Hardware Stille schijf of ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een van onze TV decoders heeft soms leesfouten, vnl op het ramdrive gedeelte.
De schijf is een WD green van sept 2014.
Nu heb ik een oude WD van het jaar 2007.
Die schijven gaan nooit kapot. Ze werkt beter en sneller. Ook geen leesfouten (blokjes en wegvallen geluid gedurende 5 tot 10 seconden.
De originele schijf is dus vele malen overschreven met video opnames en aan vervanging toe.
Die oude schijf gaat dan wel niet kapot na al die jaren, maar je hoort ze opstarten, je hoort ze draaien, je hoort lees en schrijfprocessen starten.
Een SSD is gegarandeerd stil maar de oudere generatie SSD wordn niet graag continu overschreven.
Is die kinderziekte er uitgewerkt en zijn deze nu even goed, of neem ik beter een ronddraaiende schijf.
Voor ronddraaiende schijf denk ik aan de WD purple, gemaakt voor (bewakings)camera toepassingen. Of de Hitachie die door WD is overgenomen
Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een SSD die enkel wordt gebruikt zoals je vemeld, heeft normaal een lang leven voor de boeg. Die 'kinderziekte' welke je beschrijft, is geen kinderziekte... nooit geweest. Dat is by design zo. Die cellen hebben een bepaalde levensduur. Maar die levensduur is bij normaal gebruik zeer lang. Maw totaal geen probleem. En als er bepaalde cellen falen, dan heeft de SSD een percentage reservecellen aan boord die invallen.

Een alternatief is een harde schijf die op 5400RPM werkt (zoals de WD purple). Dat bepaald voornamelijk de levensduur en geluid, ten koste van de snelheid. Maar dat speelt voor jou doel hier ook weer geen rol.

Als je geen al te grote volumes nodig hebt, ga dan voor een deftige SSD. Niet aan twijfelen. Heb je vele TB's nodig, dan wordt het duur en is een klassieke HD voordeliger.
 
Wat die capaciteit betreft zit ik nog met de handen in het haar. Ik kan nergens vinden hoe groot een schijf maximaal mag zijn bij de AD2200 van Telenet.
Ik heb het ook met de adventurecam voor. Die kunnen max 128 GB SD aan, een 256 GB word er niet door herkend.
Als een 2 of 4TB niet herkend word zal het zeker een SSD worden. Kan ik meer capaciteit in het apparaat stoppen dan twijfel ik nog maar dit element, de maximale capaciteit die word ondersteund gaat doorslaggevend zijn denk ik.
Een 2TB purple heb ik liggen, een upgrade naar 4 voor backup is een mogelijkheid.
Dan mss de 2GB in de decoder.
 
Laatst bewerkt:
Ben je zeker dat een standaard harddisk gaat werken in een Telenet digicorder, heb er in het verleden eens een harddisk uit een digicorder gehaald en deze was niet herkenbaar in een computer, de schijf die in een AD200 zit van Telenet is 500 GB.
Indien gehuurd digicorder, dan kan je deze gratis omruilen in ieder Telenetcenter, zelfs als die niet defect is mag je om de 5 jaar gaan omwisselen, enkel bij huur.
Heb zelf 2 digicorders van Telenet en bij mij hoor ik deze niet.
 
Yup Pier, 2 TB bedoel ik dus. De decoders zijn beide gekocht, de 2200 is okkazie en gekocht voor een prikje. Een schijfje steken is interessanter dan een decoder nieuw kopen. Ze zijn niet meer te koop trouwens, dat doet Telenet niet langer. Daarom juist wil ik zo lang mogelijk verder doen met deze twee apparaten die ik nu in huis heb. Met een jaar huur ben je snel 100+ euro lichter wat ik zonde vind van het geld. En je hebt gelijk, normaal zit er een 500GB in de decoder maar in dit apparaat zit een 256GB schijfje. Ze is dus vervangen geweest door de vorige eigenaar denk ik en nu dus opnieuw stuk aan het gaan. Dit is een WD green.
Met de WD blue heb ik slechte ervaringen. Ik kocht jaren terug online een WD blue van 1 TB, deze was d.o.a., WD rechtstreeks aangeschreven met een klacht wegens slecht verpakte schijf die in de brievenbus was gevallen (zichtbare schade aan de hoek van de schijf). Ik kreeg prompt een nieuwe maar deze was binnen de 6 maand ook defect. Toen stelde WD me voor een purple te sturen van 2 TB omdat 1 TB niet meer gemaakt werd en omdat de purple betrouwbaarder is, volgens eigen zeggen.
Op dat ogenblik ben ik op SSD overgestapt en ik heb nog enkel voor opslag een WD purple en een Seagate 2 TB 2,5" uit een MSI laptop.
Een 4 TB kopen en de 2 van 2TB samen op de 4TB zetten ga ik misschien wel doen.
Vervelend is dat een nieuwe schijf, geplaatst in de decoder onmiddelijk geformatteerd word zodra ik het apparaat start dus ik ben er niet happig op mijn backup van 2 TB er even in te stoppen om te kijken of het apparaat deze herkent, want dan maakt hij ze onmiddelijk leeg.
Graag had ik geweten op voorhand of een grote schijf word herkend. Ik heb geen lege schijven liggen om te testen.
Als ik een 4 TB koop en de decoder herkent geen van deze schijven heb ik nog steeds geen SSD in huis en moet ik nogmaals winkelen.
Ik kan wel de 2,5" eens proberen in het apparaat, deze is momenteel een copy van de WD purple. Maar er is nog data op een andere HDD en wat stickjes.

PS: een hdd van 2007 hoor je wel, vervelend is dat ze altijd draait ook al zet je het toestel uit. Ik hoorde het deze ochtend meteen toen ik op stond voor 5u am. De katten waren ook verhuisd naar de veranda.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik nog een laptopschijfje van 1 TB gevonden, die gebruik ik nu een uurtje en ze werd geforlatteerd. Ze neemt op en tijdzappen op die ramdrive gaat ook goed. Met een schijfje van 2 TB probeer ik later misschien eens.
Wie weet tot hoe ver je kan gaan laat het me graag weten.
 
Dat formatteren is een must omdat digicorders niet wegschrijven in een door PC leesbaar formaat.
Dat is al jaren geleden verplicht gemaakt om het verspreiden van opgenomen media tegen te gaan.

Dat wat je ook probeert - er altijd rekening mee houden dat je schijf meteen wordt leeggemaakt, maar dat had je al ontdekt.
 
Meer nog, alle geplande opnames zijn ook weg als je de schijf vervangt.
Dus als je bvb een serie opneemt die pas na de zomer hervat dan zal je, wanneer je vandaag een schijf steekt de serie moeten opnieuw programmeren zodra de zomer voorbij is.
Om niets te missen moet je opschrijven welke opnames er allemaal gepland waren 'voor' je je nieuwe schijf plaatst.
Of je neemt de nieuwe decoder zonder harde schijf.
De opnames worden online gemaakt in 'de telenet cloud' of zo iets.
Die decoders kan je helaas niet kopen, je betaalt dan iedere maand huur voor dat apparaat.

Wat ik onlangs ontdekte, de decoders staan onder het tv toestel, maar wel op het tv meubel, dus echt wel vlak onder de tv, die ook nog geen 12 maand oud is.
De nieuwe decoder staat meer in het midden van de tv, terwijl de oude decoder steeds uiterst rechts is blijven staan.
Blijkbaar is er naar het midden toe minder plaats onder de tv waardoor de decoder soms net het frame van de tv raakt.
Het was dot dat er voor zorgde dat er zo veel lawaai was.
Ik had het onlangs met de 2.5mm schijf die ik nog had liggen voor toen ik voor vertrek naar het werk de decoder recht zette (stond scheef, door een van de katten vermoed ik, het zijn forse dieren (main coon).
Waarschijnlijk die nacht een aanvaring geweest tussen twee katten of zo.

Waar ik wel van verlost ben, is het soms wegvallen van het geluid, en heel soms vierkantjes in het beeld.
Dat waren leesfouten door slijtage van de harde schijf die bijnaa 10 jaar oud is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan