Status
Niet open voor verdere reacties.
Google Pixel en Pixel XL
Indeling:
Google heeft Nexus de rug toegekeerd. Wat er verkeerd mee was ermee weet ik helaas niet, maar nu is er in de plaats de google Pixel en de Pixel XL. Op de toestellen staat geen merk, maar in feite koop je wel een HTC toestel. Zeker geen slecht merk, met oog voor detail en kwaliteit. Wat mogen we nu gaan verwachten van deze (HTC) Google Pixel en Pixel XL?

Scherm:
Pixel:
De google Pixel komt met een AMOLED scherm van 5” met een resolutie van 1920x1080 pixels wat neer komt op een super mooie 441PPI en is daarmee een Full HD scherm.
Dit scherm komt met een Corning Gorilla Glass 4 om het te beschermen tegen krassen en vuil.

Pixel XL:
De Google Pixel XL komt met een AMOLED scherm van 5,5” en behoort daarmee tot de groep van phablets met een resolutie van 2560x1440 pixels wat neer komt op een nog wel hogere 534PPI wat neer komt op op een QHD scherm.
Dit scherm komt eveneens met Corning Gorilla Glass 4 om dit grote scherm te beschermen tegen krassen en vuil.

Camera’s:
Beide toestellen komen met dezelfde camera’s
Achteraan komt er een 12MP f/2.0 camera met fase detectie en laser autofocus. Dual LED dual tonen flitser. Verder komt hij met een ½.3 sensor wat als mijn berekeningen kloppen een 28mm lens zou moeten zijn. Verder komt hij met geo tagging, aanraak focus, gezicht detectie, panorama en HDR.
De frontcamera had ik eigenlijk liever iets anders gezien, maar is zeker geen slechte camera als frontcamera. Het is een 8MP f/2.4 camera eveneens met dezelfde grote van lens als de frontcamera.

Chipset:
Is eveneens voor beide toestellen identiek.
Deze toestellen komen met de allernieuwste Qualcomm Snapdragon 821 processor geconfigureerd in Quad Core ( 2x1,6GHz Kryo & 2x2,15GHz Kryo) met een Adreno 530. Dit in samenwerking met 4GB RAM of met 32 of 128GB maar er is geen mogelijkheid tot uitbreiding. Er ontbreekt een SD kaartslot.
Uit de doos draait dit toestel meteen op de allernieuwste Android 7.1.

Batterij:

Pixel:
De Pixel komt met een 2770 mAh sterke niet verwijderbare Li-Ion batterij.

Pixel XL:
De Pixel XL komt met een 3450 mAh sterke niet verwijderbare Li-Ion batterij.

Sensoren:
Vingerprintscanner, accelerometer, gyro, proximity, kompas en barometer. Zitten op beide toestellen.

Specificaties:

Google Pixel

Google Pixel XL
 
Dit is wel 28 mm²

Hoe kom je vierkant millimeter? Een lens is rond -)5 Ik ben vergeten hoe je dit soort dingen moet berekenen. Was dacht ik iets van π x D

Als ik me niet vergis wordt met een lens van bijvoorbeeld 28mm in de fotografie de afmeting van het schroefdraad bedoeld.
 
Het getal in mm bij een lens geeft de brandpuntafstand weer en heeft niks met de grootte (afmeting/diameter/schroefdraad/bajonetvatting) te maken. Het diagfragma (de opening waardoor het licht gaat) bepaalt mede de prijs van een lens. Hoe kleiner die waarde, hoe duurder de lens (gemiddeld gezien). De brandpuntsafstand heeft niks te zien met het aantal pixels op de sensor waarop het beeld gevormd wordt.
Als je een lens hebt met een lange brandpuntsafstand spreekt men van een telelens. Is het getal daarentegen klein, dan spreekt men eerder van een groothoeklens.
 
@Lana: ter informatie
de omtrek van een cirkel is pi x D (3,14159.... x diameter). De oppervlakte van een cirkel is Pi x r x r (3,14159...x straal²)

Aanvulling op #4
De brandpuntsafstand van een lens wordt in principe opgegeven met een beeldsensor van 24x36 mm als referentie (dit is het vroeger kleinbeeldformaat van een camera). Dit is trouwens de reden waarom een lens minder lang is als de beeldsensor kleiner is (denk maar aan de courante halfbeeldsensoren in vele camera's), maar de brandpuntsafstand - zoals hiervoor gezegd - wordt wel meegegeven als een waarde voor een 24x36 sensor.
 
Het getal in mm bij een lens geeft de brandpuntafstand weer en heeft niks met de grootte (afmeting/diameter/schroefdraad/bajonetvatting) te maken. Het diagfragma (de opening waardoor het licht gaat) bepaalt mede de prijs van een lens. Hoe kleiner die waarde, hoe duurder de lens (gemiddeld gezien). De brandpuntsafstand heeft niks te zien met het aantal pixels op de sensor waarop het beeld gevormd wordt.
Als je een lens hebt met een lange brandpuntsafstand spreekt men van een telelens. Is het getal daarentegen klein, dan spreekt men eerder van een groothoeklens.

Wat mij vooral warm maakt, ik kan het niet berekenen. Ik heb mijn vriend google geraadpleegd en die kwam ook met dit soort chinees af voor mij en op een gegeven moment kwam ik toch op een site die beweert dat het een 28mm lens zou moeten zijn. Daar jij er blijkbaar wel meer kaas van gegeten hebt als ik zou ik hier graag meer duidelijkheid over krijgen en graag in mensentaal, want al die moeilijke termen die rond mijn oren slaan, daar word ik jammer genoeg enkel duizelig van, maar begrijpen doe ik helaas niet.
 
Beste cve,

Zou je mij eens kunnen opgeven op welke vraag of probleem je graag een antwoord zou willen, want de "wetenschap" rond optica is nogal uitgebreid en in veel gevallen eerder ingewikkeld.
 
Beste cve,

Zou je mij eens kunnen opgeven op welke vraag of probleem je graag een antwoord zou willen, want de "wetenschap" rond optica is nogal uitgebreid en in veel gevallen eerder ingewikkeld.

Zie PM
 
Ik heb eventjes de spec's opgezocht van de sensor in de google camera. Het is een Sony IMX378 sensor. Deze heeft 12,2 Mpixels resolutie.
Nu komt het. De sensor moet je voorstellen als een rechthoek (zoals de vroeger kleinbeeldfilm in een camera). De sensorgrootte is die 1 / 2.3 inch.
Een inch is 25.4 mm. Als je nu de deling maakt (25.4 gedeeld door 2.3 kom je uit op afgerond 11mm. Dit is de grootte van de sensorchip (niet het gedeelte dat dient om de foto te maken).
De "gevoelige" sensor heeft een resolutie van 4032 x 3024 beeldpunten (eerste getal is horizontaal, tweede getal is vertikaal). Als je die twee getallen vermenigvuldigd kom je op (afgerond) 12,2 miljoen beeldpunten.
Ieder beeldpunt is nu 1,55 µm groot. Dus de breedte van het gevoelige deel van de sensor is 4032 x 1,55 µm = 6,249 mm en de hoogte bedraagt dan 3024 x 1,55 µm = 4,687 mm.
De diagonaal (dit is de lengte tussen het onderste punt links en het bovenste punt rechts) kan je vinden met Pythagoras. Dit heb ik voor reeds uitgerekend en die bedraagt 7,81 mm.
Conclusie: die opgegeven waarde van de sensor zegt mij niet zo veel. Het is het lichtgevoelige deel dat belangrijk is.

Het diagframa (waarde f 2.0) geeft de lichtgevoeligheid van de lens weer. Hoe kleiner het getal, hoe beter je beelden kunt maken in relatief donkere omgeving.
 
Nu nog wat aanvulling betreffen het diagfragma. Dus hoe lager het getal, hoe groter de opening van de lens. In de praktijk neemt men de verhouding brandpuntsafstand / diagfragma als nuttige diameter van de lens. In het voorbeeld van de pixel zou die 28 mm / f2.0 = 14 mm zijn. Dit is eigenlijk de waarde voor een kleinbeeldcamera. Als we nu de verhouding van de grootte van de diagonaal van de beeldsensor nemen tegenover de grootte van de "sensor" van een kleinbeeldcamera komen we tot de volgende verhouding 7.81 mm (google pixel) / 43.3 mm (kleinbeeldcamera 24 x 36 mm) wat ons het getal 0,18 geeft. Als we nu die 14 mm vermenigvuldigen met die getal komen we uit op 14 mm x 0,18 = 2,5 mm. Dit zou de nuttige lensopening van de google pixelcamera moeten zijn.
Ik hoop dat het niet te ingewikkeld overkomt, maar voor dit soort zaken moet je wel wat kunnen rekenen.
Succes ermee.
 
Ik dank je van harte voor deze heel goede uiteenzetting, wat ik er vooral uit haal is dat die 1/2.3 lensmaat niet zo heel belangrijk is eigenlijk, maar zoals ik eigenlijk als basis neem, hoe lager de f waarde , hoe beter. Natuurlijk moeten er genoeg MP aan wezig zijn, Maar onze vriend WaWa heeft eens uitgerekend dat je voor een heldere afbeelding ter grote van een A4 blad echter niet meer als 9MP nodig hebt. Daar de meeste mensen thuis geen A3 printer hebben hebben de meeste mensen eigenlijk meer als genoeg met een max van 12MP en een f/1.8 of nog liever een f/1.7 wat je bij sommige Smartphones terug vind. Dit vind ik nu eens een super geslaagde setting voor een Smartphone camera. Maar zoals ik al zei, ik ken er niet genoeg van om mij als kenner te profileren. Android is mijn ding en die camera's steken daar op op die toestellen, dus review ik ze gerust mee en met heel veel plezier, maar de kennis is eigenlijk te ontoereikend om goed te zijn. Dus is dit een leuke les voor mij. Ik neem dit zeker mee. Maar er is natuurlijk meer als MP en f waarde om van een camera een goede camera te maken. Auto HDR vind ik een must bv. OIS vind ik dan ook weer een dikke meerwaarde hebben, dat is een nieuw soort beeld stabilisatie die niet veel ruimte in neemt.
 
Sensor.jpg
De lens is de tweede rechts onder met afmetingen: 6,17 mm x 4,55 mm = 28,5285 mm²
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan