Opgelost Tijdregistratie naar grafiekvorm omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goeiedag,
Ik heb een vraagje i.v.m. hoe kan ik een tijdsaanduiding omzetten naar een soort van tijdlijn gezien over verscheidene dagen, weken, maanden?
Ik gebruik Excel om mijn elektriciteit verbruik en gas te controleren. Daarnaast ook ons waterverbruik, windkracht enz… .
Is er iemand die dit voor mij zou kunnen en willen uitknobbelen?
De curve zou er zo ongeveer moeten uitzien zoals op buienradar de 14-daagse voorspeld wordt.

Dank vooraf!
 

Bijlagen

  • Tijdregistratie.xlsx
    12.1 KB · Weergaven: 10
Ik suggereer om de ochtend tijd in het blauw te zetten met in het begin van het jaar een interval van +/- 2 seconden per dag. Dus dan wordt de grafiek dagelijks voorgesteld.
De tijd van zonsondergang in het rood eveneens met dezelfde tijdsinterval.
Met het verloop van weken of maanden zou ik het tijdsinterval aanpassen. Dus bijvoorbeeld in de maand juni in uren? Hier word dan de grafiek waarschijnlijk wekelijks voorgesteld?
Ik heb er totaal geen ervaring mee dus.
 
U bent min of meer duidelijk in wat u wil bereiken, maar niet in waar u vanuit gaat.

Een grafiek maak je op basis van data die je verzamelt.

Zelf maak ik grafieken over allerlei zaken in het dagelijks leven.

Bijvoorbeeld hoe laat ik ben opgestaan.

Dat noteer ik elke dag en vat het samen in een mooie grafiek.

Maar ook energieverbruik, theevoorraad, inkomsten en uitgaven, enzovoort enzovoort.
 
Kun je me dan eventueel de methode laten geworden van hoe je dan een grafiek maakt van de tijden die je bent opgestaan.
Ik denk dat deze methode in het verlengde ligt van dat wat ik uiteindelijk wil bereiken.
Dus een grafiek van de zonsopgang en één van de zonsondergang, zo in het genre van de 14-daagse voorspelling van buienradar.

Vooraf dank!
 
Het is mij niet duidelijk wat u wel en niet weet, of waar uw kennis tekort schiet.

Heeft u al een grafiek gemaakt en weet u niet hoe je de tijden kunt invoeren?

In de bijgevoegde grafiek ziet u hoe laat ik ben opgestaan in december 2020. (Tegenwoordig sta ik veel vroeger op).

Het zijn kolommen, maar die kun je moeiteloos omzetten in een golvende lijn.

Omdat Excel Starter niet meer in Windows zit gebruik ik tegenwoordig Planmaker. Dus ik weet niet of de grafiek bij u even fraai oogt als bij mij.
 

Bijlagen

  • December 2020.xlsx
    10.4 KB · Weergaven: 9
Ik heb dus nog nooit een grafiek gemaakt in Excel en weet ook niet hoe eraan te beginnen.

Met deze zin had ik in mijn eerste vraagstelling moeten beginnen.
Dus mijn vraag is niet vragen om een afgewerkt geheel, maar hoe begin je eraan?
Het is de systematiek hierachter die ik niet ken.
In Excel kan ik wel wat werken met wiskundige bewerkingen, maar dat is ook alles.
Van nature uit ben ik in mijn vroeger leven een technisch iemand geweest.
Nu ben ik met pensioen en toch nog geïnteresseerd in alles en nog wat.


Dat is het zowat!
 
Het begint altijd met Invoegen>Grafiek. Dat staat ergens bovenaan.

Het kan ook Object genoemd worden.

Jammer dat ik zelf geen Excel meer heb.

Maar als u het niet vindt zou ik wel eens bij Excel Online kunnen kijken.
 
Ik heb dus nog nooit een grafiek gemaakt in Excel en weet ook niet hoe eraan te beginnen.

Met deze zin had ik in mijn eerste vraagstelling moeten beginnen.
Dus mijn vraag is niet vragen om een afgewerkt geheel, maar hoe begin je eraan?
Het is de systematiek hierachter die ik niet ken.
In Excel kan ik wel wat werken met wiskundige bewerkingen, maar dat is ook alles.
Van nature uit ben ik in mijn vroeger leven een technisch iemand geweest.
Nu ben ik met pensioen en toch nog geïnteresseerd in alles en nog wat.


Dat is het zowat!
Indien u wat meer wilt leren over de werking van Excel kunt u het volgende doen:

Open een werkblad - tabblad "invoegen" - klik op "Store" - installeer "SheetZoom Excel Training" en volg de aanwijzingen.
 
Met respect: een zoekopdracht als 'excel grafiek maken' in Google geeft een kleine 280.000 resultaten. Het zou mij sterk verbazen dat geen enkele daarvan je verder zou kunnen helpen.
En 'wat je zelf doet doe je meestal beter' (vrij naar Roger: BV)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan