Windows 7 starter start soms wel, soms niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste forumleden,

Ik heb onder "Hardware" al een topic gestart over het Asus Eee PC 1015 PEM notebook van mijn vrouw, over het te warm worden.
Nu doen er zich ook problemen voor met het opstarten van Win7 starter die ik maar niet opgelost krijg.
Daarom hier een nieuw topic geopend.

Het hele verhaal is als volgt :

Bij aankoop stond er Windows7 starter editie op geinstalleerd, met recovery partitie.
Daar mijn vrouw( die een volslagen computer-analfabete is) het notebookje alleen gebruikt, is er van opschonen en onderhoud van Windows weinig in huis gekomen en werd het apparaat alsmaar trager. Het geweeklaag hierover doodmoe zijnde, besloot ik er Linux Zorin op te installeren nu ong. 1 jaar geleden. Dit werkte prima.
Echter, bij installatie van Zorin, maakte ik de fout de gehele HD aan Zorin toe te wijzen, zodat de recovery-partitie ook werd verwijderd.


Nu wilde zij er onlangs bij hoog en laag Win 7 starter er weer op geinstaleerd en daar ik geen recovery meer had, heb ik maar een ISO van Starter via een torrent gedownload (vond echt op de Windows-site geen download hiervoor)

Ik heb deze nu erop gezet, na verwijderen van de key-generator, en na installatie bij Microsoft aangemeld met de originele key, die ook aangenomen werd. Ook krijg ik alle updates binnen (al een stuk of 200 intussen)

Maar nu het probleem ;

Soms schakelt de notebook zichzelf uit, en als ik dan weer wil opstarten komt er een zwart keuzescherm met "opstart- herstel (aanbevolen)" of "Windows normaal opstarten"

Gebruik ik "Windows normaal opstarten" dan gaat hij bij het opstarten (na Asus Logo en als Windows begint ) in de coma (lichtje van HD ook uit)
Na 4 of 5 maal proberen start hij dan uiteindelijk toch normaal op. Dan doet hij het soms een uur of 3 zonder probleem, en soms gaat hij na 10-tal minuten spontaan in de coma.
Ik heb natuurlijk "Opstart -herstel" ook al een paar maal geprobeerd, na een half uur start hij dan op en wil mijn vrouw een tijdje na afsluiten weer opstarten......weer het zwarte keuzescherm, hoewel de vorige maal opstart-herstel uitgevoerd was.
Kies ik dan voor normaal opstarten, gaat hij weer in de coma !! Na 5 of 6 maal lukt het dan wel weer wel. -m-

Ik word er gewoon niet goed van......;!

Weet iemand een oplossing voor me ???

Alvast dank.
 
Ddragon880 : Hier de print van Event Vieuwer (oneindig lange lijst, maar heb bij de warnings van gister geprint.

52c9317468d5c-EVENT_VIEUWER.jpg



Die "minidump" vind ik bij mij niet terug -m-
 
Is dit een screenshot van rond de tijd van uitvallen van de laptop? Je krijgt bij het heropstarten een "critical event" Kernel power down. Rood kruisje... Dit zie ik hier niet aanwezig. Je kan ook de betreffende event aanklikken en dan zie je beneden een "gedetailleerdere" beschrijving van het opgetreden probleem.
Helaas ga ik uit je screenshot deze informatie niet kunnen halen. Ik vermoed ook dat het tijdstip hier weergegeven , niet van vlak voor een systeem crash is.

Volgende event moet terug te vinden zijn;
Windows Kernel event ID 41 error "The system has rebooted without cleanly shutting down first" in Windows 7 or Windows Server 2008 R2
 
Dit probleem lijkt het meeste op een hardware probleem. Ik zie geen verband met een besturing. ( legaal of illegaal )

Soms schakelt de notebook zichzelf uit, en als ik dan weer wil opstarten komt er een zwart keuzescherm met "opstart- herstel (aanbevolen)" of "Windows normaal opstarten"

Dit is geheel logisch dat deze keuze komt als het notebook d.m.v. een harde reset zichzelf heeft uitgeschakeld.

Het probleem zal ergens in de voedingsspanning gezocht moeten worden lijkt mij. Het is alsof je bijvoorbeeld van een gewone PC de 220Volt stekker er uit trekt en daarna weer opstart. Als dit met een bepaalde schrijf of leesbewerking gebeurd zou de besturing zelfs ernstig kunnen beschadigen dat opstart herstel zelfs niet meer kan herstellen.
 
Je kan wel eens gelijk hebben Ddragon80 en Lana.....mijn vrouw zei me daarnet dat het volgens haar steeds gebeurd op de batterij.....

Ikzelf zit nu al een paar uren op het notebookje te werken en niets abnormaal voorgevallen !!! , wel met de stekker erin !!

De batterij is volgens mij toch OK.....momenteel : 96% available (plugged in, not charging)

Heb de stekker eruit getrokken nu....eens afwachten.-m-
 
Ga me bij Lana aansluiten. Event log geeft op het eerste zicht weinig verontrustende info. Buiten de plotse power down...
Zoals je zelf vermeld, tot nu toe enkel op de batterij. Wanneer deze door een onbekende reden niet continue 100% kan leveren, gaat die uitvallen en herstarten.
Dus blijven testen met voeding ingeplugged en kijken of het probleem zich nog voordoet.
 
Nee, heb hem uitgeplugd van de stroom.....eens afwachten. Als hij het weer in zijn mars krijgt proberen opstarten op batterijvoeding en als hij niet opstart plug ik hem in.

Laat nog van me horen hierover...bedankt allemaal
 
Zo, heb een tijdje gewerkt op het notebookje met de batterij en na ong 15'.....crash !!

Heropgestart op batterij....lukte (kreeg wel keuzescherm met normaal opstarten, veilige modus, enz. ) Heb "normaal" opgestart.

Na 5' ......crasch !!!

Weer op batterij proberen opstarten, kreeg toen weer scherm met boot-repair of normaal opstarten. Koos voor "normaal opstarten" en viel weer in coma .

Terug netstroom ingeplugd, zwart keuzescherm en gekozen voor 'normaal opstarten" en....startte zonder probleem !!!(y) :yahoo:

Conclusie (van mij) : batterij heeft haar tijd gehad.-m-

Even het web afstruinen wat een nieuwe batterij zou kosten, want de vrouw sleept haar Asusje nogal graag mee..;)
 
Zo, heb een tijdje gewerkt op het notebookje met de batterij en na ong 15'.....crash !!

Heropgestart op batterij....lukte (kreeg wel keuzescherm met normaal opstarten, veilige modus, enz. ) Heb "normaal" opgestart.

Na 5' ......crasch !!!

Weer op batterij proberen opstarten, kreeg toen weer scherm met boot-repair of normaal opstarten. Koos voor "normaal opstarten" en viel weer in coma .

Terug netstroom ingeplugd, zwart keuzescherm en gekozen voor 'normaal opstarten" en....startte zonder probleem !!!(y) :yahoo:

Conclusie (van mij) : batterij heeft haar tijd gehad.-m-

Even het web afstruinen wat een nieuwe batterij zou kosten, want de vrouw sleept haar Asusje nogal graag mee..;)

Dat zou kunnen, het kunnen ook de kontakten zijn van de accu of zoals jullie dat ding in Belgie noemen "batterij". Zodra de accuspanning wegvalt, valt het netbookje uit.
Je zou nog eens moeten proberen op accuspanning opstarten en daarna proberen aan de onderkant iets met de accu heen en weer te rommelen. Dit zal niet meevallen, omdat deze uiteraard vast zit.
 
@Jack Flash : Heb me rot gezocht op de sites van Asus naar deze pagina...niet gevonden en nu stuur jij hem effe door.....Als ik product ingaf kreeg ik 'no matches found" of iets in die zin. Hoe doe jij dat ???????????

Heb de drivers wel elders gevonden en geinstalleerd (en op externe opgeslagen, natuurlijk...ga ze ook eens op een cd zetten)

Hier heb ik ze gehaald : echowhiterabbit share: Driver Asus Eee PC 1015 Seashell Series untuk Windows 7

Voornaamst is dat ze werken....maar die van jouw site ga ik natuurlijk ook binnenhalen...rechtstreeks van de bron !!

Thanks
 
@ Lana : accu's zitten in auto's; in apparaten zitten batterijen...;) (lachen).

Heb wel geprobeert, maar doet niets....zit muurvast erin.

Gewoon op netstroom voorlopig. Een 2dehand is volgens mij op korte termijn ook geld weggegooid en een nieuwe bij Replace Direct is 90€.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan