Windows 10 Technische vraag ivb processor

Hallo , wil graag naar W11 overschakelen maar het enige probleem is de processor, kan ik enkel de processor veranderen zonder dat ik een volledige instal moet doen van windows?

Mijn laptop is er eentje met een Intel core i5 2450M, dus nog ouder als die van u @J.W. , maar als ik helemaal nieuw zou kunnen gaan, dan kies ik toch ook voor AMD hoor. Het is niet omdat in het verleden Intel the way to go was, dat het dit nu nog is. Momenteel is AMD Ryzen de betere CPU. Intel 12 gen is nog goed, alles wat erna komt 13 en 14 zeker links laten liggen.

Mijn laptop is er eentje met een Intel core i5 2450M, dus nog ouder als die van u @J.W.[/B] , maar als ik helemaal nieuw zou kunnen gaan, dan kies ik toch ook voor AMD hoor. Het is niet omdat in het verleden Intel the way to go was, dat het dit nu nog is. Momenteel is AMD Ryzen de betere CPU. Intel 12 gen is nog goed, alles wat erna komt 13 en 14 zeker links laten liggen.

Waar slaat dit antwoord nu weer op?????
Heb ik hier ergens iets vermeld over mijn pc?

P.S. Mijn desktop heeft ook een processor (I7) van de 2e generatie...

@lange pier " Achterhaalde meningen......zoals de Intel 12e, 13e en 14e generatie. "
@usacandyman Voor je een van die CPU'saanschaft kan je best toch eens uitzoeken of het eentje met of zonder probleem is.

Intel chip bug FAQ: Which PCs are affected, how to get the patch, and everything else you need to know

Dell: Probleem in de hele sector met Intel Core 13e en 14e generatie i5-, i7- en i9-processors

Die Intel's worden ook veel heter dan AMD.

Het is wel zo dat voor productiewerk zoals audio, video Intel vaak iets beter presteert dan AMD.
(Reeds eerder genoemde Intel's Quick Sync Video is wel een + punt.)
Bij audio is Intel bv sneller bij exporteren als je dat belangrijk vind, AMD kan dan echter weer 20-30 meer tracks aan.
Elke CPU heeft zijn voor- en nadelen maar als je verbruik, minder wattage = minder hitte, meerekent gaat voorkeur eerder naar AMD.
Vooral je toepassingen bepalen wat de beste keuze is.
Als software onwikkelaars ooit voor AMD zouden gaan optimaliseren kan dit nog veranderen.

Voor gaming is AMD momenteel de beste keuze.

Goeie optie denk. Eerst even zien of win11 updates een probleem gaan geven.
Als dat zo zou zijn komen daar mogelijk weer patches voor...
Paar dagen wachten en dan komt er vaak wel een scriptje of reg bestandje je gewoon moet aanklikken en 't werkt weer.

Al is 't maar tot einde '26, begin '27. Dan kan je overstappen op de dan verwachte AMD Zen 6 reeks met weer +50% winst... ;) .

Terug
Bovenaan