Is downloaden van muziek legaal of niet? en waarom niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
wanneer je een cd op straat vind mag je hem dan houden, en van wie is hij dan, internet is even open als de straat.
 
(i)legaal

(i)legaal

ik vind dat voor eigen gebruik dat moet kunnen , het is duur genoeg als je alles opteld, maar voor verkoop van je downloads , dat gaat mij te ver. Men heeft de mond vol van dieven die illegaal muziek afhalen , ik denk dat de dieven boven aan de top zitten en het hards roepen dat anderen oneerlijk zijn ,maar dat is mijn mening
 
ik download ook muziek maar dan enkel voor eigen gebruik.zolang dat je ze op je schiojf houd en niet brand op een schijfje moet dit kunnen.Natuurlijk heb je van die mensen die op alle manieren geld willen verdienen en zoiets kan niet door de beugel.
 
In het begin, toen ik me net voor muziek begon te intereseren, downloade ik ook veel en kocht niets, ik dacht dat het mocht omdat iemand van mijn familie het ook deed en deze persoon zei dat het legaal was. Wat later niet zo bleek te zijn. Ik heb dan een gesprek gehad met een nonkel van mij (ik herinner het me nog heel goed) die me erop wees dat de artiesten deels van hun CD verkoop moeten leven (10% zeggen ze hier, dat is veel te weinig, maar desondanks ben ik toch er fier op dat ik per cd die ik koop investeer in de muziek van de toekomst, ookal zijn het maar schamele bedagen, -of dit aan sabam ligt weet ik niet, ga ik me ook niet over uitspreken). In ieder geval, via het internet leer ik veel nieuwe groepen kennen, vooral via youtube en myspace. Als ik die songs goed vind dan zal ik eerst proberen om het album te downloaden, wat niet altijd evident is. Als ik het goed vind, koop ik de cd, vind ik het daarintegen slecht, dan ik er niet over twijfelen om het direct van mijn schijf te verwijderen. Als ik de cd's nergens vind, dan ben ik bijna gedwongen om zelf een cdtje te branden :(
Zoals nijltjetweety al zei, leven veel bands vooral van optredens en merchandise verkoop. Ik koop graag al eens een t-shirt van mijn favortiete bands maar van vele undergroundgroepen vind je niet veel, en als je het vind, moet je het van ver laten komen. Bijvoorbeeld, ik ken een band uit brussel, ik hoor ze zeer graag, maar ik kan hun cd nergens downloaden en ook nergens kopen... Wat doe je dan? je haalt hun songs die je toch nog kan vinden (vb. ia myspace) van het net en doet het daarmee.
Ik voel me veelal schuldig als ik iets download, dan voelt het alsof ik eigenhandig bezig ben om de muziek waarvan ik hou kapot te maken...=(
 
ik vind dat wij al genoeg moeten betalen hier in Belgie.
als het voor eigen gebruik en plezier is vind ik dat het legaal moet zijn, en dat het gratis moet zijn
 
Eerlijk gezegd, ik vind dat het downloaden van muziek en veel meer, eigenlijk een beetje de kat bij de melk zetten is: het mag niet, het is verboden maar wordt wel voor je neus gezet... . Ben je een dief als je muziek downlaod op je PC, VOOR EIGEN GEBRUIK bedoel ik, ...? Zoja is iedere downloadmachine LimeWire, Emule, Vuze, Ares, enz.. heel zeker in de fout omdat het naar provocatie ruikt: uitlokking is toch strafbaar? Wie is dan de schuldige? Dus, in plaats van de "particuliere luisteraar" aan te pakken, dat ze dan de provocateurs aanpakken, of niet?
 
Zelf ben ik geen voorstander van muziek downloaden, en zal het ook nooit doen. Zelfs als het legaal is. Koop ik liever in de winkel de originele en ben ik zeker dat ik over kwaliteit beschik.
 
Moesten de legale dvd's, cd's en singles es wat goedkoper zijn (BTW wat laten zakken bv), dan zou het plezanter zijn. Zo zijn er nog zaken: koop een boek over ... PC in Nederland en vergelijk de prijs met die in Belgïe ... Inderdaad het verschil van tax (BTW). De regering moet ergens centen uithalen ... .
De artiest moet zowiezo op zijn welverdiensde luttele sabam centen wachten!
Ik werk niet gratis, gij? , SABAM ??? waarschijnlijk (lees 'zeker') ook niet!
 
dit is een diskusie zonder einde .............. alles mag gecopieerd worden , is niet illegaal , niemand kan je ervoor een verwijt maken , zelfs niet sabam, een rechtbank ............. maar nu komt het : enkel voor persoonlijk gebruik ( iemand die mee kijkt = niet meer persoonlijk ) tot zover il -of legaal , dus strikt persoonlijk en dan wel letterlijk in al zijn vormen , tot zover legaal , al de rest is illegaal
 
legaal

legaal

In de jaren zestig had ik een cassette recorder en pakte al mijn favoriette liedjes op van de radio.
Niemand die iets zei. Nu al deze liedjes dag en nacht door tientalle radiozenders worden gespeeld.
Nu is downloaden illegaal. Het is voor ons ook crissis. Maak de prijs van zo'n CD normaal en er wordt niet meer ge dowload.
 
Nou, ondanks al mijn uitleg van de eerste post hier moet ik toch even wat nuanceren en 1 ding zit ik toch wel mee.
De artiesten hun inkomen is amper 10% van de cd-verkoop, dat is al lang geweten en op vele plaatsen te lezen.
Waar gaat de rest naartoe? de labels gebruiken dat om de geluidsstudio te huren, de cd te persen, reclame te maken enzovoort.
Het is niet enken zakken vullen dat ze doen hoor.
De artiest heeft dus onrechtstreeks zeker en vast ook de verkoop van cd's meer dan nodig, want geen cd, geen bekendheid, geen radio die hun muziek nog kan spelen, en geen volk op de concerten wat weer betekent dat de verkoop van merchandise stilvalt.
maw, neem 1 schakel weg, en de hele industrie zakt in elkaar.
Of de hoge prijzen van cd hierdoor gerechtvaardigd zijn is iets anders.

Zoals Jive1 al aanhaalt, een copie maken voor eigen gebruik mag je doen.
Maar de heffing van auteursrecht op de media om een copy me te maken druist regelrecht in tegen dit RECHT.
Daar kan ik evenmin vrede mee nemen, je betaalt zo alweer dubbel copyrights, want je hebt in dergelijk geval dit reeds betaald bij de aanschaf van je cd.
De muziekindustrie begint terug te stelen wat ze kwijt zijn, dat kan geen goede oplossing zijn.
Daarom stel ik me de vraag of het niet beter is het downloaden te legaliseren.
Zo komt de muziek wel op radio en internet terecht, komt er goedkoop reclame als de muziek goed is, komt er volk nar concerten en draait de verkoop van merchandise goed.
Ze moeten het hele systeem omgooien, maar zonder zich schuldig te maken aan datgene wat sommigen doen, " stelen "!!!
Downloaden aan 99ct/nummer is ook niet juist, want als je opslagmedia stuk gaat moet je opnieuw downloaden aan 99ct/nummer.
Auteursrecht in de prijs van je media vind ik een goed idee, ALS het downloaden gratis word toegestaan.
 
Laatst bewerkt:
antwoord

antwoord

als het voor eigen gebruik is waarom niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan