Windows 11 installatie op nieuwe ssd schijf lukt niet

Omdat ik problemen ondervind met mijn dell pc :
Dell Optiplex 5250 All-in-one
Intel Core i5 - 6e Generatie
8GB RAM
256GB SSD
Windows 11
De schijf die er nu inzit is samsung ssd 980

Zou ik mijn ssd vervangen door een schijf die ik nog liggen had ( kingston SSd via sata aansluiting ) maar wanneer ik de nieuwe installatie op die schijf wil doen krijg ik volgende melding:
Setup bied geen ondersteuning voor de configuratie van of de installatie op schijven die zijn aangesloten via een usb of idee1394 poort
Hoe kan ik dit oplossen??

Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd. Heb je die SSD dan extern aangesloten? Zo nee, dan lijkt het alsof Windows setup die interne aansluiting niet detecteert maar denkt dat er een USB of Firewire poort gebruikt wordt.

De Samsung SSD980 werkt ook met Windows 11 maar de kans is dat je daar een driver voor moet downloaden.

Zorg sowieso dat in je bios de UEFI en safe boot aan staat, geen legacy boot.
Kijk ook of in de bios de SSD gezien wordt. Zoja, nog eens proberen.

Werkt het dan nog steeds niet kijk dan even op de site van je moederbord fabrikant of die de "Intel Rapid Storage Technology Driver" heeft. Deze downloaden en in een mapje in de installatie USB stick zetten.
Op het moment dat je dan een driver kunt installeren voor de SSD, dan naar dat mapje bladeren en dan zou het moeten lukken als het goed is.

Dit is even theoretisch, misschien dat iemand die zo'n zelfde SSD of situatie heeft meegemaakt dit kan bevestigen of wellicht nog verbeteren.

is die Kingston intern of extern aangesloten?

want een Windows installatie op een externe ssd is een andere procedure: windows to go. die is helaas niet compatibel met de normale install. voor een windows to go heb je tevens een hulpmiddel nodig.

wens je de Samsung te vervangen door je Kingston dan kan je die klonen, en daarna wisselen.

wat wens je precies eigenlijk?

Ik wens een nieuwe installatie op de kingston
maar deze word niet erkent in de bios slot 1 is empty
terwijl deze wel op een intern slot is aangesloten

Bijlagen

• 20250924_181120[1].jpg
    20250924_181120[1].jpg
    186.7 KB · Weergaven: 38
Start op via F12 met de installatie stick in de USB poort, indien een UEFI systeem dan staat die er ook bij en installeer zo.
W10/11 start altijd op via de Windows Boot Manager wat er ook als eerst staat in de bios/uefi.

Neem aan dat W11 op de M.2 staat?

Op welke schijf wil je installeren?
Op Sata 0 250GB ?
Of M2 250GB ?
Van de schijf waarvan je wil opstarten moet je dan in bios wel als opstartschijf instellen.
Of best eens proberen met enkel de schijf waarvan je wil opstarten erin laten, de andere verwijderen.
Indien nodig ook in bios als bootschijf instellen.
slot 1 is empty
Heb je dan momenteel 3 schijven aangesloten?

Sommige moederborden delen een (of meer) SATA aansluitingen met een (of meer) M.2 slot.
Als beide bestukt zijn zal je er maar 1 te zien krijgen, meestal de M.2. Als die echter net het probleem is...
Wordt M.2 bv gedeeld met slot 1 krijg je die SATA schijf wrs niet te zien.
(Alles afhankelijke van bios, mss een udpate nodig?)

Is er mss ook een Intel Optane geïnstalleerd? Kon ook wel eens problemen geven.
(Was ook een optie bij dat systeem).

Hij zal toch echt eerst in de bios zichtbaar moeten worden als hij in dat M1 slot is ingebouwd in de computer.
Ziet de bios hem niet kun je doen en laten wat je wilt, dan gaat het niet gebeuren.

@Deus Wat jij zegt klopt, maar meestal worden hoge SATA slots gebruikt zoals 5 en 6 als de M.2 tenminste sata slots in beslag nemen.
In dat geval zou er gekeken moeten worden welk merk/type moederbord er in zit en kijken of dat het geval is want dan zullen evt. andere aanwezige interne schijven gewisseld moeten worden.
De vraag is of er nog wel andere schrijven aanwezig zijn.

Terug
Bovenaan