Windows 10 Laptop instellen account

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Gisteren heeft mijn neef (50 jaar) een laptop Asus R520U aangekocht in Electro Depot.
Hij vroeg me de instellingen voor hem te doen. Ik loop tegen een paar problemen aan.
Heb met zijn naam een nieuwe gebruiker aangemaakt met een outlook account. Hij is hiermee ook Administrator.
Probleem 1 : Ik zie geen gebruiker met zijn naam. Ik zie alleen als gebruiker "Electro Depot" staan. Normaal moet er een gebruiker met zijn naam toegevoegd zijn.
Probleem 2 : ik zou de map "Documenten" willen verplaatsen naar de D schijf. De C schijf is een SSD van 128GB. Hoe doe ik dat?
Bij het inloggen zie ik duidelijk zijn naam en Outlook account staan.
Wat doe ik verkeerd?
 
Wel die map verplaatsen naar de D schijf lukt mijn inziens niet, maar je kan altijd een kopie op je D schijf plaatsen en dat doe ik altijd op deze manier. je gaat naar je verkenner, je klikt op je map documeneten, ingeklikt houden, en slepen naar je D, loslaten en voila er staat een kopie van je documenten in je D. maar verplaatsen lukt mijn inziens niet.
 
cve;n239202 zei:
Wel die map verplaatsen naar de D schijf lukt mijn inziens niet, maar je kan altijd een kopie op je D schijf plaatsen en dat doe ik altijd op deze manier. je gaat naar je verkenner, je klikt op je map documeneten, ingeklikt houden, en slepen naar je D, loslaten en voila er staat een kopie van je documenten in je D. maar verplaatsen lukt mijn inziens niet.

Heb voor dat dit toch mogelijk is. Wegens de kleine schijf is het toch logisch dat die map zou verzet kunnen worden. Volgens mij is dat hier al voorgekomen maar vind het niet terug.
 
Om die electro depot weg te krijgen denk ik dat je een clean install best herdoet. Dat al de rommel van Electro Depot weg is. Je kent het wel he met de media creation tool USB stick. Houdt op zich niets in, staat toch nog niets op, het is een nieuw toestel.
 
mogelijk dat je eerst deze dient te vernieuwen en dit zonder dat er dus instellingen behouden blijven aangezien er als gebruiker ""Electro Depot" " vermeld word heb ik zo het vermoeden dat deze laptop eerder wel door hen zelf werd gebruikt … het vernieuwen zonder behoud van instellingen geef je de mogelijkheid om je neef als zijnde de enige gebruiker in te stellen .
**het vernieuwen kan gerust zelf opgestart worden van uit Windows zelf …
door de optie te gebruiken opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows ..
Ashampoo_Snap_zondag 24 februari 2019_20h20m04s_001_.png

**Mappen verplaatsen van een SSD naar een HDD om ruimte te winnen op de SSD.

Hoe je dat op de juiste wijze doet, beschrijf ik hieronder.

Persoonlijke mappen verplaatsen naar een andere partitie dan wel een andere HD, heeft als voordeel dat bij een crash van Windows of een herinstallatie daarvan er niks kan gebeuren met die persoonlijke mappen.
Om er nu voor te zorgen dat het verplaatsen goed gebeurd waardoor het startmenu ook goed blijft werken, doe je dan het volgende:

maak eerst op de partitie of HD dezelfde mappen aan die je straks verplaatst wil hebben.

Ga vervolgens naar C:\Users\je eigen gebruikersnaam (in dit geval dus deze van je neef ).

  • Klik nu met rechts op de map "Afbeeldingen".
  • Kies voor eigenschappen
  • Klik op de tab "Locatie"
  • Klik op de knop "Verplaatsen"
  • In het venster "Selekteer een lokatie" navigeer je naar de D-partitie.
  • Selekteer daar nu de map "Afbeeldingen" en klik op de knop "Selekteren".
  • Klik daarna op de knop "Toepassen"
  • Daarna klik je in het venster "Map verplaatsen" op de knop "Ja"
  • Het verplaatsen zelf kan overigens enige tijd in beslag nemen.
  • Meestal krijg je daarna ook de vraag om de ini-files wel of niet te verplaatsen. Kies dan voor wel verplaatsen.


Op dezelfde wijze verplaats jij je overige persoonlijke mappen.

Ook kan je op dezelfde wijze ervoor kiezen om de map Favorieten en de map Downloads ook te verplaatsen.
Het verplaatsen van de map downloads is zeker voor SSD's belangrijk.
 
Qtex;n239205 zei:
mogelijk dat je eerst deze dient te vernieuwen en dit zonder dat er dus instellingen behouden blijven aangezien er als gebruiker ""Electro Depot" " vermeld word heb ik zo het vermoeden dat deze laptop eerder wel door hen zelf werd gebruikt … het vernieuwen zonder behoud van instellingen geef je de mogelijkheid om je neef als zijnde de enige gebruiker in te stellen .
**het vernieuwen kan gerust zelf opgestart worden van uit Windows zelf …
door de optie te gebruiken opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows ..


**Mappen verplaatsen van een SSD naar een HDD om ruimte te winnen op de SSD.

Hoe je dat op de juiste wijze doet, beschrijf ik hieronder.

Persoonlijke mappen verplaatsen naar een andere partitie dan wel een andere HD, heeft als voordeel dat bij een crash van Windows of een herinstallatie daarvan er niks kan gebeuren met die persoonlijke mappen.
Om er nu voor te zorgen dat het verplaatsen goed gebeurd waardoor het startmenu ook goed blijft werken, doe je dan het volgende:

maak eerst op de partitie of HD dezelfde mappen aan die je straks verplaatst wil hebben.

Ga vervolgens naar C:\Users\je eigen gebruikersnaam (in dit geval dus deze van je neef ).

  • Klik nu met rechts op de map "Afbeeldingen".
  • Kies voor eigenschappen
  • Klik op de tab "Locatie"
  • Klik op de knop "Verplaatsen"
  • In het venster "Selekteer een lokatie" navigeer je naar de D-partitie.
  • Selekteer daar nu de map "Afbeeldingen" en klik op de knop "Selekteren".
  • Klik daarna op de knop "Toepassen"
  • Daarna klik je in het venster "Map verplaatsen" op de knop "Ja"
  • Het verplaatsen zelf kan overigens enige tijd in beslag nemen.
  • Meestal krijg je daarna ook de vraag om de ini-files wel of niet te verplaatsen. Kies dan voor wel verplaatsen.


Op dezelfde wijze verplaats jij je overige persoonlijke mappen.

Ook kan je op dezelfde wijze ervoor kiezen om de map Favorieten en de map Downloads ook te verplaatsen.
Het verplaatsen van de map downloads is zeker voor SSD's belangrijk.

Maar als ik een nieuwe account aanmaak zonder opnieuw in te stellen, dan moet ik toch die nieuwe gebruiker terugvinden??????
 
indien deze laptop eerder wel door henzelf werd gebruikt dan werd deze waarschijnlijk ook geregistreerd ..maar dan is het de vraag of deze dan ook door hen ontkoppeld werd van hun Microsoft Account ..
dat jij deze nieuwe gebruiker niet terug vind of nergens vermeld zie staan kan er wellicht mee te maken hebben dat men enkel dit kan verwezenlijken via de Net User Administrator welke normaal gezien verborgen is ..

*indien deze geactiveerd is dan kan men deze oproepen via een opdrachtprompt (administrator) Net User Administrator /Active:Yes >om deze dan weer uit te zetten vervang je Yes door No
indien een gebruikersaccount niet kan worden gemaakt of verwijderd of je vind deze niet nadat deze aangemaakt werd dan zit de Net User er wellicht iets voor tussen !​

Start via het Win-X menu de PowerShell (Admin) ..of de opdrachtprompt (administrator) op..
geef het commando NET USER om een lijst van alle aangemaakte gebruikersaccounts op te roepen .

**Met het commando NET USER inlognaam /ADD wordt een gebruiker toegevoegd .. **vervang inlognaam door de gewenst gebruikersnaam en klik op enter meld je af en je zouw vervolgens deze nieuwe toegevoegde account vermeld moeten zien ..meld je mat deze dan ook aan ..

en met het commando NET USER inlognaam /DELETE wordt er een verwijderd. …
vooral deze laatste commando kan nog wel eens van pas komen indien je dus een bestaande account verwijderd wilt hebben ..
denk er eerst wel aan dat er minstens 1 gebruiker aangemeld dient te zijn als administrator om een bestaand account te kunnen verwijderen .
 
Qtex;n239208 zei:
indien deze laptop eerder wel door henzelf werd gebruikt dan werd deze waarschijnlijk ook geregistreerd ..maar dan is het de vraag of deze dan ook door hen ontkoppeld werd van hun Microsoft Account ..
dat jij deze nieuwe gebruiker niet terug vind of nergens vermeld zie staan kan er wellicht mee te maken hebben dat men enkel dit kan verwezenlijken via de Net User Administrator welke normaal gezien verborgen is ..

*indien deze geactiveerd is dan kan men deze oproepen via een opdrachtprompt (administrator) Net User Administrator /Active:Yes >om deze dan weer uit te zetten vervang je Yes door No
indien een gebruikersaccount niet kan worden gemaakt of verwijderd of je vind deze niet nadat deze aangemaakt werd dan zit de Net User er wellicht iets voor tussen !​

Start via het Win-X menu de PowerShell (Admin) ..of de opdrachtprompt (administrator) op..
geef het commando NET USER om een lijst van alle aangemaakte gebruikersaccounts op te roepen .

**Met het commando NET USER inlognaam /ADD wordt een gebruiker toegevoegd .. **vervang inlognaam door de gewenst gebruikersnaam en klik op enter meld je af en je zouw vervolgens deze nieuwe toegevoegde account vermeld moeten zien ..meld je mat deze dan ook aan ..

en met het commando NET USER inlognaam /DELETE wordt er een verwijderd. …
vooral deze laatste commando kan nog wel eens van pas komen indien je dus een bestaande account verwijderd wilt hebben ..
denk er eerst wel aan dat er minstens 1 gebruiker aangemeld dient te zijn als administrator om een bestaand account te kunnen verwijderen .

Probeer dit vandaag. Maar Telenet verwittigde dat er storingen wegens werken zouden zijn op vandaag. Dus misschien kan ik vandaag niet antwoorden.
 
Qtex;n239208 zei:
indien deze laptop eerder wel door henzelf werd gebruikt dan werd deze waarschijnlijk ook geregistreerd ..maar dan is het de vraag of deze dan ook door hen ontkoppeld werd van hun Microsoft Account ..
dat jij deze nieuwe gebruiker niet terug vind of nergens vermeld zie staan kan er wellicht mee te maken hebben dat men enkel dit kan verwezenlijken via de Net User Administrator welke normaal gezien verborgen is ..

*indien deze geactiveerd is dan kan men deze oproepen via een opdrachtprompt (administrator) Net User Administrator /Active:Yes >om deze dan weer uit te zetten vervang je Yes door No
indien een gebruikersaccount niet kan worden gemaakt of verwijderd of je vind deze niet nadat deze aangemaakt werd dan zit de Net User er wellicht iets voor tussen !​

Start via het Win-X menu de PowerShell (Admin) ..of de opdrachtprompt (administrator) op..
geef het commando NET USER om een lijst van alle aangemaakte gebruikersaccounts op te roepen .

**Met het commando NET USER inlognaam /ADD wordt een gebruiker toegevoegd .. **vervang inlognaam door de gewenst gebruikersnaam en klik op enter meld je af en je zouw vervolgens deze nieuwe toegevoegde account vermeld moeten zien ..meld je mat deze dan ook aan ..

en met het commando NET USER inlognaam /DELETE wordt er een verwijderd. …
vooral deze laatste commando kan nog wel eens van pas komen indien je dus een bestaande account verwijderd wilt hebben ..
denk er eerst wel aan dat er minstens 1 gebruiker aangemeld dient te zijn als administrator om een bestaand account te kunnen verwijderen .

Dit is de oplossing. Net User was de boosdoener. Ondertussen opgelost. De map met documenten moet elk apart verplaatst worden dus muziek, video's enz elk apart verzetten zoals in #5.
Bedankt om te helpen.
 
da geloof ik dat je vroeger een stuk beter was ..da zie ik hier dagelijks met de gebuur ..belangrijkste is da je kunt zeggen " ik heb geleefd en dat je van niets spijt heb of denkt da kon beter "
 
Qtex;n239220 zei:
da geloof ik dat je vroeger een stuk beter was ..da zie ik hier dagelijks met de gebuur ..belangrijkste is da je kunt zeggen " ik heb geleefd en dat je van niets spijt heb of denkt da kon beter "

Ja, en daar kan ik nog aan toevoegen : Ik ben gelukkig geweest in dit leven" Hopelijk blijft het zo. Denk dat het moeilijkste moet zijn als je iemand die je heel na aan het hart ligt, ziet aftakelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan