Windows 11 Verandering van taal

mdc1756

Steunend VIP lid
Vip Lid
Hoi,

Je weet dat ze mijn webcam zijn komen vervangen (Dell) 's avond ging ik terug op de pc en had ik een defender crash.
Ik ben gisteren 9 h bezig geweest om die te herstellen, zelfs in veilige modus kon ik met een script het niet herstellen.
Dan de reparatie iso van MS gedonwload de NL versie die opgestart maar daar kon ik mijn app's en bestanden niet behouden er stond u gebruikt een versie die de taal niet ondersteund.
Blijkbaar stond daar een Windows uit de VS op ja (Dell), met daarna een taalpakket door de firma.
Heb dan de iso VS afgehaald daar kon ik wel alles bewaren, laten herstellen en de Defender en actieve bescherming werkt weer.
Maar nu staan de teksten met de rechter muisknop bv op een map allemaal in het engels, ook de instellingen staan in het engels, raar als je op het windows icoontje links onder rechts klikt is dit wel NL. Taalpakket Engels die eropstond verwijderd, er terug opgezet, NL ook verwijderd terug opgezet, in de instellingen nog op de knop additional settings copy geklikt, maar er veranderd niets. Naar Dell gebeld en ze konden het ook niet veranderen, een volledige format zeiden ze en ik ging juist een back up maken toen defender stuk was.

Claude ai weet het ook niet; iemand een idee hoe dit te fixen, je weet, mijn toestand, dan heb ik het Engels er liever uit, hieronder een voorbeeld wat ik bedoel.
1787326170097.png

dat is nog te begrijpen maar al die instellingen
1787326223645.png

vind ik niet zo leuk, alleen de optie accounts is in het Nederlands.

Ik kan niet meer doen wat ik al gedaan heb maar een format met alles dat zo netjes was ingesteld en met die programma's zie ik niet zitten,
dus wie van jullie heeft een idee

alvast bedant

Laatst bewerkt:
De Windows-locale/taalcode 0409 staat voor:

English (United States) – en-US

In Windows zie je die code onder meer terug in het register, bijvoorbeeld:

0409 = Engels (Verenigde Staten)<br>0413 = Nederlands (Nederland)<br>0809 = Engels (Verenigd Koninkrijk)<br>040C = Frans (Frankrijk)<br>0407 = Duits (Duitsland)
0409 is een LCID (Locale Identifier) en wordt ook vaak gebruikt als standaardtaalcode voor Amerikaanse Engelse software, installers en registerinstellingen.

Voor Nederlands zijn er meerdere codes, afhankelijk van de regio:
  • 0413 = Nederlands (Nederland) — nl-NL
  • 0813 = Nederlands (België) — nl-BE
Dus als je in het Windows-register bijvoorbeeld 0409 wilt vervangen door Nederlands:

0409 → Engels (Verenigde Staten)<br>0413 → Nederlands (Nederland)<br>0813 → Nederlands (België)

De registry settings kloppen dus met het verhaal van @mdc1756

Maar: deze sleutel stuurt niet rechtstreeks de huidige weergavetaal van Windows 11. Vooral InstallLanguage is de taal waarmee Windows oorspronkelijk werd geïnstalleerd, en Default betreft de systeemtaal/default language locale op laag niveau.

Niet zomaar wijzigen. Een wijziging van 0409 naar 0413 of 0813 kan inconsistenties veroorzaken en maakt van een Engelstalige Windows-installatie niet ineens een Nederlandstalige installatie.

De zichtbare Windows-taal wordt normaal geregeld via Instellingen → Tijd en taal → Taal en regio → Windows-weergavetaal.

Terug
Bovenaan