Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

Vele jaren hebben we gebruik gemaakt van bijgaand schema voor 16 biljartteams. Een schema dat als 'hart' dient voor onze biljartcompetitie. Vervelend is nu dat er 2 teams stoppen. Het schema aanpassen lijkt gemakkelijker dan het is. Tenminste mij is het nog niet gelukt.
Moeilijkheid is dat we te maken hebben met verenigingen die met 2 teams in deze competitie meespelen en maar 1 biljart hebben. Dus als het A-team thuis speelt moet het B-team uit en omgekeerd. We hadden 6 van de verenigingen. In de nieuwe opzet nog 5 met een A en een B-team.
Verder willen zoveel mogelijk om en om uit en thuis spelen. Dat lukt natuurlijk niet helemaal. Nu was 2 keer achter elkaar uit of thuis nog acceptabel maar bij 3 keer begon iedereen te mopperen.
In de bijlage is groen thuis en grijs uit. Waarschijnlijk is de werkwijze wel bekend maar de nummer 1 speelt tegen 9, 2 tegen 10, 3 tegen 11, enz.
In het nieuwe schema moet dat natuurlijk 1 tegen 8, 2 tegen 9, enz. worden.
Wie kan mij helpen. Of weet iemand zo'n schema van internet te vissen.

groet Henk
 

Bijlagen

  • competitie 16 teams.xls
    1,008.5 KB · Weergaven: 282
Hallo. Het schema aangepast. D.w.z. het schema is op zich hetzelfde gebleven maar ik heb de teams een andere volgorde gegeven.
Het tabblad schema werkt nu 100 % volgens mij.
Even wat verduidelijken. Stel keuze AL5 =D . Dan moet AL8 t.e.m. AM21 allemaal 1 zijn; ze spelen allemaal 1x thuis en uit tegen D.
AO8 staat dan op 25 als AL5 = D. d.w.z. dat D in de 25ste wedstrijd thuis tegen A speelt en uit in de 12e wedstrijddag. Het verschil is altijd 13 omdat we niet hebben hoeven schuiven in het schema. De wedstrijd 14 t.e.m. 26 zijn de returns van 1 t.e.m. 13.
Het eerste tabblad wat nog niet goed werkt is 'programma team'.
tabblad uitslagen is wel goed. Haal maar eens 1 uitslag weg. Zie het resultaat is dat het om een uitslag vraagt. Datzelfde krijg je als je de data in het 2e tabblad aanpast.


N.B. Ik ben heel blij met de vorderingen die we maken.
 

Bijlagen

  • 3 gew..xls
    756.5 KB · Weergaven: 109
Het Tabblad : ProgrammaTeam" was ik aan begonnen, maar hier staan wat functies waar ik even in moet duiken, omdat ik op dit moment niet zie wat hier bedoeld wordt. Zeg maar zo, mijn kennis van Excel is behoorlijk, maar ik weet uiteraard niet alles.


Hetzelfde geldt voor het Tabblad "Klassering". Hier begrijp ik zelfs niet wat hier bedoeld wordt. Is een lastige sheet, omdat er een hele tabel verborgen was die ik nu zichtbaar gemaakt heb en de beide tabellen die nu zichtbaar zijn, communiceren met elkaar. Eén foute verwijzing en de boel loopt hier in puin.
Het Tabblad "Klasseringrang" heb ik nog niet naar gekeken.
 
Nog even een toelichting op tabblad 'klassering'. Het aantal punten dat wordt behaald en ingevuld bij 'uitslagen' moet hier in het juiste vakje terecht komen en in de laatste kolom opgeteld worden. Die kolom is ook gelijk bepalend voor de rangschikking. Wordt dus direct doorgerekend. In tegenstelling tot "klasseringRang" daar worden de nieuwe rangen pas bepaald na het klikken op cel E5. (foto met de biljartballen - zie eerste #01 )
 
Ik heb wat functies aangepast in het Tabblad "Klassering".

Er gebeurd van alles, maar geen idee of het goed is.
Dan maar weer even een check voor je. Vooral zo'n rode 8 van cel Q15 zegt me helemaal niets wat deze uitslag betreft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hele goeie. Het is om in één oogopslag aan te geven welke ploeg/welk team de laagste score tot dan toe heeft gehad. Dit zit in de voorwaardelijke opmaak.
Op het volgend tabblad zit dit ook alleen daar wordt de hoogste en laagste score per week aangegeven. Groen geeft de hoogste score aan.
 
Hallo Lana

Ondertussen probeer ik nog even een aantal praktijk gevallen. Als ik de data aanpas aan het komende seizoen en de uitslagen van dit seizoen weghaal (blanco maak) dan verschijnt op het tabblad matrix de datum van de te spelen partij. Alleen nu staat er b.v. "op 11-9". Ik vind dat allemaal vrij druk op die pagina. Liever laat ik het woordje "op" weg of de datum compleet met jaartal b.v. 11-9-15. Ik heb in de formule al het woordje "op" weggehaald maar dan kleurt ook het vakje groen. En dat mag pas groen worden als de uitslag erin staat.
Wil jij daar ook eens naar kijken?
O ja. Wil je in jou versie op 'schema' B2 de naam aanpassen naar "Biljartcompetitie Het Groene Laken" ?
 
Dan nu met het laatste tabblad.

Ook hier heb ik weer geen idee wat ik heb gedaan. Gewoon klakkeloos functies aanpassen naar de juiste cellen.

Ook heb ik de totale beveiliging voor alle tabbladen er weer opgezet zoals het was bij het originele bestand.

Moeilijk om de sorteerbutton te testen. Er veranderd van alles, maar of dit dan weer goed is ???? En na het sorteren is de oude rang bij allemaal leeg. Ik hoop dat dit zo hoort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Lana

Ondertussen probeer ik nog even een aantal praktijk gevallen. Als ik de data aanpas aan het komende seizoen en de uitslagen van dit seizoen weghaal (blanco maak) dan verschijnt op het tabblad matrix de datum van de te spelen partij. Alleen nu staat er b.v. "op 11-9". Ik vind dat allemaal vrij druk op die pagina. Liever laat ik het woordje "op" weg of de datum compleet met jaartal b.v. 11-9-15. Ik heb in de formule al het woordje "op" weggehaald maar dan kleurt ook het vakje groen. En dat mag pas groen worden als de uitslag erin staat.
Wil jij daar ook eens naar kijken?
O ja. Wil je in jou versie op 'schema' B2 de naam aanpassen naar "Biljartcompetitie Het Groene Laken" ?

Ga ik morgen of een andere keer eens naar kijken.
 
Bekijk bijlage 7 gew..xls
Ik heb het programma gerund. Zie bijlage. Na het klikken op de 'ballen' springt het programma eerst naar 'uitslagen'. Je moet dan handmatig terug naar 'klasseringRang' maar dat moest ik voorgaande jaren ook met het programma voor 16 teams.
Cijfermatig lijkt het mij goed. Hij moet nu eigenlijk identiek zijn aan u 'klassering'. En dat is het. Ook de rangschikking lijkt goed. Alleen staan hier nog 16 teams. Ik weet niet of ik deze laatste 2 regels straffeloos zo mag weghalen. Ik zal hem morgen verder uittesten. Kolom C b.v. geeft nu alleen dalers. Daar zouden voor mijn gevoel alleen maar 'gelijkblijvers' mogen staan.
Kolom D staat niets. Maar dat kan komen omdat er geen nieuwe gegevens zijn ingevoerd. Zoals gezegd : ik zal hem morgen uitvoerig testen.
 
Ik ben benieuwd.
Ik denk dat dit programma gemaakt is door een biljarter met goede kennis van Excel.

Ik ben absoluut geen sporter en ik begrijp er tot op heden niets van waar alles voor dient.
Daarom toch wel een lastige klus en de sheet is best wel redelijk complex, alles wordt uit de kast gehaald om deze sheet te laten werken.

Voor mij is dit simpel nadenken hoe iets via de formules en functies zou moeten werken en daarna gokken dat ik de juiste aanpassingen maak. De getallen en uitslagen die ik dan zie staan zeggen mij helemaal niets.

Al met al toch wel een bijzondere uitdaging die ik niet vaak doe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan