Is downloaden van muziek legaal of niet? en waarom niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
ai ai ai

ai ai ai

illegaal of niet het is zeer gemakkelijk om te kunnen downloaden toch.
het is de schuld van de staat ze moeten maar niet overal taks op heffen.
en zoals al gezegd is we hebben al veel nieuwe artiesten leren kennen hierdoor
 
illegaal of niet het is zeer gemakkelijk om te kunnen downloaden toch.
het is de schuld van de staat ze moeten maar niet overal taks op heffen.
en zoals al gezegd is we hebben al veel nieuwe artiesten leren kennen hierdoor

Ze zouden beter stoppen met belasting op arbeid te innen en belasting op produkten innen dan betaald iedereen betalsting naarmate hij veel of weinig consumeert , nu zijn de produkten die in België geproduceerd worden erg duur vermits de belastingsschalen op lonen heel erg hoog zijn ( de hoogste ter wereld ) en zodus is er geen eerlijke concurrentie tegenover bvb de aziatische landen waar geen of zeer weinig belasting dient betaald te worden .
Indien de Belgische staat alsook de Europese gemeenschap het systeem zou veranderen naar belasting op produkten worden deze produkten uit lage loonlanden een beetje eerlijker van prijs tegenover onze hoogwaardige produkten , want dit wordt wel eens vergeten dat hier in ons Belgische landje heel hoogwaardige produkten afgeleverd worden .
En vervolgens belasting zal er altijd dienen betaald te worden , hoe gaan anders de wegen onderhouden worden , premies voor het plaatsen van zonnepanelen , openbaar vervoer , overzetboten , lonen van het gemeentepersoneel , politie , leger en dergelijke betaald worden .
Geen taksen is dus een grote Utopie .
 
Laatst bewerkt:
Hey!
Wanneer een schrijver, een schilder, een zanger zijn produkt publiek maakt, dan is dat dus toegankelijk voor iedereen! Maar je kan de redenering verder zetten....
Wat je ziet, wat je leest, wat je hoort was door de maker voor jou, eigenlijk voor ieder op zich, toegelaten om dat te zien, te lezen, te horen, en als je wat je zag, las, hoorde wil onthouden en niet kan onthouden omdat het teveel, te moeilijk is, dan mag je daar gerust een kopie van maklen als geheugensteuntje voor jezelf, en je kan en mag die kopie bij jezelf gebruiken telkens je dat wil. Tot daar kan niemand iets tegen je doen omdat je dus een kopie gemaakt hebt voor eigen doeleinden.
Er bestaan allerlei systemen om een kopie te maken. IK ga hier nu alleen muziek behandelen...
Je kan muziek kopiëren rechtstreeks van een CD, of ook van de radio, én ook van internet! Dat zijn slechts de media, de tussenliggende middelen waarmee/waarvan je kopiëert, maar het gaat telkens om "kopiëren voor jezelf", omdat je het mooi vind, omdat je het wil hebben, voor jezelf, zodat je het kan horen telkens wanneer je het wil.
Daar is dus niets mis mee! Net zomin als met die fotokopie die je maakte van de tekst van dat muziekstukje, of van die twee bladzijden uit een boek.
Daar kan niets illegaal aan zijn, want de artiest heeft het gemaakt om te publiceren, en er bestaan allerlei systemen om te kopiëren en die zijn ook niet illegaal.
Dus mag het! Aan een kopie maken is helemaal niets illegaal aan!
Maar!... Als je nu die kopie van die muziek gaat gebruiken om aan je vriend te geven, gratis voor niks, dan zit je op een heel ander domien, want dan ga je "multipliceren" niet voor eigen gebruik, maar voor gebruik door een ander, ook al is dat maar om iemand anders te plezieren, zodat hij die muziek niet moet kopen.
En dan!...
Dan ontneem jij de intellectuele eigenaar van die muziek, de artiest, kansen om meerverkoop te doen, en dan kan iedereen dat interpreteren als diefstal. En dan wordt dat inderdaad illegaal, en dan bedoel ik dus helemaal niet dat het kopiëren illegaal zou zijn, maar het "doorgeven van de kopie" is illegaal. Het verhandelen van gekopiëerd muziekmateriaal is illegaal. Dus niet het maken van een kopie voor eigen doeleinden.
Waarom is dat nu illegaal? Ieder normaal denkend mens weet dat om te voorkomen dat bepaalde zaken zouden gebeuren, er wetten gemaakt worden die bepalen wat mag en wat niet. Op die manier kan kritisch bekeken worden of iemand een illegale aktie deed of niet. En vermits er geen wetten bestaan over het kopiëren zelf is muziek kopiëren voor zichzelf niet illegaal, maar is zelfgekopiëerde muziek doorgeven en zeker verkopen illegaal. Daar bestaan weldegelijk wetten over, niet over het kopiëren.
Men kan dus stellen: als de artiest niet wil dat er van zijn muziek gekopiëerd wordt, dan had hij ze maar beter niet moeten publiceren. Hij weet dat kopiëren voor eigen doeleinden mag!
Maar!.... Men moet dus goed onerscheid maken tussen "kopiëren" en "verhandelen" van muziek!
Greetz
Jive1
 
Ik haal geen muziek af van het net, maar vond het misschien een kleine inbreng in de discussie, vandaar mijn reactie, temeer, voor zover ik van mijn schoonbroer hier vernam: afblijven, niet doen want er zijn hier in Spanje wel degelijk (willekeurige) controles en het sop kan in geen geval de kolen waard zijn. Ik vind dat hij gelijk heeft..... . Koop en laat de artiest van zijn werk genieten. Daarom vind ik dat weer eens de "de kleine man" aangepakt wordt en niet degenen die er toch op een of andere manier illegaal geld uit slaan.... .
 
Even voor de admins ,
Deze topic is iets typisch voor in een sub-forum te bakken dat de naam " Lounge " zou kunnen krijgen en waar er eindeloos kan doorgeboomd kan worden
 
Als ik een foto neem van een schilderij van Breughel, dan heb ik ook een copy. Voor mij kan die van evenveel waarde zijn als beeld dan het origineel. Dat mag dus wel.
Waarom dan al die poespas met muziek?
 
Even voor de admins ,
Deze topic is iets typisch voor in een sub-forum te bakken dat de naam " Lounge " zou kunnen krijgen en waar er eindeloos kan doorgeboomd kan worden

Goei voorstel vdalex, en onderwerp "belgacom boost" kan mee verhuizen in de " Lounge "
 
ik ben TEGEN downloaden , het maakt de muziekindustrie kapot en is zo goed als diefstal van een cd in de winkel .
ik VOOR het eerst beluisteren van een nummer zodat je weet of die goed of slecht is zolang ze niet gedownload worden .

dat de prijs van cd te duur is , dat is dikke zever , de cd's kosten tegenwoordig zelfs minder !! dan in de jaren 90 .
toen betaalde je 1000frank voor een dubbele cd , deze dag is het ongeveer 20 euro voor een dubbelaar .
vroeger moest je de cd's ook kopen en dan klaagde niemand en nu zijn ze opeens te duur ?
artiesten moeten ook kunnen leven en betaald worden voor hun werk , en met 50 cent per download vind ik dit compleet respectloos .

ik breng (bracht) zelf ook muziek uit maar tegenwoordig moest ik zelf bijsteken ipv ik er aan verdiende .
ik heb zelf 2 platenzaken gehad en deze zijn spijtig genoeg (en het deed pijn) falliet gegaan verleden jaar .
enkel en alleen door de downloads .

dus in mijn ogen : illegaal downloaden = diefstal en de oplossing zou zijn voor mensen die illegaal downloaden levenslang internet kwijt bij elke provider
 
Ik download al een hele tijd niet meer illegaal, inderdaad broodroof van iemand anders. Ik koop al mijn muziek via iTunes om en heerlijke zuivere muziek die je heel je leven in bezit houd en op eerlijke wijze zo het hoort. ;)
 
Ja, akkoord, als....
Wat doe je met de copyrights op bvb harde schijven?
Lees de eerste post nog eens even goed.
Als op het werk een harde schijf gekocht word, dan komt die op een satelietpc terecht van de server, die enkel toegang geft tot het local intraweb van het werk.
Moeten de werkgevers copyrights betalen voor opslagmedia waar nooit multimedia komt op te staan?
Van diefstal gesproken.
En qua loonkost zit Belgie al aan de top, dit doet daar nog een schepje bovenop.
Of moeten artiesten betaald worden met bloedgeld die de ondernemer en de kleine zelfstandige ophoest?
Hebben die niet ook recht op leven, en de kost verdienen heren?.
Illegaal downloaden is diefstal...................................
.....................als de copyrights niet bestaan voor opslagmedia.
Nu word het slachtoffer de dief.
Dit is geen oplossing, dit is olie op het vuur.
 
Ik zit er niets mee in om CD of DVD schijfjes te kopen, ik koop ze vanuit een ander land zoals Duitsland of Nederland waar ze goedkoper zijn en bestel ineens grotere hoeveelheden zodat het minder kost. Hier in België is dit peperduur;! Wat er gebeurd met die sabam en heel die rest daar lig ik niet wakker van. Ik betaal, en dat iedereen aan eerlijke praktijken moest doen zou alles ook minder kosten, net als het zwartwerk. Het zijn de oneerlijke praktijken in de muziekindustrie dat alles zo duur maakt. ;)
 
Ja, akkoord, als....
Wat doe je met de copyrights op bvb harde schijven?
Lees de eerste post nog eens even goed.
Als op het werk een harde schijf gekocht word, dan komt die op een satelietpc terecht van de server, die enkel toegang geft tot het local intraweb van het werk.
Moeten de werkgevers copyrights betalen voor opslagmedia waar nooit multimedia komt op te staan?
Van diefstal gesproken.
En qua loonkost zit Belgie al aan de top, dit doet daar nog een schepje bovenop.
Of moeten artiesten betaald worden met bloedgeld die de ondernemer en de kleine zelfstandige ophoest?
Hebben die niet ook recht op leven, en de kost verdienen heren?.
Illegaal downloaden is diefstal...................................
.....................als de copyrights niet bestaan voor opslagmedia.
Nu word het slachtoffer de dief.
Dit is geen oplossing, dit is olie op het vuur.

over opslagmedia als harde schijven dat betwist ik niet .
dat is 100 procent juist wat je daar zegt .
daar gaat sabam een beetje te ver in alsook het draaien van muziek op de werkvloer .

ikzelf moest in mijn platenwinkel ook sabam betalen om de muziek te mogen draaien wat ik uiteraard schandalig vond omdat ik de platen aan de man moet brengen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan