nieuwe SSD ...er zijn meerdere tools die dit gratis kunnen ..mijn voorkeur is reflect free
 
  • Leuk
Waarderingen: Jdr
Ik weet niet welke SSD je op het oog hebt maar bij Samsung zit ook wel vrij goeie software om een hdd of ssd te migreren naar een nieuwe ssd zonder een herinstallatie te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jdr
Bedankt al voor de info, de 250 GB (ssd) die ik uitbouw en vervang door een 500GB wil ik in een andere computer gebruiken als systeemschijf. Daar zal ik dan wel een licentie moeten kopen(?) omdat ik de 32 bit versie door een 64 bit wil vervangen. De bestaande harde schijf (2TB) hou ik dan als dataschijf.
Is mijn logica hier ok? Kan ik voor het klonen van de bestaande programma's kiezen wat wel en wat niet moet overgezet worden?
Grt
Jdr
 
indien ik je goe versta wil jij dus de oude SSD gebruiken in een ander systeem ..
vraagje je ander systeem draait nu dus een 32 bit maar heeft een 64bit processor !
als jij de Windows10 op de oude SSD laat staan dan heeft deze dus wellicht een 64 bit besturingssysteem klopt dit ?
* het is niet nodig om de Windows opnieuw te installeren op de oude SSD dit enkel indien je dus een Retail gebruikt dit telt dus niet als je een OEM versie gebruikt ..
draait er een 32 bit systeem en je wilt naar een 64 bit versie dan dien je een nieuwe installatie te doen ..
heb je een Retail Windows dan kunnen beide systemen gelijktijdig gebruikt worden ...zo heb ik hier een Retail Windows 10 in gebruik en heb ik dus 1Windows 10 op de SSD maar 2 virtuele Windows(en )10 als test systemen op deze desktop draaien daar bovenop heb ik dan nog 2 reserve desktop's en dit allemaal met dezelfde Retail key ....soms draait hier dus de 2 virtuele Windows(en) en heb er nog geen problemen mee gehad omdat deze Retail key wel 1000 keer mag gebruikt worden .
*ik zei eerder dat je de oude SSD met de Windows 10 erop kunt gebruiken op je ander systeem omdat ik ook dit zelf ondervonden heb ..welliswaar dus dat ik een Retail key heb ...
met een OEM is dit dus niet mogelijk..en zul je inderdaad een nieuwe licentie dienen aan te kopen ..dit kan je al voor 26€ bij G2Play

indien jij gaat klonen dan kun je niets kiezen van programma's ...indien je macrium reflext free gebruikt dan kun je wel de grootte van de C partitie betreffende de doelschijf aanpassen ..
de doelschijf is dus je nieuwe SSD met de bronschijf bedoelt men dan de oude SSD
 
Dus de software die ik niet wens te gebruiken op de 250 GB er af gooien en de w10 64 bit behouden. Dat ga ik doen. Lukt het niet dan kost het € 26. Geen grote ramp. Bedankt voor de hulp.Misschien ook wat gegevens wijzigen want de pc met de huidige 32 versie ratelt van bij het opzetten tot ik afsluit en dat heb ik op de andere pc niet. Gehackt?
Grt
Jdr
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan