Windows 10 na bsod geen opstart meer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geachten,

op mijn desktop heb een paar keer een BSOD scherm gehad (critical_process_died) . zowat vanalles geprobeerd wat men op het internet adviseert echter geen oplossing.
nu heb ik mijn schijf uitgebouwd en aan een andere PC gehangen teneinde een backup van mijn documenten veilig te stellen.

Denk dat er enkel een nieuwe installatie zal mogelijk zijn echter mijn Win10 is een gratis upgrade van Win7 en heb zodoende geen key meer (hetzelfde geldt voor office). Voor een upgrade waarbij hij de sleutel overneemt moet men exact weten welke Win10 versie men draaien heeft (en dat weet ik ook niet meer, stommerik die ben...)
Mijn vraag : hoe kan ik op die HDD die nu aan een andere PC hangt de licenties van WIN10 en office terugvinden?

alvast bedankt voor jullie input.

Ben
 
hi allen,

Zie in schijfbeheer.doc mijn huidige toestand. intussen de nieuwe partitie naar 80 GB vergroot.
Heb een stick met nieuwe win10 erop en hoe installeer ik die het beste als nieuw OS op mijn D: die dan natuurlijk C: zou moeten worden?
En dan alle oude windows besturingssystemen verwijderen op mijn (oude) C: ?

p..s ter info : in disk genius zie ik ook een knop om os-systeem te migreren maar gezien de mijne corrupt is wil ik dat niet meer doen.

Ashampoo_Snap_maandag 28 september 2020_17h19m57s_002_.jpg
 
ik heb je bijlage verwijderd en er een afbeelding voor in de plaats gezet !..

gaat het hier om dezelfde schijf welke eerder in bericht 16 2 gele opmerkingen had en waar ik u er op wees om uit te zien naar een andere schijf desnoods een SSD
het heeft geen nut om op partitie D een 2de Windows te gaan installeren met de gedachte daar telkens van op te starten ..80gb is deze en das verkeerd gedacht van u om te denken dat dit ruim genoeg is..
zoals ik je schijf indeling zie was dit eerder een Win7 die geupgraded werd naar de Windows 10 ..
mijn advies telt nog steeds om uit te kijken voor een andere schijf .. en om daar een verse installatie op te zetten .

kan je deze om 1 of andere reden niet aankopen op dit huidig moment dan adviseer ik om eerst een in-place upgrade uit te voeren ..
hoe doe je dit en wat houd dit in ..
hoe je deze in-place upgrade start ..
je start gewoon je systeem op .. je opent via de verkenner de usb stick Win 10 en je klikt op de setup.ex
vanaf hier laat je alles gebeuren .. je verkrijgt een nieuwe Windows 10 met behoud van je persoonlijke instellingen en bestanden als ook je programma's **teminste indien je de juiste keuze neemt.. mocht de huidige Win10 fouten bevatten dan zullen deze fouten niet meer aanwezig zijn na de in-place upgrade en tevens zal je systeem automatisch de versie 2004 build 19041.508 bevatten .. de fouten aanwezig op de schijf blijven immers aanwezig !

*je zei "" p..s ter info : in disk genius zie ik ook een knop om os-systeem te migreren maar gezien de mijne corrupt is wil ik dat niet meer doen. ""
de Windows is niet corrupt maar je schijf bevat onherstelbare fouten .. indien deze sektoren op je C bevinden ter hoogte van plaats op de schijf waar je systeembestanden werden weggeschreven dan zou het kunnen dat deze systeembestanden niet konden verplaatst worden en dit terwijl de slechte sektoren wel verplaatst werden bijgevolg in je systeem ontbreekt het van de nodige systeembestanden ...en hier kan de in-place upgrade dan wel een oplossing bieden ..
 
gaat het hier om dezelfde schijf welke eerder in bericht 16 2 gele opmerkingen had en waar ik u er op wees om uit te zien naar een andere schijf desnoods een SSD
inderdaad.
mijn advies telt nog steeds om uit te kijken voor een andere schijf .. en om daar een verse installatie op te zetten
ben bezig met een SSD , nieuwe hdd en extra geheugen echter wacht nog op een paar antwoorden van Alt....te daar ik slechts miniSSD van 120 GB vind.
het heeft geen nut om op partitie D een 2de Windows te gaan installeren met de gedachte daar telkens van op te starten ..80gb is deze en das verkeerd gedacht van u om te denken dat dit ruim genoeg is..
Dacht gelezen te hebben dat 80 gb ruim voldoende was voor win10 + enkele programma's.

ok zal een in-place upgrade proberen.


in ieder geval bedankt voor jullie input !

Ben
 
Beste Ben,

Heb toch de angst dat je het niet helemaal begrijpt.
Jouw schijf is onbetrouwbaar, en over niet te lange tijd dood.

Denk alstublieft niet dat D: een andere schijf is dan C:
Het zijn twee partities op de zelfde zieke schijf.
Doe in vredesnaam niets meer met deze schijf.

Nog een keer:

Dan weten we nu zeker dat het OS migreren niet gaat werken.
Dit omdat dit alleen werkt naar een andere schijf. Let op deze wordt gewist !!
U kunt niet migreren naar een partitie.

We hebben dus de volgende opties:

  1. OS migreren naar een externe HDD waar bij we aangeven dat hij slechts 80-100 Gig mag gebruiken.
    Daarna extra partitie aanmaken op nieuwe HDD en de data van Uw zieke HDD kopieren naar de nieuwe partitie (in externe behuizing).
    Dan zieke HDD uitbouwen en de nieuwe uit zijn doos halen en in de PC inbouwen.
  2. Nieuwe HHD in externe behuizing stoppen en data die U wilt behouden van de oude overpompen naar de nieuwe.
    OS migreren naar een nieuwe mini SSD.
    Oude HDD (als het blijkt te werken) verwijderen en nieuwe plaatsen.
Optie 2 is 32 Euro duurder, maar levert denk ik wel snelheidswinst op.

Blijft wel de vraag van Qtex of het niet beter is gewoon opnieuw te installeren.

Extra vraag:

Kijk eens voor dat we verder gaan in Speccy of Uw HDD niet te warm wordt.

Bij weinig geld is optie 2 met alleen de Mini-SSD een optie.
P.S. Mini Sata: https://www.informatique.nl/186594/...Gd32KwezYTRZUzxKCUIRSKeEhMG0Ljv0aArCBEALw_wcB

Dan kunt U later nog de HHD vervangen, maar het blijft risicovol
 
Beste Ben,

Een mini-SSD van 120 Gig is meer dan genoeg.
Uw data gaan naar de nieuw te kopen HDD.
1601326648831.png


Uw PC zal dan worden zoals deze van mijn vriendin, ook een kleine HP.
Had nog de herstel partitie kunnen verwijderen, maar ja die paar MB wie maalt daar om ?
Ze heeft op C: nog 40 Gig over, dus meer dan genoeg.
En dat zal zo blijven.
 
hoi wisperbird,

heden bericht van HP forum ontvangen :

The manual on pg 62 (in bijlage) only makes reference to a 24GB mSATA device. It has been proven not to work as a boot device, as shown here. The unit ic circa late 2012. Do what you want, but do not expect performance.

dus zal bij een nieuwe sataHDD alleen blijven denk ik.
 

Bijlagen

  • hp usdt mogelijke hardware.pdf
    70.3 KB · Weergaven: 93
Beste Ben,

Denk dat je toch moet bedenken dat die HP computertjes dateren uit de tijd van Windows 7.
Toen ik die van mij wilde laten werken onder Windows 10, was de standaard reactie, gaat niet werken.
Ook HP levert geen drivers voor Windows 10. We konden ze kopen voor 50 Euro, want Windows 10 was niet mogelijk.
Zoals je weet is Google je beste vriend, dus heb toch alle drivers kunnen vinden.
Zou het Bios moeten zien om te zien of die miniSata gebruikt kan worden als bootschijf.
Dat lukt helaas niet op afstand. Je zou wel via Whatsapp video bellen wat kunnen doen.
Maar ga er van uit dat het wel zal lukken.
Ja 24 Gig was zelfs in de tijd van Windows 7 een uitdaging, maar die 120 zal zeker geen probleem zijn.

Hoor wel van je.

P.S. zelfs een 512 gevonden: https://link.marktplaats.nl/m1606347515
 
Laatst bewerkt:
Je hebt inderdaad 2 mogelijke harde schijven in je legacy staan : nl. een USB connected en een SATA connected (en die zal idd. op het moederbord staan)
Maar die USB harde schijf staat dus ook in je UEFI boot sources en komt dus eerst aan de beurt.
 
Hallo Ben,

Dit is het scherm voor de boot volgorde. Die is vaak afhankelijk van de schijf setup.
Ga er van uit dat jij geen UEFI gebruikt, dus die mag je negeren.
Het zou me niet verbazen (ik ken HP) dat hij de mSata niet laat zien, omdat die er niet is.
SATA0 is jouw 2.5 inch HDD, de blauwe connector.
Als je wilt kunnen we even contact hebben via Whatsapp, dan kan ik even mee kijken in jouw Bios.
Doe mij prive voor mijn nummer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Intussen een standaard sata SSD besteld daar ik niet meer voor de optie Mini ssd kies wegen risico op trage doorvoersnelheden.

Zou die een dezer dagen moeten binnenkrijgen. En probeer nu uit te zoeken hoe die het beste te installeren: sommigen zeggen niet formateren anderen zeggen formatteren om deze te laten herkennen door je systeem.

p.s. moest er eenduidige en ondubbelzinninge info zijn op het internet dan zou het leven toch gemakkelijker zijn.... :unsure::sneaky:
 
Hallo Ben,

Trage doorvoersnelheden zie je alleen bij kleine SSD's zoals die 24 Gig of uit de oude doos.
mSata is niet trager dan Sata. Het enige verschil is dat je geen voedingskabel nodig hebt.
Vind zelf een SSD voor data opslag niet de beste keuze. Een HDD is robuuster.
Bij installatie kun je het aan windows over laten. Het is onzin dat je eerst zou moeten formatteren.
De schijf moet natuurlijk wel eerst een MBR krijgen, maar dacht te weten dat Setup dat zelf doet.

Denk dat je moet leren te schiften, want iedereen mag op internet zeggen wat hij/zij wil.
Zie helaas veel onzin voorbij komen.

Op dit kanaal zie je geen onzin:
Helaas alleen in het Engels.
 
voor een verse windows als ik goed begrijp : SSD inbouwen, Stick met windows in USB, setup.exe draaien, geen partities aanmaken, licentie invullen en klaar is Kees. Dan natuurlijk nog de nodige programma's installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan