Windows 11 update wist netwerkadapters.

Ls.

Ik vroeg mij af of er meer leden zijn die volgend probleem ervaren:
- er is een update geweest vannacht en zonder mijn toestemming ook geinstalleerd.
- vanmorgen 2 pc EN 1 laptop geen internet meer.

De laptop los van router, nu rechtstreeks op modem gezet en internet werkt.
De 2 pc's gereset met Restore en dan werken ze weer.
Echter na enige tijd vallen ze weer uit.

Ook de verbinding via de router naar nas valt uit.
Maar de router is leeg! Geen andere pc's etc. in de router meer - allen gewist.

Doe je echter weer een restore is alles terug goed, met uitzondering van de instellingen in de route - die zijn gereset.

Anti-virus en virusscan geven geen problemen aan.
Het is telkens : 'Netwerkadapter is uitgeschakeld', na inschakelen is die er na 5 seconden weer uit en internet dus weg.

Iemand een idee of ook die problemen ervaren ?

Dank voor de aandacht
vr gr
en fijn weekend alvast

Wil

Laatst bewerkt door een moderator:
vraagjes :
  • update van wat ? windows ? drivers ? app ? router firmware ?
  • restore ... ik vermoed dat je bedoeld oudere image teruggezet ?
  • de router kan zijn verbindingen niet verliezen door een update op een of meerdere PC's ... kan je iets zien van update in de router ?

ad 1) een reguliere update van windows 11 die vannacht instaleerde zonder mijn weten;
ad 2) normal restore naar vorige tijd in windows 11 Systeem herstel
ad 3) geen update of anders in de router behalve terug naar fabrieksinstellingen dus de hele router is blank geraakt , geen pc's meer geen laptops noch de nassen

Bedankt Philippe voor je bijstand zover

vooral dat 3de kan ik niet plaatsen : is geen direct gevolg van de update van Win 11.
Heb je toevallig een backup van de configuratie van de router die je ev. terug kan opladen ? Afhankelijk van merk en type is zoiets mogelijk ...

Indien niet voorhanden, kan je punt per punt en manueel proberen om alle instellingen van de router terug te zetten zoals ze waren ?

Daarnaast best in de Device Manager/Apparaatbeheer van elk toestel nagaan of de network adapters niet met een warning staan : meestal is dat onder de vorm van een geel driehoekje :

1759506274402.png

1 = waar jij moet kijken en alles OK moet zijn, maar vooral de eerste in dit vb. dat is de fysieke netwerkkaart, bij jou ander type en merk ...
2 = willekeurig vb. van hoe het eruit ziet als het niet OK is (ik heb nl. géén seriële poort op deze PC)

Aanvullend: Kun je eens kijken bij de energie instellingen of energiebeheer dit apparaat mag uitschakelen, bij de netwerkadapter. Anders dat eens uitvinken.
Ik heb geen Windows 11 maar volgens mij kun je dat ook bij apparatenbeheer vinden (zie afbeelding @PhilipV) en dan de eigenschappen van de netwerk adapter. En anders kan Philip het denk ik wel correct aangeven.
Ik zou me kunnen voorstellen dat eventueel een windows update daarmee misschien de mist in gaat.

Ben het met Philip wel eens dat een router reset/blank niet veroorzaakt kan worden door een windows update.

opgelost. De update heeft de netwerkadapter corrupt gemaakt. Herstel met nieuwe driver en alles werrkt weer op alle 3 de pc. Nu is ook de router volledig OK. Heel vreemd verhaal maar wel een advies:
werkt je internet niet: update je netwerkadapter drivers !
Zijn die kleine pijnpunten van microsoft net als met spotnet.
Je moet het maar wetenm maar nu is het opgelosd, Philipev en Black Tiger bedankt.
kan slotje op.
Fijn weekend mensen.

Ik kan het niet laten, maar er zijn dingen aan de situatie hierboven die geen steek houden.
Je hebt 3 verschillende toestellen, waabij de netwerkadapter driver (maw de driver van de fabrikant) corrupt raakt door een Windows update.
Maw, de kans dat dit gaat om 3 totaal verschillende hardware drivers is groot. Dus 1 MS update resulteert in de corruptie van die 3 verschillende hw drivers.
Het verhaal van de verloren settings in de router houd al helemaal geen steek in het geheel.

Wat mij betreft is er iets helemaal anders aan de hand, en wordt er in het wilde weg op een update van Microsoft geschoten. Zonder enig steekhoudende technische verklaring.

Hoe kun je stuurprogramma's updaten als je internet niet werkt?
Leono, toch maar even een inhoudelijk steekhoudend antwoord geven hé ...

Zorg dat je de driver op je systeem krijgt met een USB-stick en zo op je HD
Ga naar de Device Manager
Kies de betrokken HWare
rechtsklikken geeft : update driver
Kies dan voor de 2de optie : nl. browse my computer for drivers

Dan moet je die drivers wel eerst kunnen uitpakken want zoeken naar lokale stuurprogramma's wordt enkel ondersteund met *.INF bestanden.

*.exe of archieve zoals 7z, zip, rar of... worden dan niet gevonde, *.exe zijn ook niet altijd uit te pakken.

wat DDragon80 bij #9 al zegt zal je verder moeten uitzoeken.

je melde : laptop los van router.

bedraad of via wifi? Geen conflict gehad op de router? DHCP instellings probleem?

Netwerkbeheertools gebruikt om potentiële conflicten snel te identificeren en op te lossen?

Terug
Bovenaan