Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo samen

Ik heb van de onthaalouders waar mijn dochter verblijft hun laptop meegekregen omdat ze gevraagd hadden om eens te kijken en dat deze niet veel meer doet.

Als de laptop normaal opgestart word,verschijnt de achtergrond en verder enkel de onderste balk en anders gebeurd er niks meer.
Het blijft maar laden en laden en laden

Na eindelijk in de veilige modus geraakt te zijn,gaat het daar ook heel erg traag allemaal maar ben ik er toch in geslaagd om die mensen hun belangrijkste bestanden te laten kopieren.
Wat mij opvalt in taakbeheer(bij normaal opstarten) is dat bij schijf voortdurend 100% staat,maar er is niks in die lijst dat rood staat,alles is 0 of 0.1 MB.
In veilige modus kan ik het niet zien zelfs,processor en geheugen gedragen zich normaal.

het gaat over een packard bell laptop met upgrade naar windows 10

Ik heb al reeds een opstartherstel geprobeerd
via veilige modus MRT uitgevoerd en niks gevonden
Systeemherstel ook geprobeerd maar kreeg dan uiteindelijk een foutmelding met name:0x80070002

Zou het kunnen dat de harde schijf het aan het begeven is daar hij in veilige modus eigenlijk ook heel erg traag gaat of dit is puur een boos virus?
Het gaat om een packard bell laptop met upgrade naar windows 10
Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
de foutmelding:0x80070002 betreft dus het upgraden en blijkbaar dat deze laptop de melding gaf om de upgrade proces af te sluiten met het opstarten van de configurering maar dat hier dus daadwerkelijk de laptop werd afgesloten .... zodoende dat de configuratie niet voltrokken werd ... bijgevolg tracht jij deze nu op te starten en zie je dus het zwart scherm met de taakbalk ...

*haal de batterij los ...
*sluit de adapter aan en start de laptop op ...haal tijdens het opstarten de adapter los .....de laptop valt gedwongen uit .
*herhaal dit 3x
*na de derde keer dat de laptop uitgevallen is sluit je de battery er weer aan en start je de laptop gewoon op ...indien het geluk mee is dan zal deze ook verder opstarten en kun je deze weer verder gebruiken ...
*start vervolgens het update proces weer op
 
Lijkt me vrij duidelijk dat de schijf het aan het begeven is (zoals je zelf al ondervonden hebt). Typische symptomen althans wat mij betreft, zou er geen twee keer over moeten nadenken.
 
ik ben er 100% van overtuigd dat dit alles met het niet kunnen configureren van een update te maken heeft .... aangezien jij ook nu beweerd dat de laptop vrijwel altijd in de slaapstand word gezet ... immers wat jij daar beschreef van het zwart scherm en enkel dat de taakbalk te zien is heb ik hier zelf al meerdere keren voorgekregen ... men dient dan rustig af te wachten ... heeft men dit geduld niet dan kun je de pc geforceerd uitzetten en heropstarten en zal deze dan ook opstarten ...
*begrijp dus niet dat je hier direct al een herstelpunt wilde gebruiken .. en ben er vrijwel zeker van dat het niet aan de schijf ligt .
 
En wat als Windows een Update wil uitvoeren op een bestand dat op een stukje beschadigde schijf staat.

Geforceerd uitzetten zou nog meer schade kunnen aanrichten. Met deze actie kun je bestanden beschadigen en in een uitzonderlijk geval zelfs de schijf beschadigen.
Vergelijk dit een beetje met een USB stick die tijdens een schrijfactie uit de PC wordt getrokken. In veel gevallen is zo'n stick zelfs definitief verloren.
 
is het niet zo dat indien er een beschadigde sector word vastgesteld dat Windows dan het nodige doet om de bestanden die aanwezig zijn te verplaatsen naar een gezonde sector ...
wat betreft het geforceerd uitzetten wel dit kan men niet vergelijken met een usb stick...zelf heb ik meermaals dit geforceerd uitzetten dienen toe te passen op de hier binnen geleverde systemen omdat deze dus meestal hier binnen komen terwijl ze of niet meer op te starten zijn of dat ze in een loop zitten van opstarten en afsluiten .. het 3x geforceerd afsluiten geeft Windows de opdracht om zichzelf te gaan herstellen .
 
is het niet zo dat indien er een beschadigde sector word vastgesteld dat Windows dan het nodige doet om de bestanden die aanwezig zijn te verplaatsen naar een gezonde sector ...
Dit is de beschrijving van het checkdisk (/F /R) proces, dus manueel uit te voeren.

wat betreft het geforceerd uitzetten wel dit kan men niet vergelijken met een usb stick...zelf heb ik meermaals dit geforceerd uitzetten dienen toe te passen op de hier binnen geleverde systemen omdat deze dus meestal hier binnen komen terwijl ze of niet meer op te starten zijn of dat ze in een loop zitten van opstarten en afsluiten .. het 3x geforceerd afsluiten geeft Windows de opdracht om zichzelf te gaan herstellen .

Dit is hetzelfde. Enkel is een bewerking op de HDD veel sneller dan naar een USB stick, waardoor de kans op fouten in het bestandsysteem verkleint.
Je interne disk heeft (write)cache aanboord. Afhankelijk van de instellingen in Windows, gaat die cache al dan niet gebruikt worden. Die cache werkt dus als een buffer. Wanneer die cache/buffer data bevat, moet die eerst weggeschreven worden, anders gaat die data verloren. Wanneer er bij het schrijven zelf ook een onderbreking is, kan het bestandsysteem zelfs corrupt raken. Maar dit laatste is mbv een checkdisk ook relatief goed op te lossen.


Probleem met de laptop gaat mogelijk een combinatie van beiden zijn. Al vermoed ik niet dat de disk in gezonde toestand gaat zijn. Laptop heeft altijd in slaapstand gestaan. Disk raakt corrupt, updates stapelen zich op. Herstart ->Updates installeren op een corrupte disk -> problemen...
 
dat laatste wat jij daar neerschreef betreffende de combinatie van beiden wel daar leg ik me bij neer echter denk ik niet dat we hier zomaar de HDD dienen opzij te schuiven en er direct maar een nieuwe dienen te plaatsen !
 
Zoals Dragon zegt is er een buffer aanwezig op de schijven. De eerste harddisk's hadden dit niet, was ook nog niet echt nodig omdat de data die toen verwerkt werd minimaal was.

De problemen kwamen aan het licht in landen waar de stroom geregeld op wisselende tijden uitviel en een pc niet meer te booten viel na zo'n stroomuitval of er was data verdwenen. Er zijn landen zoals Nepal dat je maar een paar uur per dag stroom hebt. ( is nog steeds zo )
De oplossing was dan dus de schrijf cache die als buffer kon dienen. Bij een stroomuitval of tijdens een harde reset wat in principe hetzelfde is kan dan dus data verloren gaan omdat dit RAM geheugen is.
Is de schijf toevallig bezig met belangrijke systeembestanden tijdens zo'n stroom uitval, kan het gebeuren dat de pc niet meer zal opstarten.

Dit alles is dus een verbetering van de schijven en geen voorkoming.

Wil je op safe gaan dat zoiets niet kan gebeuren zal je een UPS moeten aanschaffen. Dit is een noodvoeding die aangesproken wordt bij stroomuitval en deze geeft dan een signaal aan de pc om nietjes af te sluiten. Bij een goede UPS is hiervoor het één en ander configureerbaar.
 
het gaat hier dan ook om de software programma's die aanwezig zijn op de schijf en voornamelijk het programma dat men gebruikt in de dag opvang waar men dus alles bijhoud betreffende de kleintjes .... dit is te vergelijken met een boekhouding !
dit dient dan zeker door de TS veilig gesteld te worden !
het advies dat ik hem dan meegeef is om de dag opvang hier dan over in te lichten als blijkt dat er daadwerkelijk een nieuwe schijf dient geplaatst te worden .
 
wat mij wel opviel als ik het herstelpunt nam van de dag ervoor dat er iets werd geinstalleerd wat de naam ASU MSI TRAN draagt.

Hij start wel degelijk op maar bij gewone opstart krijg je na 20 minuten nog steeds niets te zien,ik kan dus ook niks uitvoeren
In veilige modus lukt dat wel mits 20 minuten geduld hebben.

Ik heb nu net via de CMD eens chkdsk laten doen en hij zegt dat er problemen zijn en vraagt om CHKDSK /F te doen
Als ik dat wil doen krijg ik de melding dat het niet mogelijk is om dit uit te voeren daar de schijf tegen schrijven beschermd is
 
wat mij wel opviel als ik het herstelpunt nam van de dag ervoor dat er iets werd geinstalleerd wat de naam ASU MSI TRAN draagt.

Hij start wel degelijk op maar bij gewone opstart krijg je na 20 minuten nog steeds niets te zien,ik kan dus ook niks uitvoeren
In veilige modus lukt dat wel mits 20 minuten geduld hebben.

Ik heb nu net via de CMD eens chkdsk laten doen en hij zegt dat er problemen zijn en vraagt om CHKDSK /F te doen
Als ik dat wil doen krijg ik de melding dat het niet mogelijk is om dit uit te voeren daar de schijf tegen schrijven beschermd is

Voer dat laatste eens uit als je als administrator naar de Dos promt gaat. Dus hetzelfde schermpje als via CMD maar dan als administrator.
Hier kom je via Start en dan Bureau accessoires. Rechtermuisklik op Opdrachtprompt en dan uitvoeren als admin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan