windows valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.
nee en ja hij staat aan een houtkachel
dus zou het eens goed zijn om mijn pc eens stofvrij te maken. maar bijkomend vraagje? moet je daarvoor je pc open maken (onderkant) zoja is dat gemakkelijk demonteerbaar want ik zou hem graag terug toedoen. en welk toestel moet je daarvoor gebruiken? om hem uit te blazen?
 
Laatst bewerkt:
nee en ja hij staat aan een houtkachel
dus zou het eens goed zijn om mijn pc eens stofvrij te maken. maar bijkomend vraagje? moet je daarvoor je pc open maken (onderkant) zoja is dat gemakkelijk demonteerbaar want ik zou hem graag terug toedoen. en welk toestel moet je daarvoor gebruiken? om hem uit te blazen?

De koeling volledig "uitkuisen" van een portable is bij iets oudere modelen niet altijd zo simpel. De nieuwste HP modelen hebben een bodemplaat welke je volledig kan verwijderen met een paar kliks en waar je rechtstreeks aan alles aankunt, inclusief de koeler en heatsink. Bij oudere modelen van ongeveer +3 maand gaat dit meestal nog gepaard met veel vijs en puzzelwerk als het de koeling betreft.

Als je dit zelf wilt doen (enkel aan te raden voor toestellen vanaf 4-5 jaar):
Wat je kan doen is zowiezo de maintenance manual van jou portable downloaden. Daarin staat hoe, waar en in welke volgorde je het toestel kunt openen. Eens bij de koeler kan je deze met een stofzuiger uitzuigen. Je zou zelfs nog iets verder kunnen gaan en de koelpasta vernieuwen onder de heatsink. Dit is soms een must bij portables van rond de 4 a 5 jaar. Maar dit alles vraagt wel een klein beetje technisch inzicht. Je moet bijvoorbeeld eerst de huidige (meestal verduurde) koelpasta verwijderen, dan een dun laagje nieuwe aanbrengen. En ze werken soms ook met silicone coolpaths, wat je dus al wat moeillijker kan vinden. Maar deze blijven op zich wel langer bruikbaar dan pasta.

Indien je de "zachte aanpak" wenst zelf te doen:
Neem een klein stukje papier welke je opvoud tot een klein strookje en duw het (indien aanwezig) stof los tussen de grillen aan de uitgang van je FAN.
Neem een stofzuiger en zuig het losgekomen stof weg.
 
bedankt zal dit eens proberen want eerlijk gezegd doe ik hem niet graag open zie dat ik iets verkeerd doe hee
 
Vergeet ook de blower in de koeling niet. Ook een voeding kan onstabiel worden als de elektronica daar te warm wordt. Een onstabiele voeding kan ook voor de nodige problemen zorgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan