Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

Vele jaren hebben we gebruik gemaakt van bijgaand schema voor 16 biljartteams. Een schema dat als 'hart' dient voor onze biljartcompetitie. Vervelend is nu dat er 2 teams stoppen. Het schema aanpassen lijkt gemakkelijker dan het is. Tenminste mij is het nog niet gelukt.
Moeilijkheid is dat we te maken hebben met verenigingen die met 2 teams in deze competitie meespelen en maar 1 biljart hebben. Dus als het A-team thuis speelt moet het B-team uit en omgekeerd. We hadden 6 van de verenigingen. In de nieuwe opzet nog 5 met een A en een B-team.
Verder willen zoveel mogelijk om en om uit en thuis spelen. Dat lukt natuurlijk niet helemaal. Nu was 2 keer achter elkaar uit of thuis nog acceptabel maar bij 3 keer begon iedereen te mopperen.
In de bijlage is groen thuis en grijs uit. Waarschijnlijk is de werkwijze wel bekend maar de nummer 1 speelt tegen 9, 2 tegen 10, 3 tegen 11, enz.
In het nieuwe schema moet dat natuurlijk 1 tegen 8, 2 tegen 9, enz. worden.
Wie kan mij helpen. Of weet iemand zo'n schema van internet te vissen.

groet Henk
 

Bijlagen

  • competitie 16 teams.xls
    1,008.5 KB · Weergaven: 279
Ik heb bij het tabblad "KlasseringRang" de twee rijen verborgen van team 15 en 16.
Als het goed is zou alles gewoon moeten blijven werken, alleen nu zijn team 15 en 16 niet meer zichtbaar.

Het is dus inmiddels versie 8 geworden. Ik heb ook het info tabblad toegevoegd en de tabblad kleuren aangepast en hier en daar heb ik mijn naam en pctuts vermeld. Ik vind dat dit forum dit wel verdient heeft.

Het infoblad heeft een password gekregen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo
Ik heb het programma aan een behoorlijke test onderworpen. Qua werking is alles ok behalve het tabblad 'klasseringRang' werkt niet. Daar kwam ik pas achter nadat de volgende handelingen waren uitgevoerd: a. teamnamen aanpassen. b. uitslagen op nul c. speeldata aanpassen vervolgens begonnen met de uitslagen van de 1e speeldagen gedeeltelijk in te vullen. Normaal gesproken worden de nieuwe standen hier pas berekend na het dubbelklikken op de gekleurde biljartballen. Nu gebeurt er niets.
Verder nog wat storende dingen als :
a. de kolombreedte in verschillende tabbladen kan ik niet meer aanpassen. Doordat de namen van de werkelijke teams van sommige vrij lang zijn passen die niet in de cel. Ook de kolommen in klassering, klasseringRang en Statistiek moeten voor het overzicht smaller en aanpasbaar zijn.
Bij het printen van de te spelen wedstrijden van b.v. E1 komt de uitslag niet op 1 A4-tje. De paginabreedte krijg ik niet anders ingesteld.
Op het tabblad 'matrix' staan de geplande speeldata aangegeven als : ' op 8-1 ', liever zag ik daar alleen " 8 jan. " staan.

Dit zijn de puntjes die nog niet helemaal 100 % zijn.
 
Ik ben even met de Matrix begonnen.

Is dit goed, zie versie 9

Wat de kolombreedte betreft. even het vinkje plaatsen koppen bij beeld en dan kun je dit zelf veranderen naar de breedte die je zelf wilt.

Het Tabblad KlasseringRang moet ik nog eens goed naar kijken hoe dit alles tot stand is gebracht.
 
De voorwaardelijk opmaak voor de kleur zal toch ergens aan een bepaalde voorwaarde moeten voldoen. In dit geval dus de letter O en die zit in dit geval dus in het woordje Op
Zodra deze voor komt zal de cel wit worden.

Ik heb het even vervangen door een punt. Er moet iets staan waaraan voldaan wordt.

Zie versie 10
 
Hierdoor is het al aanzienlijk minder 'druk'. Dit is acceptabel voor mij. Dank je.

Ja, er moet nu eenmaal aan een voorwaarde worden gedaan in de uiteindelijke uitslag in de cel. De formule met functie bepaald wat daar komt te staan.
Uiteraard kan dit wel aan een datum voldoen, maar dan heb je maar 1 datum en er zijn er 365 in een jaar. Ook dat is wel weer via een heel omslachtige manier op te lossen.

Ik heb dit even snel dus opgelost met een punt. Als je naar de voorwaardelijke opmaak gaat en dan de kleur goen zie je daar dat ik deze heb veranderd in een punt. Ook de functie voor de cellen heb ik aangepast naar een punt.

Voorwaardelijke opmaak helemaal rechts tussen de aanhalingstekens staat dus nu een punt in plaats van een O:

Code:
=EN(DEEL(C5;1;1)<>"-";DEEL(C5;1;1)<>".")


Functie in de cellen:

Code:
=ALS($B5=D$4;"";ALS($D$3=1;VERT.ZOEKEN($B5&"-"&D$4;Uitslagen!$D$6:$L$422;8;0);ALS($D$3=2;ALS(VERT.ZOEKEN($B5&"-"&D$4;Uitslagen!$D$6:$K$422;8;0)<>"-";"";TEKST(INDEX(Uitslagen!$D$6:$L$422;VERGELIJKEN($B5&"-"&D$4;Uitslagen!$D$6:$D$422;0);9);". d mmm"));ALS(VERT.ZOEKEN($B5&"-"&D$4;Uitslagen!$D$6:$K$422;8;0)="-";TEKST(INDEX(Uitslagen!$D$6:$L$422;VERGELIJKEN($B5&"-"&D$4;Uitslagen!$D$6:$D$422;0);9);". d mmm");VERT.ZOEKEN($B5&"-"&D$4;Uitslagen!$D$6:$L$422;8;0)))))
 
Dit gedeelte zie ik niet in de formule (=EN(DEEL(C5;1;1)<>"-";DEEL(C5;1;1)<>".") Dus dat zal dan wel een macro zijn. En daar ken ik niks van. Ik weet niet eens hoe ik het kan inzien. Daar moet ik me toch maar eens in gaan verdiepen.
 
Dat is geen formule, dat is een regel voor de voorwaardelijke opmaak.
Het is een formule voor de opmaak van de cel. Dit geeft dan de cel automatisch een bepaalde kleur.
 
Image2.jpg
 
Test hem zo eens versie 13

Er was een formule niet helemaal goed gekopieerd in het tabblad Klassering en dan in de verborgen rijen. Cel B31 tot en met B44.
Als je het openklapt kun je het zien. Het zijn de nieuwe rangen.
De sorteer macro in het tabblad "KlasseringRang" verwees naar deze cellen, maar er stond daar niets ingevuld. Hierdoor klopte deze sortering uiteraard niet.
 

Bijlagen

  • 13.xls
    859 KB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb opnieuw de werkelijke namen ingevuld en wat proefgedraaid met fictieve uitslagen. Het werkt en ik kan nu inderdaad de kolommen naar behoefte aanpassen.
Alleen op het tabblad Statistiek kan ik niet herleiden waar de donkerblauwe kleur wegkomt. Als de wedstrijd nog niet gespeeld is dan is de thuiswedstrijd (bovenste) groen en de uitwedstrijd licht blauw. Dat is overwegend zo behalve de rechterbovenhoek is bijna compleet donkerblauw. Dat is nog een beetje hinderlijk.
 
Ik begrijp even niet wat je bedoeld.
Ik heb hier een sheet waar nog 1 wedstrijd gespeeld moet worden en er wordt een cel dus blauw en eentje lichtblauw
Het gaat hier dus om de wedstrijd E1 - T

Uiteraard zal het een bonte kleur worden als er nog veel wedstrijden gespeeld moeten worden, aan deze voorwaardelijke opmaak heb ik niets veranderd. Dit was in de oorspronkelijke sheet ook zo en heb ik overgenomen.

Image2.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan