Excel excel bestand met paswoord kopiëren zodat het ontgrendeld is... Kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Den.Flippen

Steunend lid
Vip Lid
Hallo, ik heb een excel bestand van iemand via het werk ontvangen.
Hij heeft dit ooit met een paswoord beveiligd om bepaalde beperkingen aan de gebruikers op te leggen.(bijv. rijen of titles blokkeren, kopiëren of invoegen, enz..)
Ik zou nu graag een kopie willen maken van dit bestand zodat ik zelf met dit bestand verder aan de slag kan. Maar het paswoord blijft erop zitten.
Iemand een suggestie om dit te omzeilen of verwijderen? Of een simpel prgje dat de beveiliging eraf haalt? ;-)
Bijkomend probleem (en dus geen suggestie behoeft... Deze collega is ondertussen een ex-collega die ik niet meer kan bereiken, anders had ik het hem zeker gevraagd.
Bedankt voor de hulp
 
Wat ik me dan afvraag is welke beveiliging er op stond ? Deze had ik ook in nog geen seconden open.
Waarschijnlijk gewoon de beveiliging in Excel om velden en kolommen niet ongewenst te laten wijzigen door gebruikers, maar niet echt beveiligd met een paswoord.
Is door elke gebruiker die het kent wel degelijk gewoon aan te passen, maar dan wel gewild : vergt een aktie en dat bouwt enige mate van veiligheid in tegen ongewilde wijziging, niet meer of niet minder ...
 
Misschien dat mijn reactie niet in de lijn ligt van (bijna) alle andere reacties in dit topic, maar ....
Zeggen de forumregels niet dat je het forum niet zal gebruiken of mensen zal aanmoedigen om onwettige activiteiten te plegen of op andere wijze wetten te overtreden.
Het proberen te kraken van iemands beveiliging is een poging tot inbraak tot iemands goed, en eigenaar van het goed heeft een slot geplaatst met de bedoeling vreemden buiten te houden. Eigendomsrecht, heet dat.
Ik vind dat er hier nogal graag en lichtzinnig wordt omgesprongen met de privacy.
Wie kan met zekerheid stellen dat TS dit werk niet onrechtmatig bemachtigd heeft, en er tegen de wil van de auteur een copy van wil maken die hij voor zijn eigen gewin kan gebruiken.
Voorbeeld: Download een proefversie van een Excel boekhoud-programma. Na een proefperiode kan je deze niet meer gebruiken behalve als je de maker vergoed.
Wat hierboven voorgesteld wordt heeft een naam: STELEN.

Tuts, doe je werk!
 
  • Grrr
Waarderingen: wivy
Hallo JW,

TS heeft een gebruikerskopie van de auteur, en geen toestemming om het wachtwoord proberen te kraken. Anders had hij dit vermeld.
Je reactie is dan ook niet van toepassing. Sorry...

TS schrijft o.a. volgende: "Of een simpel progje dat de beveiliging eraf haalt? ;-) " . Dat heet dan Hacken.
 
  • Grrr
Waarderingen: wivy
Misschien dat mijn reactie niet in de lijn ligt van (bijna) alle andere reacties in dit topic, maar ....
Zeggen de forumregels niet dat je het forum niet zal gebruiken of mensen zal aanmoedigen om onwettige activiteiten te plegen of op andere wijze wetten te overtreden.
Het proberen te kraken van iemands beveiliging is een poging tot inbraak tot iemands goed, en eigenaar van het goed heeft een slot geplaatst met de bedoeling vreemden buiten te houden. Eigendomsrecht, heet dat.
Ik vind dat er hier nogal graag en lichtzinnig wordt omgesprongen met de privacy.
Wie kan met zekerheid stellen dat TS dit werk niet onrechtmatig bemachtigd heeft, en er tegen de wil van de auteur een copy van wil maken die hij voor zijn eigen gewin kan gebruiken.
Voorbeeld: Download een proefversie van een Excel boekhoud-programma. Na een proefperiode kan je deze niet meer gebruiken behalve als je de maker vergoed.
Wat hierboven voorgesteld wordt heeft een naam: STELEN.

Tuts, doe je werk!
Je hebt algemeen gesteld een punt, maar in deze post zit het anders, maar ik geef toe je moet goed lezen ... Hij stelt dat het een bestand is in de werksituatie van een ex-collega. Deze persoon, die verondersteld wordt het ooit te hebben beveiligd tegen ongewenste aanpassingen had dus ook al géén eigendomsrecht. Hij heeft de firma verlaten en het bedrijf moet/wil verder werken met het bestand.

Er kan ook geen sprake zijn van inbreuk op privacy, want het gaat NIET om beveiliging tegen inkijken - betrokkene kan het bestand gewoon inkijken en alles zien wat er in staat. Het gaat hem enkel om de mogelijkheid om aanpassingen door te voeren in layout. Ik geef toe dat was ons ook niet meteen duidelijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat die layout auteursrechterlijk beschermd zou zijn of zo ... Het ging gewoon om een beveiliging tegen foute, ongewenste manipulaties.

Je opmerking schiet dus nogal vér over doel, nietwaar ?

Overigens wil ik benadrukken dat we bij PCTuts hééél zorgvuldig omgaan met wettelijkheid, privacy etc.
In het verleden zijn al héél wat posts verwijderd omdat ze precies verwijzen naar illegale praktijken, denk maar aan elke verwijzing naar torrents van films etc... En in onze downloadrubriek of software-besprekingen zul je NOOIT een link vinden naar welke mogelijkheid dan ook om iets te kraken, te hacken of te downloaden dat niet mag.

PS : Tuts doet zijn werk overigens héél goed - hij kijkt ons op de vingers en tikt er ook op als het moet, wees gerust ...
 
@RomyS,
Ik ben het helemaal niet eens met je stelling. Ts heeft duidelijk aangegeven dat het een bestand van het werk is. Dit bestand is gemaakt voor het bedrijf en alle kosten voor het ontwikkelen zijn betaald door het bedrijf dan heeft het bedrijf het volste recht om dat bestand verder te kunnen gebruiken en aanpassingen te kunnen doorvoeren ook als één of andere klojo beslist om het bedrijf te verlaten zonder de wachtwoorden door te geven.
Je uitspraak Tust doe je werk! vind ik een stap te ver en onbeleefd zeker door het gebruik van een uitroepteken.
Edit: de reactie van PhilipV niet gezien.
 
Hallo JW,

TS heeft een gebruikerskopie van de auteur, en geen toestemming om het wachtwoord proberen te kraken. Anders had hij dit vermeld.
Je reactie is dan ook niet van toepassing. Sorry...

TS schrijft o.a. volgende: "Of een simpel progje dat de beveiliging eraf haalt? ;-) " . Dat heet dan Hacken.

Staat er hier ergens een link of gelijkwat naar een programma dat doet wat hij vraagt?
 
Misschien dat mijn reactie niet in de lijn ligt van (bijna) alle andere reacties in dit topic, maar ....
Zeggen de forumregels niet dat je het forum niet zal gebruiken of mensen zal aanmoedigen om onwettige activiteiten te plegen of op andere wijze wetten te overtreden.
Het proberen te kraken van iemands beveiliging is een poging tot inbraak tot iemands goed, en eigenaar van het goed heeft een slot geplaatst met de bedoeling vreemden buiten te houden. Eigendomsrecht, heet dat.
Ik vind dat er hier nogal graag en lichtzinnig wordt omgesprongen met de privacy.
Wie kan met zekerheid stellen dat TS dit werk niet onrechtmatig bemachtigd heeft, en er tegen de wil van de auteur een copy van wil maken die hij voor zijn eigen gewin kan gebruiken.
Voorbeeld: Download een proefversie van een Excel boekhoud-programma. Na een proefperiode kan je deze niet meer gebruiken behalve als je de maker vergoed.
Wat hierboven voorgesteld wordt heeft een naam: STELEN.


Tuts, doe je werk!

Mij ontgaat hier iets, de topicstarter schrijft het volgende:


Hij heeft dit ooit met een paswoord beveiligd om bepaalde beperkingen aan de gebruikers op te leggen.(bijv. rijen of titles blokkeren, kopiëren of invoegen, enz..)

Ik heb dit stukje nu 2 keer nagelezen en kan hier geen diefstal ontdekken
met een beveiling tegen een bepaalde opmaak of rijen toevoegen
 
Hallo PhilipV,

Ik verwachtte mij aan een reactie zoals die van jou. Waarvoor dank. Toch vind ik (maar wie ben ik?) dat je zelf nog even moet (her) lezen.
TS schrijft: " ik heb een excel bestand van iemand via het werk ontvangen"
Als iemand een beveiligd bestand ontvangt van iemand, "op het werk", dan is dat bestand niet noodzakelijk "van het werk".
En zelfs al zou het een bedrijfsbestand zijn, dan heeft TS daar volgens mij (maar wie ben ik) daar nog geen rechten op.
Zeker niet het recht om hier, met een knipoog, te vragen om een progje om die beveiligingscode te omzeilen.

Jij schrijft: "Het gaat hem (TS) enkel om de mogelijkheid om aanpassingen door te voeren in layout." Waar baseer je je op dat dit de werkelijke reden is voor zijn verzoek? Zijn woord? Van iemand die een ander zijn werk wil gebruiken terwijl dit beveiligd is tegen aanpassen van de layout, dus met de duidelijke bedoeling dat zijn werk onveranderd blijft.

TS voegt er aan toe: "Deze collega is ondertussen een ex-collega die ik niet meer kan bereiken, anders had ik het hem zeker gevraagd"
Het moet toch zeer eenvoudig zijn om via de personeelsdienst van je bedrijf het telefoonnummer van je ex-collega te verkrijgen, en je ex-collega dan even te bellen en te vragen of je zijn werk mag gebruiken, of je dus het wachtwoord krijgt. Zo zou ik het doen als ik iets op een legale manier tracht te doen.

Op een forum vragen voor een tooltje om een paswoord te kraken is ongepast. En als "helpers" tooltjes aanreiken vind ik dat evenzeer ongepast.

@knoet,
Je hoeft het met niemand eens te zijn. Dat is je goed recht. Maar zeg eens: waar lees jij in de vraag van TS dat:
Ts heeft duidelijk aangegeven dat het een bestand van het werk is. Dit bestand is gemaakt voor het bedrijf en alle kosten voor het ontwikkelen zijn betaald door het bedrijf dan heeft het bedrijf het volste recht om dat bestand verder te kunnen gebruiken en aanpassingen te kunnen doorvoeren ook als één of andere klojo beslist om het bedrijf te verlaten zonder de wachtwoorden door te geven.

Val liever over je eigen verhaal dat met haken en ogen aan elkaar zit, dan over een uitroepteken....

Met vriendelijke groeten,

Romy

PS: Het quoten lukt me niet altijd even best op dit forum, maar ik hoop dat het toch leesbaar (en te genieten) is :)
 
Jij schrijft: "Het gaat hem (TS) enkel om de mogelijkheid om aanpassingen door te voeren in layout." Waar baseer je je op dat dit de werkelijke reden is voor zijn verzoek? Zijn woord? Van iemand die een ander zijn werk wil gebruiken terwijl dit beveiligd is tegen aanpassen van de layout, dus met de duidelijke bedoeling dat zijn werk onveranderd blijft.

TS voegt er aan toe: "Deze collega is ondertussen een ex-collega die ik niet meer kan bereiken, anders had ik het hem zeker gevraagd"
Het moet toch zeer eenvoudig zijn om via de personeelsdienst van je bedrijf het telefoonnummer van je ex-collega te verkrijgen, en je ex-collega dan even te bellen en te vragen of je zijn werk mag gebruiken, of je dus het wachtwoord krijgt. Zo zou ik het doen als ik iets op een legale manier tracht te doen.
Ik stel voor dat we er geen polemiek van maken - we proberen zoveel mogelijk en zo makkelijk mogelijk te helpen.

Eerste paragraaf uit de quote hierboven : idd. ik geloof hem en om helemaal veilig te blijven - we helpen hem ook alleen maar met deze beveiliging (die er overigens eigenlijk geen is, zie hoger). Is dit niet echte bedoeling ? pech voor hem, want dan heeft hij ook geen afdoend antwoord gekregen.

Tweede paragraaf : grappig - dat wat je suggereert zou pas een inbreuk op de privacy zijn ! Je zou nét dan, niet legaal bezig zijn.

Maar uiteraard ieder zijn mening ... (voor mij case closed)
 
Staat er hier ergens een link of gelijkwat naar een programma dat doet wat hij vraagt?
Ja zeker...
Als hacktool bvb "Faspab voor Excel" door Skippy en als "gelijkwat" de reactie van "knoet" die zijn arsenaal cracks (gaat voor 90%) te voorschijn zal halen.

@PhilipV,

op paragraaf 1: Je schrijft "
we helpen hem ook alleen maar met deze beveiliging (die er overigens eigenlijk geen is, zie hoger​
Als er "eigenlijk" geen beveiliging is, waarom dan die hulpkreet van TS, die toch een begaafd Exceller schijnt te zijn?

Je reactie op paragraaf 2 is echt niet grappig. Een, je hebt mijn reactie niet gelezen, of twee, je hebt ze verkeerd begrepen.
Of drie, je houd je van de domme, of vier, je probeert op alle manieren TS de hand boven het hoofd te houden.

Als het vragen van een telefoonnummer, het vragen aan de eigenaar een inbreuk op de privacy is, dan kan je dit forum beter sluiten, hier worden constant vragen gesteld.

Respect.

Romy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan