Windows 11 Windows 11 bios instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste ,
Kan iemand mij advies geven of ik de juist volgorde doe.
Nu heb ik mijn bios vorige keer geupdate naar versie 3604 , ik wil graag weten of ik het goed doe met de instelling in de bios ben een beetje onderzeker .
20230808_134530.jpg

CSM deze zet ik op disable
20230808_134600.jpg

en de BOOT\SECUR BOOT os type op windows uefi mode.
ik heb ook een opstart usb stick gemaakt , om windows 11 opnieuw te installerren , is dit de juiste manier?
het gaat om Asus Tuf B450 plus moederrbord.

Alvast bedankt.
met vriendelijke groet, Humpie
 
er zijn een paar dingen die ik me afvraag, waarschijnlijk weet je het antwoord niet dus download de 'WhyNotWin11' voer het uit en post een afbeelding van het resultaat.
Win 11 verkiest GPT als indeling, loopt ook op MBR hoor! dus voer 'DPStyle' uit en post een afbeelding van het resultaat.
Bij DPStyleheb je twee mogelijkheden heb je een 64B gebruik de : x64-versie!

op die manier kan je verder geholpen worden ....
Nu is het smijten met de klak naar iets ... gissen doet missen!
 

Bijlagen

  • WhyNotWin11-main.zip
    511.8 KB · Weergaven: 107
  • DPStyle.zip
    803.2 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
... er is iemand die het weer anders verteld, ben er weg van, succes.
Zoals wel vaker is er niemand die snapt op wie je je gram en je pijlen nu weer richt ... niemand heeft in deze topic ook maar iets tegengesproken of anders gezegd.

Er is buiten de uitwisseling tussen de TS en jezelf NIEMAND tussengekomen, behalve één persoon die graag wat meer informatie van de TS zou krijgen om zinnig te kunnen reageren.

Waar heb je het dan eigenlijk over om verstoord te zijn ???
 
Ik vind dat wivy een zeer verdienstelijke stap richting noodzakelijke info heeft gezet en het dan best ook verder met je afwerkt. We gaan er maar vanuit dat wivy hier terugkeer zodra hij (zij) daar tijd voor heeft. We volgen het wel op hoor en springen in van zodra het nodig blijkt.
 
Wivy heeft de draad nog niet opnieuw opgepakt. Ik zal je proberen te helpen maar zit nog met enkele vragen waar ik graag een antwoord op krijg.
In je openingspost vraag je hulp bij het instellen van het BIOS maar uiteindelijk stel ik vast dat je eigenlijk een probleem hebt met het installeren van Windows 11.
  1. Draait je pc nu ook al onder Windows 11 (ik denk van wel) of nog op Windows 10?
  2. Indien je nu met Windows 10 werkt, wens je een upgrade naar Windows 11 uit te voeren of een frisse installatie?
  3. Indien je een frisse installatie wenst uit te voeren dan gaat de huidige inhoud van je SSD schijf (C-schijf) verloren. Beschik je over de nodige backups?
  4. Hoe ben je te werk gegaan bij het aanmaken van je Windows 11 installatie USB-stick?
  5. Ik vermoed dat je al instellingen in het BIOS gewijzigd hebt sinds je tevergeefs een installatie (clean of met behoud van progs, instellingen en data) hebt willen uitvoeren. Welke instellingen heb je gewijzigd en hoe stonden die vooraf?
  6. Is er gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot overclocking van de processor en (of) RAM?
Voor een goed overzicht stel ik voor om je antwoorden ook overeenkomstig mijn met nummering gesorteerde vragen te beantwoorden.

Goed om weten. Je huidige BIOS versie zou naar eigen zeggen v 6304 (16-3-2022) zijn. Er zijn sindsdien nog drie nieuwere versies verschenen. De recentste is versie 4202 (27-7-2023). Dat is niets om u zorgen om te maken indien je systeem stabiel draait.
 
Klopt ik kan windows 11 niet installen op mijn pc , daarom heb ik mijn bios geupdate , nu staat wel TMP aan in mijn bios , maar krijg een melding dat secure boot moet inschakelen om windows 11 te kunnen installeren ,

1. nee , ik draai op windows 10 pro
2. mee ik wil graag een schone installatie doen van windows 11
3. dat de schijf gewist gaat worden ,dat weet ik , ik heb een backup gemaakt van de c:schijf.
4. met media creation tool
5. ik heb geen aanpassing gedaan in met bios , alleen geupdate , stond zo ingesteld zoals ik de foto's heb toegevoegd.
6. nee daar is geen gebruik van gemaakt

De pc draait stabiel .
 
Windows 11 downloaden en op een USB-flashstation plaatsen (<<<Klik hier) Heb je het zo gedaan? Zo neen, doe het opnieuw.
Je C-schijf (SSD Corsair Force GT 128 GB) staat in de MBR partitiestijl en dat ga je moeten converteren naar GPT. Dat gaat zeer gemakkelijk met het gratis programma Minitool Partition Wizard Free (<<<Klik hier). Kies de Free Edition. Zie de groene knop op onderstaand screenshot van de downloadpagina. Die knop wordt zichtbaar nadat je op Download Partition Wizard hebt geklikt.
screenshot_32.jpg

Open de kast van je PC en koppel tijdelijk je traditionele harde schijf af. Zo voorkom je tijdens de te volgen procedure verkeerdelijk deze schijf te selecteren. Koppel ook alle externe apparaten af met uitzondering van de muis en het toetsenbord.
Open nu MiniTool Partition Wizard. Je zult zien dat je SSD disk in de MBR partitiestijl staat. Klik met de rechter muisknop op de SSD (zie VETTE druk) en klik in het pulldown menu op Convert MBR Disk to GPT Disk. Voer deze taak uit door op de knop Apply te klikken.
Zodra deze bewerking is uitgevoerd ga je naar het BIOS. Navigeer naar het EXIT menu en klik op Load Optimized Defaults en bevestig met OK. Druk op F10 en bevestig met OK.
ASUS tuf b450 plus gaming .jpg

Als alles goed verlopen is zal Windows opnieuw opstarten.
Plaats nu je Windows 10 installatie USB-stick en herstart de computer.
Druk bij het opstarten op de Esc-toets om naar het bootmenu te gaan.
Navigeer (zo nodig met de pijltjestoetsen) aan je USB-stick en druk op Enter om de installatieprocedure van Windows 11 Pro te starten.

https://www.schoonepc.nl/windows11/windows_11_setup_procedure.html . Scroll naar De Windows 11 setup-procedure
Vergeet die traditionele harde schijf niet terug aan te koppelen van zodra Windows 11 is geïnstalleerd.
Je allereerste taak is nu naar Windows update gaan en er voor te zorgen dat Windows en al je drivers volledig worden bijgewerkt. Vaak ga je meermaals de taak Naar updates zoeken moeten uitvoeren alvorens alles binnen is.

Succes gewenst
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan