Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Beste allemaal,

Ik wil een Systeemkopie terugzetten, omdat er wat probleempjes zijn en via Instellingen > Bijwerken en Beveiliging > Geavanceerd > Systeemherstel > Problemen oplossen > Nu opnieuw opstarten > Krijg ik maar één mogelijkheid i.p.v. zes!: Opstartinstellingen. Herstellen vanaf o.a. een Systeemkopie is er niet meer bij.

Hertel-zonder-opties.JPG

Vroeger heb ik dat nog gehad en kon dat toen alleen oplossen met een Paragon Image van er vóór mijn C:-drive te herstellen. Dit bestand heb ik niet meer en zou wel een oude Image terug kunnen zetten die dat probleem vermoedelijk niet heeft, maar deze Image is één jaar oud (de Anniversery Edition). Dat is vervelend, want één jaar teruggaan brengt nogal wat updates mee van véél programma's. Een Systeemkopie terug zetten zou de vlotste oplossing zijn, maar dat kan nu niet.

Hoe krijg ik de andere vijf optie's naast deze van de Opstartinstelling?

Bedankt op voorhand om dat eens te bekijken.
 
Iets als deze hier:
En kan ik geen Image van een Eerste PC naar hier brengen en verbinden en gebruiken?

Kan er een externe drive van mijn PC1 naar hier gebracht worden en daar een Image van gebruikt worden op PC2?
Daar heb ik een aantal Paragon's op van recentere datum.
 
denk wel dat dit kan ...aangezien ik eerder ook hier een HDD overgezet heb van een zelf samen gestelde computer met een Asus moederbord naar een zelf samengestelde computer met een MSI moederbord ...ook de overige hardware was totaal verschillend ....deze op de HDD bevatte een Windows 10 pro en draait nu probleemloos op de MSI
 
Nochtans wordt in de literatuur altijd beweerd dat het IP-adres gecontroleerd wordt en zelfs het moederbord vervangen genoeg is om niet meer te werken, tenzij je speciale toelating van MS krijgt.

De truc met de externe drive van PC1 naar PC2 te brengen is eerst te proberen vooraleer helemaal opnieuw Windows te installeren.

De Pc's bevinden zich wel op een verschillende locatie.

Ondertussen: merci voor de info.
 
Het is zeker niet het IP adres die wordt gecontroleerd, er bestaan inderdaad documenten waarin staat dat een combinatie van mac adres en cpu reeksnummer uniek moet zijn, daaraan wordt dan je licentie gekoppeld. Maar wat die gegevens precies zijn, daar is geen duidelijkheid over.

Het valt inderdaad te proberen, voor eerder 'gelijksoortige' computers kan het best zijn dat na wat drivers installeren en verwijderen dat alles goed werkt.

Als die pc's teveel verschillen kan het zijn dat je licentie vervalt.
 
@ Q: Hoe komt het dat ik nog steeds - via het oude Configuratiescherm - een herstelpunt kan aanmaken en terugzetten? Zonder herstelpartitie?

@ C: De Computers kunnen moeilijk meer verschillen de één is een mini-Pc en de andere is een merkloos-zelfbouw-amateur-Desktop. Toch is het gelukt met één Key twee maal te installeren.


PS: we zijn aan 22 berichten voor we het zelf beseffen...
 
het aanmaken van een herstelpunt via het oude configuratiescherm heeft dan ook niets te maken met de herstel opties van Windows 10 het is tevens de bedoeling om het oude configuratiescherm met al zijn opties geleidelijk aan te vervangen door het Windows 10 scherm instellingen ... had Microsoft nu direct besloten om het oude configuratiescherm weg te laten was dit een ramp geweest voor al diegene die de overstap gedaan hebben naar Windows 10
het oude configuratiescherm zit sinds build 15063 uitgebracht werd al iets dieper verborgen in het systeem.
 
@qtex:
Feit is dat alle instellingen niet aanwezig zijn in het nieuwe control panel. Zonder het oude zou je snel in pan vallen. Een andere reden zoals gebruikersgemak, is dit zeker niet. Meer een integratie vertraging vanuit Microsoft.


@WaWa
Voer volgende opdracht eens uit aub (admin);
Code:
reagentc /info

Zou volgende moeten geven:
Windows RE enabled: 1

Indien 0, voer volgende opdracht uit:
Code:
reagentc /enable



De recovery partition is niet echt een vereiste. Die data kan/gaat evengoed op je rootschijf staan (C) in dit geval. Het is alleen properder als die data op een apparte partitie staat.

The location of the Winre.wim file

Make sure that Winre.wim is present in the specified location. As a rule, it is stored in one of the following locations:

- folder C:\Windows\System32\Recovery,
- separate hidden partition System Reserved
- recovery partition provided by the manufacturer.

Bijkomstige nuttige info hier te vinden: Restoring Windows Recovery Environment (WinRE) in Windows 10 | Windows OS Hub
 
de Windows RE location is hier \\?\GLOBALROOT\device\harddisk0\partition3\Recovery\WindowsRE
bij u WaWa ontbreekt het hier aan zoals ik u eerder al had meegedeeld .
 
Dan moeten we deze manueel even toevoegen:

Je hebt dan een Windows installatie DVD nodig.
Browse naar volgende locatie op die DVD: \sources\install.wim

Open die install.wim met 7-zip, en pak \Windows\System32\Recovery\Winre.wim uit naar volgende locatie; c:\Windows\System32\Recovery

Voer vervolgens volgende opdrachten uit (admin)
Code:
reagentc /setreimage /path C:\windows\system32\recovery
reagentc /enable

Zoals eerder vermeld is het geen vereiste dat dit bestand op de "system reserved partition" staat. Je kan dit evengoed in die Recovery folder onderbrengen.
Reden waarom die partitie er niet is, komt waarschijnlijk omdat je manueel een partitie indeling gemaakt hebt tijdens een (her)installatie (ipv Windows dit voor jou te laten maken op een lege disk).
 
opgelet inplaats van een instal.wim kan er ook een instal.esd bestand vermeld staan ... dit zag ik hier juist op een gemounte Windows 10
neem ik een andere Windows 10 iso zag ik hier wel de instal.wim vermeld staan ..
Ashampoo_Snap_2017.08.21_13h24m18s_001_.png
Ashampoo_Snap_2017.08.21_13h26m15s_002_.png
 
Ik vermoed dat deze malheur is gebeurd wanneer ik een Image heb gemaakt en niet de complete C:-drive heb aangewezen, maar alléén de C zonder de herstelpartitie. Maar sinds wanneer die ontbreekt weet ik niet.
Daarom verkies ik te wachten tot dat ik de D:-drive van Brussel hier in Brugge heb om een Image te gebruiken die recenter is. Bovendien krijg ik dan in één keer alle programma's hier ook.
Het wordt ook wat te ingewikkeld voor mij. Een beetje riskant ook nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan