Windows7 - OEM versie en een Retail

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
Hier een uitleg

Een OEM versie wordt geleverd bij een nieuwe computer en bevat normaal gezien geen Windows DVD. Deze hebben veelal een herstel partitie of worden geleverd met herstel DVD's die U in sommige gevallen zelf moet branden. De ondersteuning voor een OEM versie ligt bij de fabrikant. Een retail versie van Windows 7 is een DVD van Microsoft zelf waarmee de pc geinstalleerd en eventueel hersteld kan worden. Indien een pc zelf wordt gebouwd, is er ook nog een zelfbouw OEM versie beschikbaar. Microsoft geeft de ondersteuning voor de retail versies.



Meer informatie
 
Ik stuit op problemen met de pc van mijn broer. Heeft een OEM versie maar de sleutel ontbreekt. Is een ASUS moederbord. Door problemen met Windows 10 is de schijf herformatteerd. Ik heb de instaldisk hier van de site gehaald, maar blijkt nu dat Windows niet geactiveerd is. De Oemsleutel voor XP werkt hier niet mee.
Hoe kan ik alsnog de Windows 10 versie activeren?
 
er stond er dus een Windows 10 op als ik u goe verstaan heb ...
wel dan zou je normaal gezien ook een verse installatie kunnen doen ..
opgepast de schijf dient echter een niet-toegewezen -ruimte te zijn m.a.w gewoon formateren is niet voldoende .... je dient effectief al de aanwezige partities te verwijderen .. tot 1 niet-toegewezen-ruimte en daarna klik je op volgende zonder dat je de schijf gaat formateren .

is de schijf van een aanzienlijke grootte en je wilt deze opsplitsen dan dien je dus 2 niet-toegewezen-ruimte's te maken en zal de Windows 10 zich op de 1ste installeren ..

is de installatie gedaan dan zal deze zichzelf activeren bij de eerste keer dat je online gaat ..
wel dien jezelf naar de site toe te gaan om de nodige drivers op te halen .

**je vermeld " ik heb de instaldisk hier van de site gehaald " bij mijn weten werd er hier nooit een installatie iso Windows 10 beschikbaar gesteld enkel de Windows10 recovery.iso maar kun je deze dus niet gebruiken voor een verse instal .
 
Denk dat de fout daar gebeurd is. Er stond inderdaad Windows 10 op. Daar was eerst een upgrade geweest jaren terug naar Win7 en die ging met de uitrol naar Windows 10. Hij heeft dan wat bestanden gewist en het systeem begon van langs om meer te haperen.
Ten lange leste vroeg hij mij alles vanaf 0 opnieuw te installeren. Ik ben dus begonnen met een format. Nu zie ik dat daar een herstelpartitie op staat van 450MB.
Of dat een oude partitie of een nieuwe sinds nu is, weet ik niet. Ik vermoed een oude want er is me gevraagd geweest op welke partitie te installeren. Ik heb de grootste partitie genomen.
Dacht dat ik hier een disk opgehaald heb waar ik de verse instal zou mee kunnen doen.
Ik heb voor het formatteren niet nagezien of alle partities verwijderd waren.
Maar hoe verwijder ik de partities en kan ik zonder formatteren een verse instal doen met de schijf die ik heb zonder de oemschijf?
 
hoe is het hier mee gesteld ..

Heb het nummer kunnen achterhalen en de problemen waren hiermee opgelost. Partities heb ik kunnen verwijderen met Aomei partition manager. Hierna alles terug geïnstalleerd en werkt prima. Dank voor de hulp en tips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan