Software Hardnekkige HP Spyware

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds ik in december 2020 een HP desktop kocht (het was de goedkoopste), wordt er bij elke scan HP spyware gevonden en er zijn ook steeds weer tracking cookies (scans van HitmanPro, AdwCleaner, Malwarebytes, enzovoort).

Ik heb al van alles verwijderd, er is al diverse keren iets in quarantaine gezet, ik heb diverse services uitgeschakeld, maar het blijft maar terugkomen.

Nu weer ProgramData/HP Touchpoint Analytics Client.

Het is op geen enkele manier weg te krijgen, ook niet met Unlocker.

Internet-tips blijken niet te werken.

Verwijderde registersleutels zie ik een uur later weer terug.

Hoe kom ik van deze ellende af?
 
Nergens en nog nooit heb ik mij ergens tegengesproken. En zeker niet in deze draad.

Ik heb u evenmin ergens van beschuldigd. Ik verdedig slechts mijzelf tegen onterechte aantijgingen.

U hoeft mij niet te verbeteren, dat doe ik zelf al vele jaren.

U komt op mij vaak zeer arrogant over, maar ik weet zeker dat u niet arrogant bent. U bent namelijk ook zeer hulpvaardig en communicatief. Net als ikzelf overigens.

En misschien kom ook ik wel arrogant over.

Wat die HP knakkers niet allemaal hebben aangericht met hun bloatware! :)
 
Ik heb geen HP maar het enige dat ik nog kan doen is om u te vragen of hier iets van die HP shit staat en een vinkje bij de service weg te halen.
Start > Uitvoeren en dan msconfig intikken.

Daarna de pc opnieuw opstarten in de hoop dat het dan weg is. Lukt dit ook niet zou ik mij tot het HP forum wenden. Als HP dit zelf veroorzaakt, wie zijn wij dan om hier een oplossing voor te bedenken.
 
Hallo Skippy,

Na uitvoering van ‘msconfig’ zie ik één actieve HP service: HP Network HSA Service.

Het lijkt mij toch het beste om even uit te zoeken wat voor service dit is.

Ik heb nog pas héél even gekeken op het internet.

Ik neem aan dat u ook niet direct weet wat voor service dit is. (?).
 
Ik zou hem gewoon even uitzetten, je kunt hem altijd weer aan zetten mochten er dingen niet goed meer werken.
Maar wel even opnieuw opstarten als je daar veranderingen maakt.

Maar ik verwacht dat dit soort services niet nodig zijn voor een goed werkende laptop of pc.
 
Dit is de uitleg van die service : https://www.file.net/process/networkcap.exe.html

wordt als onschuldig bestempeld ...
Vind je ?

The .exe extension on a filename indicates an executable file. Executable files may, in some cases, harm your computer. Therefore, please read below to decide for yourself whether the NetworkCap.exe on your computer is a Trojan that you should remove, or whether it is a file belonging to the Windows operating system or to a trusted application.
 
Vind je ?

The .exe extension on a filename indicates an executable file. Executable files may, in some cases, harm your computer. Therefore, please read below to decide for yourself whether the NetworkCap.exe on your computer is a Trojan that you should remove, or whether it is a file belonging to the Windows operating system or to a trusted application.
Ik denk niet dat je het artikel hebt gelezen uit mijn link voor je reageerde want dat staat daar precies in uitgelegd hoor hoe je dat kan bepalen !

The process is a background process, and the service name is HPNetworkCap.
The program has no visible window. The NetworkCap.exe file is not a Windows system file. NetworkCap.exe is a Microsoft signed file. The NetworkCap.exe file is digitally signed. There is no file information. Therefore the technical security rating is 15% dangerous, but you should also take into account the user reviews.

Important: Some malware camouflages itself as NetworkCap.exe, particularly when located in the C:\Windows or C:\Windows\System32 folder. Therefore, you should check the NetworkCap.exe process on your PC to see if it is a threat.
 
Jawel dat heb ik gelezen, het probleem van de topistarter lijkt verdacht veel op een Trojan, zeker omdat het na verwijderen van een service of programma alles weer opnieuw vanuit het niets installeert.
Dus de HP Network HSA Service of NetworkCap zou hier zeker het probleem kunnen zijn.
Zeker ook omdat het tussen msconfig staat en de topicstarter vermeld dat dit gezien wordt door z'n scanner als spyware.

Maar als HP dit automatisch geïnstalleerd heeft en tevens telemetrie analyse software installeert hoeft dit geen Trojan te zijn maar het kan wel als false positive gezien worden.

Spyware en Trojans zitten dicht bij elkaar wat programmacode betreft, alleen de werking is anders natuurlijk.

Als dit het probleem is dan is dit wel een vieze smerige streek van HP en reden genoeg voor mij om deze fabrikant op de zwarte lijst te krijgen.
Ze staan daar helaas al langer bekend om. Vorige actie waren updates van printers zodat daar geen third party cartridges meer gebruikt konden worden, dus alleen de originele onbetaalbare meuk.
Helaas gebeurd dit nogal vaak met overheersende partijen met hun monopolie positie. Microsoft is er ook helaas zo één.
 
Chaotische communicatie trouwens, hierboven. :)
Hoe bedoeld u ?
Ik probeer u in mijn sporadische vrije tijd te helpen met iets dat moeilijk te verhelpen valt.
Ik heb er al ongeveer anderhalf uur lezen via Google op zitten en vele fora over de gehele wereld bezocht met zo ongeveer hetzelfde probleem als dat u ook heeft. Ik doe dit in ieder geval niet voor mijzelf.
Het is al een oud probleem dat gemakkelijk op te lossen was door het gewoon te verwijderen. Maar HP heeft blijkbaar recentelijk een update uitgebracht waardoor het niet zo simpel meer is om deze troep te verwijderen. Troep waar niemand om gevraagd heeft maar HP blijkbaar voldoende reden heeft om dit automatisch te installeren. En dan doel ik voornamelijk op de telemetrie analyse software dat wat mij betreft verboden zou mogen worden en hier bij overtreding zware straffen op mogen staan. Misschien iets voor Brussel na de Corona Pandemie ??

Ik onderbouw mijn vermoedens wat naar mijn beste weten aan de hand kan zijn met in acht neming van alles wat ik er inmiddels over gelezen heb.
Maar als u de manier zoals het hier op ons forum gaat niet aanstaat dan ga ik andere leuke dingen met mijn tijd doen en stop met verder zoeken voor uw probleem en stel ik voor zoals ik eerder vermeld heb om u aan te sluiten bij de mensen met hetzelfde probleem op het HP forum.

En ja, dat vinkje is zonder problemen weg te halen. Na opnieuw opstarten zal de pc gewoon werken. Wat ik niet weet is wat die Network HSA Service allemaal precies doet.
Kom je nou iets tegen dat niet meer werkt dan kan zo'n HP computer dus niet zonder deze service. Vreemd maar waar !!!
In dat geval ga je weer naar msconfig en zet het vinkje weer aan en start de pc opnieuw op en je hebt de oude situatie weer terug.
 
Hallo Skippy,

Achter mijn opmerking staat een smiley.

Het was dus een grapje.

Omdat PhilïpV mij gistermorgen of eergisteravond beschuldigde van ”chaotisch communiceren”.

Verder geen enkele bijgedachte en zeker niet jegens u!

Ik waardeer alle inspanningen van wie dan ook.

Sorry voor mijn blijkbaar verkeerd gevallen grapje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan