Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

Vele jaren hebben we gebruik gemaakt van bijgaand schema voor 16 biljartteams. Een schema dat als 'hart' dient voor onze biljartcompetitie. Vervelend is nu dat er 2 teams stoppen. Het schema aanpassen lijkt gemakkelijker dan het is. Tenminste mij is het nog niet gelukt.
Moeilijkheid is dat we te maken hebben met verenigingen die met 2 teams in deze competitie meespelen en maar 1 biljart hebben. Dus als het A-team thuis speelt moet het B-team uit en omgekeerd. We hadden 6 van de verenigingen. In de nieuwe opzet nog 5 met een A en een B-team.
Verder willen zoveel mogelijk om en om uit en thuis spelen. Dat lukt natuurlijk niet helemaal. Nu was 2 keer achter elkaar uit of thuis nog acceptabel maar bij 3 keer begon iedereen te mopperen.
In de bijlage is groen thuis en grijs uit. Waarschijnlijk is de werkwijze wel bekend maar de nummer 1 speelt tegen 9, 2 tegen 10, 3 tegen 11, enz.
In het nieuwe schema moet dat natuurlijk 1 tegen 8, 2 tegen 9, enz. worden.
Wie kan mij helpen. Of weet iemand zo'n schema van internet te vissen.

groet Henk
 

Bijlagen

  • competitie 16 teams.xls
    1,008.5 KB · Weergaven: 280
Inderdaad. Één formule voor het hele schema met dit bereik. ( =$C$8:$AF$23 ) Zoek maar een cel op in het schema > ga naar voorwaardelijke opmaak en kies "regels beheren". Maar daar hoeft eigenlijk niets aan te veranderen. Het heeft geen invloed op de rest. Om het netjes te doen moet $AF$23 aangepast worden in $AB$21. (We hebben straks maar 26 wedstrijdrondes en 14 ploegen)
 
OK, ik ben helemaal opnieuw begonnen om alles te begrijpen hoe het gemaakt is.

Voorlopig heb ik dit, maar het is natuurlijk lang nog niet klaar maar wil het alvast laten zien.

Check wel eerst even of wat ik nu heb de bedoeling is wat je wilt.

Ik ga er mee verder als ik eventjes tijd heb, ik hoop niet dat je er geen haast mee heb.

Vul zelf het "Plaatsingschema voor een wedstrijdprogramma" in want ik ben geen biljarter dus hier heb ik geen verstand van en check daaronder de goed en fout controle. Ben benieuwd of ik dit goed gedaan heb.
 

Bijlagen

  • 2.xls
    53.5 KB · Weergaven: 122
OK, ik ben helemaal opnieuw begonnen om alles te begrijpen hoe het gemaakt is.

Voorlopig heb ik dit, maar het is natuurlijk lang nog niet klaar maar wil het alvast laten zien.

Check wel eerst even of wat ik nu heb de bedoeling is wat je wilt.

Ik ga er mee verder als ik eventjes tijd heb, ik hoop niet dat je er geen haast mee heb.

Vul zelf het "Plaatsingschema voor een wedstrijdprogramma" in want ik ben geen biljarter dus hier heb ik geen verstand van en check daaronder de goed en fout controle. Ben benieuwd of ik dit goed gedaan heb.

Begin augustus hebben we weer vergadering en dan moet schema eigenlijk op tafel liggen. 14 dagen later begint de nieuwe competitie.
 
Ik heb het Tabblad ProgrammaAlles volgens mij ook af, maar omdat het Tabblad Schema nog niet volledig is ingevuld krijg je hier wat foutmeldingen. Zodra dit laatste gebeurd is zou ook dit moeten werken,
 
Ook ProgrammaDag is klaar en ik ben begonnen aan ProgrammaTeam. Zie bijlage

Hier loop ik tegen een formule aan waarvan ik zo snel de logica niet ziet. Het is ook wel een ingewikkelde formule. Ik zal hem hier plaatsen. Hier moet ik eens rustig voor gaan zitten om deze te ontleden.

Hij zal ergens gewijzigd moeten worden om het werkend te krijgen.



HTML:
=ALS(INDEX(INDIRECT("Schema!"&ADRES(8;RIJ()-10)):INDIRECT("Schema!"&ADRES(23;RIJ()-10));VERGELIJKEN($G$10;Teams;0);1)<9;$G$10;VERT.ZOEKEN(INDEX(INDIRECT("Schema!"&ADRES(8;RIJ()-10)):INDIRECT("Schema!"&ADRES(23;RIJ()-10));VERGELIJKEN($G$10;Teams;0);1)-8;INDIRECT("Schema!"&ADRES(8;RIJ()-10)):INDIRECT("Schema!"&ADRES(23;37));44-RIJ();ONWAAR))
 

Bijlagen

  • 2.xls
    156.5 KB · Weergaven: 340
Het hart is voor zover er nu staat klaar. De controle kolommen waar jij het over hebt heb ik nog niets aan gedaan. Moet nog gebeuren. Kolom AL en AM kan nog niet omdat hiervan de gegevens uit het Tabblad "Uitslagen" komt. Deze heb ik nog niet gemaakt en moet dus nog even wachten.

En de kwestie van formules aanpassen is wat lastiger als je niet echt begrijp wat de bedoeling is voor dit bestand. Kijk eens naar de formule in mijn bericht #21. Hiervan heb ik nog geen idee wat het moet gaan doen, laat staan wat ik er aan moet veranderen om het werkend te krijgen.
 
Die formulie geeft nu als resultaat V1 op E13. Dat komt uit het schema cel C20. In cel G20 moet het programma in 'schema' zoeken naar de tegenstander van V1. V1 is in de eerste ronde 7 (is groen dus thuis). Die moet tegen 14 ( dat is altijd zo) - dus het programma moet daar dus naar zoeken en de bijbehorende tegenstander vermelden in G13. Dat zou dus tegenstander T moet zijn.

succes
 
Daar kijk ik later wel naar.

Ik heb nu het Tabblad Uitslagen" gemaakt en nu ga ik ens kijken hoe ik dit in het Tabblad "Schema" kan verwerken zoals ook in het origineel gebeurd.
 

Bijlagen

  • 2.xls
    326 KB · Weergaven: 110
Maak voor mij eens een speelschema voor deze 13 biljardteams, zodat ik kan controleren of alles goed is wat ik maak. Dit is op dit moment voor mij niet te controleren.
Hier heb ik n.l. geen verstand van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat het daar nou net om gaan? Ik ben vorige week inderdaad begonnen om het handmatig uit te zoeken. De theorie is gewoon heel simpel. Het is net als bij voetbal we spelen tot aan de kerst met die 14 teams in dus 13 speelrondes de 1e helft van de competitie. In het nieuwe jaar beginnen we met de returns.
In de eerste helft speelt dus elke ploeg een keer tegen die andere 13. Maar als competitieleider heb ik de handicap dat er 5 verenigingen zijn die met 2 teams uitkomen en waar in het thuishonk maar 1 biljart staat. Dus het is gewoon uitpluizen dat als het A-team thuis speelt het B-team uit is. En zoals al eerder gezegd hooguit 2 keer achter elkaar thuis c.q. uit. Als dat klaar is dan is het simpel. Dan geef je de thuisspelende ploeg achtereenvolgens de nrs. 1 t.e.m. 7 en de uitspelende ploeg 8 t.e.m. 14 en plaats het cijfer in de 1e kolom van het schema. Vervolgens precies zo met de 2e wedstrijddag. Als je het juist hebt uitgezocht blijkt dat in bijna alle gevallen de groene en grijze cellen wisselen.
 
Sja, daar kan ik je niet mee helpen. Dit zijn cellen die handmatig met een getal zijn ingevoerd. Hier komt geen berekening aan te pas.
Ik ben geen sportman en ik heb echt geen idee welk team waar en wanneer tegen wie moet spelen.
Dit is een vraag voor een sportman denk ik. En eigenlijk tevens geen excel probleempje.

De rest van de berekeningen is tot zover geen probleem. Ik ben er al heel ver mee al zijn er nog een paar hindernissen te gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan