Opgelost contextmenu op bureau blad traag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Na een schone installatie van W10_Pro (versie 1909, build 18363.535) is het opkomen van context menu traag op bureaublad.
Na het klikken op de rechter knop van de muis of touchpad duurt het 1 a 2 minuten voor dat het menu zichtbaar wordt.
Ga ik via de verkenner naar de map van bureaublad dan is het probleem er niet.

Herken iemand dit probleem en is er een oplossing voor?
 
Doe eens de volgende test (om het probleem wat te isoleren ..) :
  • folder maken op bureaublad : géén link, echte folder
  • een paar bestanden erin copiëren van enige grootte
Alles dicht en vanop een 'schoon' bureaublad gewoon dubbelklikken op de folder. Benieuwd of het dan ook zo lang duurt voor de folder zichtbaar/open is ...
 
Hoi Philip,

Foldermaken gaat via het context menu, wat traag op komt.
Na het opkomen van het context menu werkt deze als normaal, dus kan er zonder probleem een folder worden gemaakt.
Het openen van een folder of bestanden op het bureau blad werkt zonder problemen.
In een folder komt het context menu zonder vertraging.

Mijn probleem is alleen bij het context menu na rechts klik op het bureau blad, ook op een schoon bureau blad. (Selecteer op de taakbalk Taakweergave > Nieuw bureaublad . bedoelt u toch?)
 
Mijn probleem is alleen bij het context menu na rechts klik op het bureau blad, ook op een schoon bureau blad. (Selecteer op de taakbalk Taakweergave > Nieuw bureaublad . bedoelt u toch?)
Je denkt verder dan ik bedoelde : met schoon bedoelde ik enkel - zonder enig open programma of venster ... Maar daarmee is wel vast komen te staan dat het probleem in het context menu zit, niet in het bureaublad als dusdanig.

Ik kijk nog even verder of iets daaromtrent kan vinden...
 
Is blijkbaar een héél bekend en al wat aanslepend probleem ...
Liever dan je hier een lijst van links met aangereikte oplossingen door te geven zou ik je aanraden deze vraag "context menu very slow windows 10" eens in te tikken in Google Search. Je krijgt een hele rits van support fora te zien waarvan velen diverse, maar overwegend gelijklopende oplossingen naar voren schuiven.

Een probleem met drivers lijkt me toch wel het meest voor de hand liggend, vooral omdat het probleem zich voordoet na een clean install... als ik jou was zou ik beginnen met een update van de display driver voor je specifieke kaart, op te halen niet via Windows Update maar via de website van de fabrikant ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan