E-mail "Vragen om ontvangstbevestiging" werkt niet (cliënt MS Outlook)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Ik krijg nooit een bevestiging dat mijn berichten zijn bezorgd.
In onderstaande figuren staan de huidige instellingen.
Ik zie niet wat er verkeerd aan is.


1706718485709.png

Klik onderaan rechts op het symbool. Dit opent volgend venster:

1706718559310.png
 
Los van het feit of ontvangstbevestiging zou moeten werken, is dat toch een onzinnig iets.
"Ontvangsbevestiging" is namelijk enkel en alleen een mogelijke bevestiging, verstuurd door de mailserver van het adres waarnaar je stuurde dat de mail bij hen, dus op de server, is aangekomen. Die kreeg je luttele seconden na het versturen.

Misschien dat dit in vroeger tijden zin had, maar hedentendage is dat zinloos als je met een 'bekende' mailaccount stuurt. De mails van die aanvaarde stuurders wordt door de ontvangende mailservers ALTIJD aanvaard, vooraleer ze door de spam-testing gaan.
De mailproviders weten dat ook en hebben massaal dit soort nutteloze terugkoppelingen afgeschaft/afgeblokt.
Ze sturen nog wel een signaal terug naar de versturende maildomeinen, en dat na de spam-testing, maar daar gebeurt niets mee behalve voor domeinbeheerders, die zien in hun beheerspanel die bevestigingen of afwijzigingen met uitleg verschijnen (vb. CPanel = Track Delivery).
Wat wél zin heeft, is de keuze er vlak onder nl. "Leesbevestiging".
Dat is een mailbericht dat wordt teruggestuurd naar de afzender als die erom heeft gevraagd (globale setting of mail per mail).
Afhankelijk van de setting van de ontvanger weliswaar, want elke ontvanger kan zelf beslissen of hij dit soort leesbevestigingen wenst te sturen of niet. Ook dat kan weer globaal ingesteld in de meeste mailsoftware of op mail per mail basis.

Het kan dus helpen maar is geen echt, sluitende oplossing. Je mag zeker niet besluiten - als je die bevestiging niet krijgt - dat je mail ook niet is gelezen. Je kan enkel de afleiding maken - als je bevestiging krijgt - dat de bestemmeling het ook heeft geopend... Gelezen is nog een andere zaak en begrepen ? ja ... juist !
Alle andere waarvoor je niets krijgt, weet je dus ook niets ...
 
Ik krijg in feite ...
- noch bevestigingen dat het bericht is bezorgd bij de e-mailserver van geadresseerden.
Ik had toch gehoopt dat ik van die e-mailserver(s) een bericht in mijn inbox zou hebben gekregen.
Zo had kunnen weten dat het bericht WEL was verstuurd naar de geadresseerde


1706738573872.png


- noch leesbevestigingen.
Dat een geadresseerde geen leesbevestiging stuurt als hij dat niet wenst, daar kan ik mee leven.


Dit zijn mijn huidige instellingen. Dus dat dient allemaal voor niets ?


1706739132249.png
 
en lees ook #2 nog eens door en proberen ALLE ins en outs die ik beschrijf te laten bezinken.
Dan weet je dat het niet tot NIETS dient, maar dat het niet sluitend is...
 
Er valt weinig uitleg te geven bij een uitleg ...

"Niet alle mailservers en toepassingen ondersteunen het verzenden van ontvangstbevestigingen".
Wat is daar niet duidelijk aan ?
 
en lees ook #2 nog eens door en proberen ALLE ins en outs die ik beschrijf te laten bezinken.
Dan weet je dat het niet tot NIETS dient, maar dat het niet sluitend is...
Ik zal het nooit wennen aan het feit dat Microsoft allerhande zaken maakt die tot niets dienen.

MAAR TOCH ...
Ik herinner mij berichten te hebben ontvangen waarbij volgende vraag meekwam :
"De afzender heeft gevraagd om ontvangstbevestiging te sturen" (wellicht met andere bewoording)
Die optie heeft toen wel gewerkt !
 
Ja, uiteraard - want dat is precies wat wij beschrijven !
Dat zal gewerkt hebben voor de zender op voorwaarde dat jij 'JA, verstuur' hebt geantwoord.
Had je 'NEE, geweigerd' gezegd dan had de verzender niets ontvangen.

Dat is toch precies wat wij hierboven beschrijven ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan