Windows 11 Verwijderen sporen printerinstallatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik gebruik een printer HP LaserJet P1102w. Onlangs was er een probleem dat mij ertoe bewoog een herinstallatie te doen.
De printer werd geinstalleerd binnen Windows 11 maar met de standaard Windows driver.
Vervolgens is het de bedoeling een specifieke driver te installeren want die is nodig om de funkties van de printer (zoals 2-zijdig printen) te kunnen gebruiken en hij bevat uiteraard héél wat meer dan die standaard printerdriver...

Maar wat ik ook doe : de printer blijft met die standaard werken !
Ik heb al de ganse installatie verwijderd (via apparaten) en geherinstalleerd maar niets helpt. Hij blijft terugvallen op die Windows driver.

Is er een mogelijkheid om élk, maar dan ook élke, verwijzing naar de installatie uit Windows 11 te verwijderen alvorens een nieuwe, propere installatie te doen ?
 
printer loskoppellen bij een nieuwe install?
bij een bestaande windows, printer loskoppelen,drivers en hulpprogs verwijderen.


bovenstaande progje gebruiken om HP-printer drivers te verwijderen.

zomaar losse ideën ....
 
je eerste suggestie kan niet want de eerste stap van de installatie is het zoeken van de printer op het netwerk. Indien niet gevonden gaat het proces niet verder.

de 2de suggestie is precies wat ik zocht nl. het verwijderen van alle sporen zodat de installatie daar bij een herinstall niet op terugvalt, zoals nu het geval is. Probeer ik !
 
bizar, ik bezit ook een netwerkprinter ..., zet die af bij een nieuwe install. na de install zet ik alles van de printer terug via een iso van de printer. mijn sytemen zijn HP's en printer: canon.
bij een bestaande Win, netwerk detectie, delen van ...... uitzetten?
 
Laatst bewerkt:
een inplace-repair?
netwerk detectie afzetten, andere standaard printer instellen (eventueel laser hp verwijderen + hulp progs), reboot en dan inplace-repair starten .... . meer kan voorlopig niet bedenken.


 
Stavaza : verwijderen van alle sporen van de vorige installatie -> geslaagd !
Herinstalleren van de HP printer driver en utilities -> geslaagd !

maar ... de printer blijft de Windows IPP Class driver gebruiken en bij elke poging tot update geeft hij niet de mogelijkheid te wijzigen / bij elke repair zegt de PC dat de meest recente geinstalleerd is (maar dat slaat uiteraard op die IPP driver ...)
Resultaat : enkel basisfunkties.

De HP driver is de meest recente : deze ochtend opgehaald (maar dezelfde die ik al had van in 2021)...

Dus bottomline : hoe krijg je een printer zover dat hij een andere driver gebruikt, die ook op de PC staat ?
 
ik verwijder eerst het programma van de printer verwijderen en dan ga ik manueel alles wat nog achter gebleven is verwijderen ook in register en de verborgen mappen
meestal heb je dan alles
 
Het probleem uit de titel is opgelost - slaag ik prima in.
Daarom sluit ik deze vraag af en zal de nieuw opgedoken vraag herformuleren om gerichtere antwoorden te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan