Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb enkele weken geleden een tweedehands interne harde schijf gekocht en de verkoper leverde een print van Crystaldisk waarin de hd als goed werd aangemerkt. Thuis ingebouwd en twee dagen later even CD laten draaien en wat schetst mijn verbazing, de schijf werd met geel uitroepteken en waarschuwing als onbetrouwbaar gezien. Contact met verkoper opgenomen en deze gaf mij de garantie dat als de schijf het werkelijk binnen redelijke termijn zou begeven, ik mijn geld terug zou krijgen. Mooi gebaar.

Per toeval kwam ik HDD Regenerator tegen en dat programma heeft beide current pending sector count weg weten te poetsen en de schijf werd daarna door CD als goed beschouwd.

Gezien de bezwering van de verkoper (en ik had de indruk dat hij niet op een klein bedrag zat te wachten) lijkt hij mij te goeder trouw en ik denk op zich niet dat hij zelf HDD Regenerator heeft gebruikt.

Maar wat ik hieruit leer is dat ook Crystal Disk info niet alles uit de schijf haalt. Hou de schijf in de gaten en als er zich weer problemen voordoen dan moet het toch maar een nieuwe worden.
 
crystaldiskinfo heeft niet de bedoeling om fouten weg te halen op een stukkende schijf...deze geeft je enkel een melding betreffende de gezondheid van je schijf .
 
dat weet ik, maar dat bedoelde ik niet. Wat ik zeggen wil is dat het blijkbaar mogelijk is om op een schijf fouten weg te poetsen en daarmee de koper van een tweedehands artikel toch om de tuin te leiden.
 
Nog betere goede raad; koop nooit (indien mogelijk) een harde schijf 2de hands. Die dingen zijn sowieso al tijdbommen. Tenzij eventueel verlies (van data) bij defect te negeren valt.
 
Op de computerbeurs zie ik al jaren een Rus die 2dehands HDD's verkoopt. Ironie, pal ernaast staat in veel gevallen een stand van HCC. Die mensen testen onder andere gratis of de schijven die je aanbied in goede of slechte staat verkeren. Vele schijven die aangeboden worden, gaan stante pede terug naar de verkoper omdat ze van bedenkelijke kwaliteit zijn.
 
Dit vind ik altijd een leuk filmpje om mensen te laten zien wat er in een harddisk aanwezig is en hoe het zo ongeveer werkt.
Als je bedenkt dat het bewegende armpje met de lees / schrijfkop ongeveer een micro meter boven de ronddraaiende plaat ( platter genoemd ) zweeft zonder deze te raken kan je je misschien voorstellen wat er kan gebeuren als een schijf een keer gevallen is en daardoor deze arm de plaat wel raakt. Deze zal onherstelbaar beschadigd raken.


 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan