Is downloaden van muziek legaal of niet? en waarom niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nijltjetweety

Niet meer actief
Tegenwoordig moet je om de haverklap betalen aan sabam, zelfs muziek op het werk mag niet meer als er 9 of meer werknemers zijn.
Anderzijds ziet geen enkele muzikant iets van die centen.
Alle opslagmedia word voortaan auteursrecht op betaald, tot harde schijven toe, want wat je download komt eerst daar op terecht.
Die schijf raakt al snel vol, dus moet je plaats maken, bvb via een externe schijf, stick, cd, dvd,... waarop je nogmaals auteursrecht betaalt.
Deze media is goed voor 5 tot 10 jaar, dan is de data terug weg.
Ook bestaan de peperdure AUDIOCD ook nog, duurder zogezegd omdat ze speciaal voor audio zijn gemaakt, en ergens is dat ook zo.
Deze prijzen zijn ook hoog ivm auteursrechten, met opnamekwaliteit heeft het niets te maken.
Daar deze opslag tijdelijk is maak je er een backup van, omdat je het echt wil blijvend in je bezit hebben, dus betaal je nogmaals auteursrecht.
Hoeveel auteursrecht heb jij al betaald?
Maar vooral, word het niet eens tijd het downloaden legaal te noemen?
 
We betalen er voor zoals je al aangeeft dus vind ik dat downloaden mag maar dan voor eigen gebruik.
 
Mochten ze het betaalbaar houden zou er heel wat minder illegaal gedownload worden.
Nu wringen ze het laatste uit de kan en dan schrikken ze ervan dat er zoveel van het internet gejat wordt.
Ik sta achter een manier om betaald muziek af te halen, maar dan wel aan een betaalbare prijs. ( geen woekerwinsten)
50cent voor een singel vind ik de juiste prijs
Tenslotte valt er zoveel weg die nu niet meer moet betaald worden ( vervoer naar de winkel, het persen op de cd zelf, doosje en etiket...)
De muziekanten klagen steen en been, maar ondertussen loopt een ander ( sabam ) met het geld weg.
Laat die mannen eens correct uitbetalen, er zou al wat minder klagers zijn bij de muziekanten.
Ieder zijn boterham, maar ge moet de choco gaan halen waar hij zit en die is niet bij mij te vinden...
 
er is een software ontwikkeld voor cd te beveiligen door een belg en deze is niet te kraken(getest op de hackersbeurs in duitsland) maar ze willen het niet gebruiken
als men de download industrie van muziek helemaal aan banden moest leggen,dan werden er niet meer cd's verkocht hoor omdat ze te duur zijn en ging iedereen naar de radio luiseren en daar muziek afhalen,maar de echte muziek liefhebber zal altijd orginele cd kopen omdat deze perfecte kwaliteit wil en langer meegaan
ze willen gewoon voorkomen dat er illigale cd's op de markt komen en daarom gaan ze er zo tegen in
auteursrechten geïnt door sabam gaan niet integraal naar auteur en producent,maar sabam medewerkers moeten er ook van betaald worden en die verdienen daar dik hun boterham mee

Ps als ze echt wilden lagen servers zoals rapid en megaupload en andere toch direkt van internet zeker,zij weten ook waar alle muziek word verdeeld en zij hebben zelf hackers in dienst om zulkee site's op te sporen,dit weet ik van mensen die bij sabam hebben gewerkt,echter als jij een site hebt waar de muziek op verborgen staat en sabam komt tot de conclusie dat jij daar muziek hebt staan,kan je sabam aanklagen op de rechtbank wegens inbreuk op de privicy want zij hebben ingebroken in uw site en dit is in belgië strafbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb via internet toch redelijk wat nieuwe artiesten leren kennen.En door ze te downloaden heb ik ook al verschillende cd's van hen gekocht en naar live optredens van hen geweest.Zonder die downloads was dat nooit gebeurd.
Andere vraag.Waarom zijn de cd's hier zo duur?In Amerika kosten ze maar een 60 procent van de prijs hier.
 
Zelfde met het verbod van radio op de werkvloer.
Vroeger na school of na het werk ging ik naar de winkel een cd halen omdat er over muziek werd gesproken, en soms meegebracht door collega's en mijzelf.
Bij jou gaat het via internet net zo.
Bovendien krijgen de muziekgroepen hun geld nu het meeste van concerten en merchandising, van de cd-verkoop zien ze weinig of geen geld.
Het ziou maar voor ça 10% van hun inkomsten zorgen.
De rest van het geld blijft ergens plakken, het is niet enkel het downloaden dat daar verantwoordelijk is.
Toevallig weet ik het volgende rechtstreeks van de stichter van Cyclone (België-Vilvoorde).
Hun debuut uit 1986 "Brutal destruction" is enkele jaren heruitgebracht op cd door een Franse platenmaatschappij.
Mijn vriend is het aan de weet gekomen toen hij ergens op een platenbeurs de cd zag liggen.
Hij heeft onmiddelijk de Fransen gecontacteerd en zijn deel van de winsten opgeëist.
Hij moest zelfs dreigen met juridische stappen of de Fransen hadden alles voor zichzelf gehouden.
Daar betaal je dan in de winkel auteursrechten voor, en de labels steken het geld in eigen zak.
Naar een concert gaan is het beste, dan krijgt de artiest zijn deel rechtstreeks van de organisator.

Andere vraag.Waarom zijn de cd's hier zo duur?In Amerika kosten ze maar een 60 procent van de prijs hier.

Dat vraag ik me ook al lang af.
Je kan hier boven lezen waar de centen deels heen gaan.
Zelf koop ik meestal rechtstreeks via de platenmaatschappij.
Ook het genre wat ik koop is niet te duur in de winkels waar ik ga (bvb metalzone).
Waar gaat al dat geld heen?
Eens vragen aan verminnen en sabam.
 
Is downloaden van muziek legaal of niet? en waarom niet

Is downloaden van muziek legaal of niet? en waarom niet

Natuurlijk moet het downloaden van muziek legaal blijven. Door het downloaden leer je meer atiesten en hun muziek kennen. En de mooie albums koop je toch wel. En denk je nu dat als muziek downloaden wordt verboden de mensen die normaal alle muziek die ze downloaden dan kopen vergeet het maar.
Door het illegaal te houden worden alleen maar Stichting Brein en Buma Stemra rijken en de artiest niet hoor die ziet geen euro meer.
 
waar het geld naar toe gaat

waar het geld naar toe gaat

De verminnen is zelf een zakken vuller.
Waar gaat dat geld naar toe.
Het blijf bij mensen die niet kunnen zingen of muziek schrijven, zogezegd om de artiesten te helpen, sorry dat klopt niet.
Het geld dat zij ontvangen wordt ergens geplaatst aan interesten dat veel geld opbreng, maar dit gedeelte krijgen de groepen, zangers niet te zien.
Sabam betergenoemd de muziek maffia, heeft de steel in handen, tenzij we hallen eens op straat komen zoals toen de wittemars

Mvg
 
Is het dan al niet dat we dubbel en dik moeten betalen voor een CD of DVD door en voor sabam ;)

Dat SABAM nalatig is weet iedere auteur, componist, acteur, schrijver. Zelf ben ik ook auteur/componist. Het is vaak lang wachten op de luttele centjes. Het is zoals in elk economisch circuit: de boer verkoopt zijn waar tegen een scheet in een fles, het warenhuis verkoopt het aan woekerprijzen.
 
Er zal altijd wel een weg zijn om de muziek die je wilt hebben en beluisteren te krijgen. Op vandaag kan je in vele gemeenten zelfs de cd's lenen zoals de boeken. Schrijf de rest gerust zelf.
Zelfs de Paus is niet altijd Heilig geweest. Die zegt ook van niets te weten.
 
Dat SABAM nalatig is weet iedere auteur, componist, acteur, schrijver. Zelf ben ik ook auteur/componist. Het is vaak lang wachten op de luttele centjes. Het is zoals in elk economisch circuit: de boer verkoopt zijn waar tegen een scheet in een fles, het warenhuis verkoopt het aan woekerprijzen.

Is zo met alles er zijn altijd dat veel geld aan verdienen en die dat het maakt krijgt maar bitter weinig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb in der tijd ook veel muziek op illegaal wijze binnengehaald, maar moest telkens een passend hoesje binnen halen van het internet. Toch bleek er veel muziek toch niet echter zuiver te klinken met valse klanken zoals bij kazaa en alle andere brol dat zogenaamd allemaal gratis is. Ik ben er vanaf gestapt en heel die illegale boel vernietigd. En ben nu terug braaf en op eerlijke wijze muziek aan het downloaden van iTunes en heelijke zuivere muziek om van te genieten. Al mijn muziek staat op een ipot nano G5. en je kan je muziek ook nog delen. Echter de prijs is duur, maar heb het er wel voor over. m.a.w. het eerlijkste duur het langst. En op illegaal mannier downloaden loopt vroeg of laat toch verkeerd af en dan op de blaren zitten, nee voor mijn hoeft dit niet, lang leve iTunes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan