Status
Niet open voor verdere reacties.

swake

Niet meer actief
Ik zit met een probleempje waar ik geen oplossing voor vind.
Dell laptop waarop Windows 7 is geïnstalleerd wil niet booten met een opstartbaar Linux schijfje. Dus eens geprobeert met een opstartbare stick. Lukt ook niet.
Bij een andere computer is er geen enkel probleem om te booten met het schijfje of de stick . Alles al geprobeert in de BIOS instellingen , en het lukt maar niet om de Dell laptop met een opstartbaar Linux schijfje of USB stick te booten.
 
Krijg je foutmeldingen ?

Staat de optische drive als first boot ?

Welke Linux distributie ?
 
1.Geen foutmeldingen

2. ja de bootinstellingen staan juist.

3. Ubuntu , zou dat het probleem zijn ?
 
Sommige leveranciers hebben een secureboot ingebakken in de BIOS Chip.

Dit is op te lossen door een nieuwe BIOS chip te kopen en te plaatsen. In een PC is dit een lastige klus en in een Laptop zou ik daar helemaal niet aan beginnen.
 
Dan zou dat het probleem wel eens kunnen zijn. Als je de laptop aanzet met het schijfje in de lezer zie je het ledje van de cd/dvd lezer een paar maal knipperen , ook bij de USB stick. En dan start Windows 7 op via de harde schijf. De laptop is nog maar een paar maanden oud. September 2011
 
Dat komt door de fucking afspraken en contracten die afgesloten worden door Microsoft met fabrikanten.

Een voorbeeld, stel dat Dell 50.000 computers met licentie van een Windows besturing verkoopt per jaar, dan zal Microsoft flinke korting geven op de besturingssoftware. Daar kan een eis tegenover staan dat Dell het BIOS blokkeerd om andere besturingen te installeren.

Zoiets heet in de volksmond: "politieke spelletjes"
Vreemd genoeg staat dit niet in de specificaties als je een nieuwe PC koopt.
 
Inderdaad. Men kan dat ook vrijheidsberoving noemen.
Leve het vrijheidsbeeld .
Vrijheidsbeeld (New York) - Wikipedia

Deels waar !

Als ik een nieuwe PC zou willen aanschaffen en er staat duidelijk te lezen dat er geen andere besturing behalve Microsoft te installeren is, dan kan ik de keuze maken om zo'n PC wel of niet te kopen.

Wordt dit nergens vermeld en zou ik een ander besturingssysteem willen installeren buiten Microsoft en dit blijkt niet mogelijk, mag je van mij zo'n leverancier van mij aan de hoogste boom hangen.

Leveranciers kunnen dus moederborden plaatsen in hun PC's waarop het BIOS zo is geflashed dat zoiets onmogelijk is.

Dit is de reden dat ik mijn PC's meestal zelf samenstel. Met een laptop is dit wat moeilijker.
 
Ik vermoed niet dat die secure boot het probleem is. Microsoft gaat dat inderdaad invoeren vanaf Windows 8. Dus in Windows 7 is dit bij mijn weten (nog) niet aanwezig Maar enkel toestellen die ARM based zijn zouden gelimiteerd worden hiermee. Andere laptops kan men limiteren maar zou men niet doen. Men eerste gedacht is een slechte DVD lezer. Maar aangezien USB ook niet lukt en de laptop nog niet zo oud is lijkt me dit eerder uit te sluiten.
Probeer eens een andere USB poort. Het wil wel eens lukken dat de Linux distro niet overweg kan met USB 3.0 poorten.
 
Het is opgelost geraakt door Ubuntu eens te branden op een schijfje van een ander merk. Alvast bedankt voor het meedenken . ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan