Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Mjn pc heeft 2 harddisks:
- 1 hd van 320 GB met Data (D\:)
- 1 hd van 500 GB met 2 partities : 1 met Win XP met progr. en en 1 met Win 7 prof ( lokale schijf C)
Hier is een bootable opstart; met pijltjestoets kan ik kiiezen voor XP, en of automatisch (als ik niets doe) start Win 7.
Hoe verwijder ik Win XP en progr.'s zonder Win 7 te beschadigen?. Ik wil deze schijf volledig gebruiken voor win 7.
Dank voor jullie hulp. ( Pluis: ik heb het onderwerp niet herhaald , zie voorgaande)
Koekoek
 
Formatteren kan geen kwaad. Is een stap die ofwel manueel kan gebeuren ofwel automatisch door de setup.

Met welke nero versie is die backup genomen? Er bestaan wel andere manieren om terug aan die data te komen zonder alles te overschrijven.
Ik denk hier bijvoorbeeld aan de backup terug te zetten in een virtual machine. Of data te extracten met 3th party tools of andere technieken.
Ik lees hier net in een ouder forum post dat .nba bestanden te unzippen zijn. Volgens mij neemt nero backit up ook geen backup van je hele schijf maar hooguit enkel een partitie zichtbaar voor die tool. Dus zelfs met een dual boot ga je met die tool geen ander OS kunnen backupen. Laat staan de MBR en dergelijke.
 
Win 7 is geinstalleerd en start zuiver op (zonder bootable).Ik ga de volgende dagen vanaf een cd of dvd de progr. herinstalleren, zal wat uurtjes vragen,maar ongetwijfeld de moeite waard. Heb een paar dvd's met een backup of/en copie van Documenten, backup van Windows Live mail, enz. Hopelijk mag ik ,indien nodig ,nog eens beroep op jullie hulp.
Reeds dank en goeienacht.
 
Knipsel toewijzing schijven.jpg Hoe kan ik de huidige kleine C schijf veranderen en een geheel vormen met schijf 1( de stuurprogrammaschijf) en de onbeschreven schijf o schijf D: noemen om mijn data er naar toe te schrijven? Momenteel zie ik niet welke weg ik moet volgen.
 
1...open schijf beheer ...
2...rechts klik op de partitie van 435,09gb en kies verwijderen ...je dient dit te bevestigen ...
na het verwijderen verkrijg je een niet toegewezen ruimte ..
3..rechts klik op C en kies uitbreiden / vergroten
volg de wizard op ...en bevestig dit telkens ....nadat de wizard gedaan is beschik je over 1 gehele grootte schijf 1 ( de C schijf )

****rechts klik op de schijf O en je selecteert " nieuwe eenvoudige volume "
wil je deze schijf op verdelen in verschillende partities geef je hier nu de gewenste grootte in ...
en bevestig je dit
er word vanzelf een stastions letter toegewezen ....je kunt zelf ook een letter toeweizen ...
je kunt er ook een naam aan geven , aan deze partitie bijv : DATA of MUZIEK enz...

klik op volgende ...om verder te gaan met de wizard ...ook hier weer dien je te bevestigen ...
klik dan op voltooien om de partitie of de gehele schijf aan te maken ..

*** heb je op de O schijf een partitie aan gemaakt herhaal je de stappen met de nog niet toegewezen ruimte om deze ook toe te wijzen ....
 
van scijf 0 heb ik via " nieuwe eenvoudige volume" Data (B:) schijf
maar op de onderste grote partitie rechts klikken kan ik geen verwijderen aanklikken ....
Is Gparted hier bruikbaar en hoe?
 
welke versie windows 7 heb je geinstalleerd ...
met gparted kun je dit ook maar dit tool ken en gebruik ik zelf niet ...

opmerking " je zegt kan ik géén verwijderen aanklikken " welke opties krijg je daar dan wel te zien !!
welke opties krijg je tevens te zien als je rechts klikt op de C partitie !!
als daar "uitbreiden" vermeld word neem je die dan en volg je de wizard op ....
 
je zegt dat je de win7 proffessional heb geinstalleerd ....wel dan moet de eerder meegedeelde werkwijze te doen zijn ...

als je nu de grootte van 435GB gaat verkleinen dan komt deze op de derde plaats te staan daar door kun je deze niet toevoegen aan de C
je kunt enkel de eerst volgende ruimte toevoegen aan C
 
Windows 7 prof.
op c partitie zie ik geen "uitbreiden" maar wel "verkleinen, evenals op de partitie van 435 gig. Als ik hier verklein ,voegt zich datdan bij de c partitie?

Ik zie hier iets vreemd aan je screenshot van je disk management.
Je systeem schijf is het 2de deel van die disk en is 435GB! Dit is de partitie die Windows standaard aanmaakt (100-300MB) en zen bootfiles op plaatst en de WinRE (recovery environment). Normaal dat je deze niet kan verwijderen. Windows is hier niet echt correct geïnstalleerd....
 
Ik zie hier iets vreemd aan je screenshot van je disk management.
Je systeem schijf is het 2de deel van die disk en is 435GB! Dit is de partitie die Windows standaard aanmaakt (100-300MB) en zen bootfiles op plaatst en de WinRE (recovery environment). Normaal dat je deze niet kan verwijderen. Windows is hier niet echt correct geïnstalleerd....

er staat nergens de partitie " door het systeem gereserveerde 100Mb " vermeld ...
de ts ( koekoek ) heeft 2 partities ....de eerste C (30GB ) waar dat windows op staat geinstalleerd ..
de tweede partitie is deze van 435Gb en deze wilt hij toevoegen aan de C
 
vraag ??? werd deze windows ergens gedownload of heb je deze aangekocht ..

normaal gezien kun je de bewerking vanaf schijfbeheer uitvoeren zoals eerder beschreven werd ....
indien dit een gedownloade versie is dan werd deze aan gepast ....

vraag ??? heb jij zelf de partitie van 30Gb aangemaakt en deze van 435Gb
indien zo waarom heb je de C partitie niet groter ingesteldt bijv : op 125Gb

de mogenlijkheden werden al meegedeeldt ....
mijn advies is indien het niet wilt lukken om de installatie van de win7 over te doen ...
 
Win 7 is een OEM versie geinstalleerd door de verkoper van mijn pc 2,5 j geleden.( pc is een kloon)heb dus de originele dvd.
een paar dagen geleden heb ik mijn pc geformatteerd via de installatie dvd en Prompt en format c: en enter en dat heeft ongeveer 2 uur geduurd. Ik zelf heb geen partitie aangemaakt. zoals op het screenshot kreeg ik bij starten van pc deze situatie. Heb ik soms niet juist geformatteerd?? Wat is voor mij de juiste en eenvoudige weg om dit te doen ? Ik wi l herbeginnen. Als het dan nog niet gaat , dan mijn pc naar de winkel voor volledige format. Sorry, niet jullie schuld, maar ik begin het stilaan psychisch moe te worden!! Mijn andere activiteiten als gepensioneerde beginnen er onder te lijden!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan