Windows 11 toetsebordlayout probleem.

Hi

En sins een paar dagen komt er na een tijdje plots het nederland nederland toetsenbordlayout automatisch bij zodat ik de melding te zien krijg in de taakbalk dat er meerdere toetsenbordenlayouts zijn.
Ik heb enkel de volgende toetsenbordlayout staan:
nederlands belgie punt.
Bij instellingen->taal en tijd->taal en regio en dan bij nederlands(begie) op de ... puntjes klikken -> taal opties staat enkel belgisch punt

Zelf na volledige herinstallatie van windows 11 pro 24H2 vanaf 0 heb ik het probleem ook terug na een tijdje.
Wie kent de oplossing?

@Aardbei Dat is net het gemak van een reg file dat je niet de hele UI moet doorspitten en hopen dat je alle aanpassingen correct hebt uitgevoerd. Met de registry aanpassing heb je zwart op wit de enige juiste instellingen met een eenvoudige (automatische) import.

@Andre Vb blijft duidelijk een probleme. Er op 22/9 van -+17u tot 18:45 op pc gewerkt en dan van -+20:40 tot 21:30 terug en niks gezien.
Leve Linux daar kom je die prutsen noet tegen;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

@glda19 #22: Als informaticus kom ik wel meer in contact met het register. Dan is het niet zo moeilijk om tamelijk gericht te gaan zoeken in het register.
Dit reg bestand heb ik al bijna twintig jaren in mijn toolbox zitten.
In dit geval is een van de mogelijkheden een export van het ganse register te maken, een nieuw toetsenbord toe te voegen, een nieuwe export maken en beide bestanden laten vergelijken met een programma dat de verschillen zoekt en op het scherm toont.

Dit toetsenbord probleem is ook voor mij herkenbaar.
Als Nederlander gebruik ik de combo NL-Verenigde staten (niet international; ztten wat nadelen aan) en ik krijg telkens onverwacht de combo NL-NL toegevoegd.
Dit toetsenbord is niet zichtbaar in instellingen bij taalopties. Moet eerst dit tweede toetsenbord toevoegen om het direct daarna te verwijderen.
Op deze manier is het voor even opgelost maar zodra ik bijvoorbeeld Notepad gebruik komt het NL toetsen bord weer tevoorschijn.
Heb alles uitgeprobeerd in instellingen en ook de regfile in dit draadje toegepast maar het tweede toetsenbord keert telkens terug.
Indien Windows11 (ten onrechte) constateert dat er twee toetsenborden actief zijn dan krijg ik een optiebalkje bovenin het scherm.
Imo weer zo'n typische Microsoft "glitch".
De standaard Microsoft Learn oplossing is om het toetsenbord in apparatbeheer eerst te verwijderen en daarna opnieuw te laten installeren. Werkt natuurlijk ook niet.
Op mijn tweede Windows10 syteem heb ik er geen last van. Ook het vergelijk van de regfiles van beide systemen geeft geen indicatie hoe op te lossen.

Terug
Bovenaan