Audio Audition 1.5 recording werkt wel en dan weer niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Met regelmaat heb ik een probleem met RECORDING in Audition versie 1.5. Daar werk ik al zo'n 15 jaar mee en voor mijn toepassingen is die versie voor mij het meest geschikt, Ik kan er zelfs gemergde opnamen mee maken. (mergen is het samenvoegen van verschillende stukken code, in mijn geval dus het samenvoegen van verschillende stukken audio!)...

In 2021 begonnen de problemen die aanvankelijk geweten werden aan WIN 10. Regelmatig werkte de recordingfunctie niet. Maar het importeren van een mp3 of de audio binnenhalen van een mp4 is geen probleem.

Gisteren werkte om overklaarbare redenen recording van een mp3 ineens wel. Ook externe audio opnemen (gitaarsignaal) ging ook prima. Echter, vanmorgen, bij het aanzetten van de pc was het weer afgelopen: geen recording mogelijk, dus, helaas!

Maar werkelijk niets is er in die tussentijd ('s nachts!) mee gebeurd of aangepast, of gewijzigd. Mijn pc is al jaren via een Soundcraft Notepad 12 fx mixer via usb verbonden. Interne en externe audio komt daar dus binnen en gaat ook weer terug naar bijv. Audition. De 2 Outs van deze mixer gaan naar 2 KRK studiomonitoren. Met al die routings is niets gebeurd. Die staan gewoon goed. WIN 10 schijnt ook geen boosdoener te zijn voor het dichtzetten van recording, maar wat dan wel... Dat is de vraag.

Ik heb geëxperimenteerd met de volgorde van aanzetten: PC - Notepad mixer - Audition - soundfile | Notepad mixer – PC - Audition - soundfile....... ook geen resultaat. Het programma kan dus nog wel degelijk probleemloos werken maar om een of andere reden zit er onvoorspelbaar iets dwars....

Is er iemand die toch opties heeft om de oorzaak van die onvoorspelbare momenten van non recording te achterhalen? Een soort van telkens uitsluitend stappenplan? Bronoorzaakanalyse. Kleine stapjes die samen leiden tot borging van een gedegen oplossing....Ik hoor het heel graag!
 

Bijlagen

  • Soundcraft Notepad 12 FX mixer.jpg
    Soundcraft Notepad 12 FX mixer.jpg
    97.2 KB · Weergaven: 144
denk dat er hier weinigen zijn die hier op toegelegd zijn .. eerder Skippy had jouw zeker kunnen helpen want dit was zijn beroep .
*spijtig dat deze beheerder vertrokken is !
 
Dit allemaal bekeken en toegepast (drivers)? Firmware ook op versie 1.09?
 
Probeer eens een andere USB poort of een ander USB kabeltje.
Soundcraft tafeltjes en zeker deze zéér goedkope lijn zijn niet echt solide gebouwd zoals vroeger bijvoorbeeld een oude 400B of Delta.
Kan zijn dat de USB connector die op de printplaat gesoldeerd zit in het mengtafeltje losse contacten heeft.
Enige wat je dan kunt doen is het tafeltje open maken en de soldeercontacten even met een soldeerbout door solderen.
Lukt dit niet probeer dan het tafeltje eens aan te sluiten via de analoge uitgang van de tafel met een verloopkabeltje van 2 keer XLR naar mini jack die je op de audio in van de geluidskaart in de pc aansluit. ( dit is geen standaard kabeltje en zal je zelf in elkaar moeten solderen. Uiteraard dan ook even de device veranderen.
Gaat dat goed, kun je overwegen om een externe geluidskaart aan te schaffen met een USB aansluiting. Sluit dan dus de 2 keer XLR outputs van de tafel aan op de externe geluidskaart.
 
Ik heb toch even gezocht naar het kabeltje waar ik het in bovenstaand antwoord over had.
Tegenwoordig zijn ze gewoon te koop. Vroeger was daar niet aan te komen en soldeerde ik ze zelf in elkaar.
Deze bedoel ik dus.
Hij is een beetje kort, maar misschien als je zoekt zijn ze er ook langer. Of verlengen met een XLR kabel.

 
Probeer eens een andere USB poort of een ander USB kabeltje.
Soundcraft tafeltjes en zeker deze zéér goedkope lijn zijn niet echt solide gebouwd zoals vroeger bijvoorbeeld een oude 400B of Delta.
Kan zijn dat de USB connector die op de printplaat gesoldeerd zit in het mengtafeltje losse contacten heeft.
Enige wat je dan kunt doen is het tafeltje open maken en de soldeercontacten even met een soldeerbout door solderen.
Lukt dit niet probeer dan het tafeltje eens aan te sluiten via de analoge uitgang van de tafel met een verloopkabeltje van 2 keer XLR naar mini jack die je op de audio in van de geluidskaart in de pc aansluit. ( dit is geen standaard kabeltje en zal je zelf in elkaar moeten solderen. Uiteraard dan ook even de device veranderen.
Gaat dat goed, kun je overwegen om een externe geluidskaart aan te schaffen met een USB aansluiting. Sluit dan dus de 2 keer XLR outputs van de tafel aan op de externe geluidskaart.
Dank voor je antwoord. Het lijkt wat vergezocht, omdat er, zoals ik al schreef, niets veranderd is aan alle instellingen en kabels. De ene keer wel en de andere keer niet is dan niet logisch als er een connector of de printplaat in het spel is...

Maar je brengt me wel op een idee om uit te sluiten of deze mixer het probleem is. Ik heb nog een 20-kanaals mengtafel (veel te groot hiervoor :)) maar ook nog een 6 kanaals ZED fx mixertje. Het probleem is dat daar geen usb op zit (vandaar die Notepad...!) en ik heb werkelijk geen idee hoe ik die met een pc met louter usb aansluitingen verbonden krijg...
 
Dank voor je antwoord. Het lijkt wat vergezocht, omdat er, zoals ik al schreef, niets veranderd is aan alle instellingen en kabels. De ene keer wel en de andere keer niet is dan niet logisch als er een connector of de printplaat in het spel is...

Maar je brengt me wel op een idee om uit te sluiten of deze mixer het probleem is. Ik heb nog een 20-kanaals mengtafel (veel te groot hiervoor :)) maar ook nog een 6 kanaals ZED fx mixertje. Het probleem is dat daar geen usb op zit (vandaar die Notepad...!) en ik heb werkelijk geen idee hoe ik die met een pc met louter usb aansluitingen verbonden krijg...

Dat ben ik dus niet met je eens.
De constructie van zo'n speelgoed mixertje is heel fragiel en de USB connector zit bovenop het mixertje. Vele malen de USB connector inpluggen en deze regelmatig bewegen zal de connector loswrikken van de printplaat. Mogelijk maakt deze dan soms wel en soms geen contact.
De constructie daar is echt héél belabberd bij dit soort mixertjes. ( en niet alleen bij Soundcraft ) Ik weet niet wat hij gekost heeft, maar zal iets van rond de 150 tot 200 euro geweest zijn. Daar mag je totaal geen kwaliteit van verwachten.
Hetzelfde probleem wat je ook vaak tegenkomt bij bijvoorbeeld USB sticks. Eens breekt het af en werkt het soms wel en soms niet of soms definitief helemaal niet meer.

Nagenoeg alles wijst op een USB probleempje.
De drivers zullen wel goed zijn omdat het dan of altijd of nooit werkt. Daarom zou ik het niet softwarematige zoeken maar hardwarematig.
En elke mengtafel is uiteindelijk met de juiste stekkers en bedrading aan te sluiten op een pc met geluidskaart.

Jammer dat je niet in de buurt woont anders had je van mij een TASCAM 122 MK II USB geluidskaart kunnen lenen om te proberen.
 
Laatst bewerkt:
@theplayer
Volledig eens met wat @Quit zegt.
Soms wel soms niet... Niet persé maar Inderdaad mogelijk slecht contact.

Smartphones, tablets, laptops, Nintendo Switch etc... Kortom, alles wat bv opgeladen via een (usb) poort aan het toestel is kwetsbaar.
Bij Playstation, Xbox en andere game consoles vaak HDMI connector (naar scherm) die slecht contact maken of soms zelfs afbreken door het in/uitpouggen.

VooraL kinderen krijgen dingen vaak makkelijk stuk ;-) Krijg soms leespennen die niet meer (goed) werken.
Meestal USB connector waarvan door het vaak in/uitpluggen soldeerverbindingen loskomen/breken of de micro schakelaartjes stuk gaan.
Deze had ik al losgesoldeerd, klaar om te herstellen. Zo afgebroken is het natuurlijk duidelijk zichtbaar.
Maar zo'n stekker kan er nog perfect goed uitzien en toch soms wel, soms geen contact maken. Komt vaker voor dan je denkt.

De Voorlezer USB afgebroken.JPG
 
Dat ben ik dus niet met je eens.
De constructie van zo'n speelgoed mixertje is heel fragiel en de USB connector zit bovenop het mixertje. Vele malen de USB connector inpluggen en deze regelmatig bewegen zal de connector loswrikken van de printplaat. Mogelijk maakt deze dan soms wel en soms geen contact.
De constructie daar is echt héél belabberd bij dit soort mixertjes. ( en niet alleen bij Soundcraft ) Ik weet niet wat hij gekost heeft, maar zal iets van rond de 150 tot 200 euro geweest zijn. Daar mag je totaal geen kwaliteit van verwachten.
Hetzelfde probleem wat je ook vaak tegenkomt bij bijvoorbeeld USB sticks. Eens breekt het af en werkt het soms wel en soms niet of soms definitief helemaal niet meer.

Nagenoeg alles wijst op een USB probleempje.
De drivers zullen wel goed zijn omdat het dan of altijd of nooit werkt. Daarom zou ik het niet softwarematige zoeken maar hardwarematig.
En elke mengtafel is uiteindelijk met de juiste stekkers en bedrading aan te sluiten op een pc met geluidskaart.

Jammer dat je niet in de buurt woont anders had je van mij een TASCAM 122 MK II USB geluidskaart kunnen lenen om te proberen.
OK, Helder! Nu nog proberen om die contacten intern ergens binnenin weten te vinden en te kijken of er sprake is van slecht of geen contact!

denk dat er hier weinigen zijn die hier op toegelegd zijn .. eerder Skippy had jouw zeker kunnen helpen want dit was zijn beroep .
*spijtig dat deze beheerder vertrokken is !
En zeker jammer van Skippy (die ken ik nog uit vorige topics...)
 
Aan allen die in aan dit topic (in Windows 10 en hier!) enige bijdrage hebben geleverd; Het probleem is volledig opgelost. Die oplossing komt uit een geheel andere hoek die ik verwacht had (en zéker ook iedereen met mij...)

Toen ik voor de zoveelste keer Audition 1.5 (standaard op mijn bureaublad aanwezig) wilde gebruiken om te kijken of het programma een audiofile wilde opnemen, zocht ik naar mp3's op een 4 Tb HD van me. Ik heb er diverse die helemaal gevuld zijn met documenten, foto's, mp4's, programma's...enz.

Heel toevallig (!) zag ik bij het scrollen op de HD daar ook een map Audition tussen staan (wist ik totaal niet meer!) Eenmaal die map geopend stond daar ook een snelkoppeling tussen. Ik dacht...het zal toch niet......?
Ik opende die snelkoppeling en Audition 1.5 startte. Niets nieuws dus. Toen een mp3 gestart en in Audition 1.5 op OPTIONS - Show Levels On Play and Record gedrukt ... en ja, hoor: de audio voortgangsbalk was meteen te zien (zie afbeelding).

Keer op keer dit geprobeerd met andere mp3's en mp4's en het programma werkt als een tierelier...! Als een kind zo blij...!! :) 😎

Dus geen speelgoedmixertje, foute soldeerpunten, losgewrikte printplaat, een belabberde constructie en vooral géén WINDOWS 10 die de boosdoener is....!!!.Begrijpelijk dat verschillenden daaraan denken, maar ik vermoed toch echt dat het met een ontbrekende dynamic link library (DLL) in de snelkoppeling te maken heeft gehad. Ja, bedenk dat maar eens als je met zo'n probleem te maken krijgt...

De reden dat ik dit nu nu allemaal meld, is dat een oorzaak soms in een verborgen hoek ligt en dat andere gebruikers van zo'n programma hiermee hun voordeel kunnen doen met wat ik nu gevonden heb...: een digitaal onderdeeltje van de software.
 

Bijlagen

  • audio voortgangsbalk.png
    audio voortgangsbalk.png
    40.6 KB · Weergaven: 136
Het is een heel verschil iemand te helpen via een forum of andere social media dan zelf het toestel in handen te hebben.
Zie je gelijk wat al dan niet een probleem is. Of even snel een kabeltje aansluiten en weten ok, dat is niet de oorzaak...
Wat logfiles uitpluizen.... etc... zoveel opties en mogelijkheden...

Zoals bv iemand die niet zo technisch is via telefoon helpen, duurt voor simpele dingen vaak 30-60 minuten.
Komen ze even met de PC tot hier is het in 5 minuten opgelost.

In alle geval goed gevonden, fijn voor je dat het weer werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan