Audio Hoe kan ik een werkend stuurprogramma installeren?

Na een onontkoombare Windows 10 update van gisteren heb ik opnieuw geluidsproblemen op mijn computer.

De Realtek HD Audio Configuratie is echt essentieel om een aanvaardbaar geluid te krijgen. Deze configuratie werkte tot gisteren alleen met een behoorlijk oud stuurprogramma dat ik ooit verkreeg via deze website.

Dit stuurprogramma krijg ik nu niet meer geïnstalleerd. Het staat uitgepakt op mijn bureaublad. Maar steeds komt de mededeling: "Het beste stuurprogramma is al geïnstalleerd". Zij weten het weer beter.

Hoe kan ik mijn zelf gekozen stuurprogramma weer installeren?

Hallo Aardbei: ik HAD het JUISTE stuurprogramma al klaar staan. Sterker nog: ik had het al klaar staan voordat ik de vraag stelde op dit gewaardeerde forum.

Maar nu komt het:

Nadat ik gisteren in een "Verwijder het apparaat-loop" was terechtgekomen, stond daar plotseling het oranje mini-luidsprekertje van Realtek in het Systeemvak. Dat was overigens al eens eerder gebeurd, maar had verder geen functie. Er op klikken leidde tot helemaal niets.

Natuurlijk klikte ik er gisteren toch maar weer eens op (je moet toch wat).

En wat gebeurt? De Realtek HD Audio Configuratie gaat open, de droom die sinds 26 december 2025 onvervuld bleef.

Ik zette de configuratie op "Woonkamer Zacht" en de heerlijkste klanken spreidden zich uit over mijn woonkamer. Het vertrouwde geluid van weleer.

"Het JUISTE stuurprogramma", FxSound en ook Foobar2000 konden allemaal verwijderd worden.

Overigens vraag ik mij nog steeds af hoe ik "het JUISTE stuurprogramma" werkend had gekregen.

Bedankt, PhilipV, voor de zeer heldere weergave van het probleem.

Woonkamer Zacht.JPG

Hallo PhilipV,

Het begrip 'Legacy driver' zegt mij ook al weer niets en eerlijk gezegd ben ik erg blij dat dit stappenplan mij nu bespaard is gebleven.

Maar wel zeker bedankt voor het presenteren ervan!

Ik heb het gedownload en zal het bewaren bij de Documenten. Het zou mij niet verbazen als het ooit nog eens zou gaan functioneren als laatste strohalm.

Winget heeft niemand ... het is gewoon een bron op het Internet.
Die je kan aanroepen aan de command prompt en/of met een GUI interface, zoals je zelf wil.

Er dient in het eerste geval niets te worden geinstalleerd, enkel commando's in je command prompt. Eventueel wel gepast reageren als je firewall van zich laat horen.

Wil je voor die Winget een visueel aantrekkelijke, grafische interface dan installeer je wel die UnigetUI app... uit de MS Store ....

1767444290810.png

Terug
Bovenaan