Windows 10 Duurtijd van een computer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Mijn PC dateert van 23 november 2010. Hij (of is het een Zij ??? ) is geinstaleerd met Windows 10.

Maar vanaf verleden jaar 2021 heb ik talrijke moeilijkheden :
* PC opstarten duur langer en langer.
* Programma's die haperen bij het werken.
* Programma's die ik niet meer gebruik, verwijder ik met hun "verwijdersysteem" en dan grote opkuis met programma "REVO Uninstaller Pro"
* Soms slaat mijn scherm uit = geheel zwart en dan plots terug "wakker" te worden.
* Ik heb reeds vele malen alles "gekuist" = kabels vernieuwd + klavier en muis vernieuwd - enz....
* Mozilla Firefox en Thunderbird duren lang voor opstarten.
* Bij het aantippen van een onderwerp, duurt het nu reeds meer dan 3 minuten eer het onderwerp geopend wordt - zie mijn andere melden hiervan -

Er is sedert het 1ste gebruik nog NIETS veranderd aan de technische inhoud :

Windows 10 laat ik automatisch updaten.
PC  Info.jpg

Mozilla FF en TH worden regelmatig - automatisch - geupdate.
Mijn meest gebruikte programma's laat ik ook regelmatig updaten.

Ik heb vele jaren met programma's gewerkt voor Foto bewerking en Video bewerking, maar dat heb ik stopgezet sedert 3 jaren door moeilijkheden met mijn ogen.

De werkingsdelen van mijn PC zijn :
* Antec Sonata III
* Gigabyte GA-P55-USB3
* Intel Dual CoreiS 680 s1156 4 MB Boxed
* KVR-1333D3N9K2 4G DDR3 4GB 1333Mhz Kit


Dus is mijn vraag :
* kan het zijn dat het HART van mijn PC op is ?
* kan ikzelf er iets aan doen ?
* of wordt het toch een nieuwe ?


Graag jullie mening en of tips.

Flamingo 🤓 :devilish:
 
als je de HD niet vervangt door een SSD , dan moet je de gezondheid van die HD eens controleren met de volgende progs: crystaldiskinfo en harddisk sentinel.( graag 100% ok) PC's van 2010 draaien vlot met win10 met SSD. reeds meerdere geïnstalleerd om te kunnen weggeven aan minder bedeelde mensen.
 
Als ik bovenstaande lees, zou het dan niet meer aangewezen zijn een volledig nieuwe configuratie aan te schaffen?
Je geheugen uitbreiden, andere harde schijf etc. plaatsen, condensatortjesen en/of batterijen einde levensduur, mogelijke slechte contactjes en dergelijke.
Maar je blijft dan nog met een configuratie zitten waarvan de meeste componenten +12 jaar zijn.
Om dan misschien volgend jaar of iets langer toch een nieuwe pc aan te schaffen.
En dan mag er niets verkeerd lopen met de montage... Ik heb een keertje voorgehad dat bij het uitbreiden van mijn geheugen deze begon roken, alles dan maar naar het recyclagepark kunnen brengen en raprap een nieuwe pc moeten aangeschaft (lees: dus niet de beste keuze).
Je kan je oude pc nog steeds gebruiken om bv. eens Linux op te testen.
Het moet financieel mogelijk zijn, maar je krijgt nu de kans om een marktonderzoekje te doen om te bepalen welke pc het meest geschikt is voor je gebruik, er zitten er hier op de site die staan te springen voor advies en mee willen zoeken naar de beste koop.
Het is maar een idee, ik geef het maar mee. ;)
 
Wat er in zit is belangrijk.
Stel ze zelf samen en weet dat ik de snelste onderdelen kies voor het voorgenomen budget en alleen bij renderen merk je wat verschil, maar al die synthetische benchmarks op die onderdelen lijken de verschillen gigantisch maar in de praktijk valt het allemaal reuze mee, of tegen als je dat zo wil zien.
B.v., deze 2 heb ik o.a., de i5 3450 en de i5 12600KF.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan