Windows 11 Microsoft bedenkt zich....

Ik heb regelmatig computers die ik in orde zet, vaak hebben die goedkope computers slechts 4 GB RAM en dat werkt ook vrij vlot voor gewoon surfen en mailen, mits er een SSD in de computers zit. Met een HDD is dit niet te doen, maar de SSD is wat die computers bruikbaar maakt, maar met 4 GB RAM zijn die oudere computers wel nog bruikbaar. De winst die je maakt als je van 4 naar 8 GB gaat is eigenlijk niet zo spectaculair. De kids hebben van school ook een Windows 11 laptopje met 8 GB RAM, dus die 12 GB die ze aanbevolen vond ik er al altijd te hoog.

hihi... juist, ja !
Bij 4 GB is er niet te vermijden dat er wordt geswapt, bij 8 GB wordt er eerder bij zwaardere belasting geswapt en bij 16 GB waarschijnlijk niet meer. Niet moeilijk te verklaren dus wat hierboven staat en waarom SSD dan beter is dan HDD, indien beperkt in geheugen...

Op zich een te verwachten commercieel geinsprireerde draai van Microsoft. Meer geheugen is zowiezo voordeliger, zeker bij gebruik van veel media content in je webbrowser. De enige reden dat ze zulke uitspraken doen nu, heeft alles te maken met de oplopende prijzen van geheugen. Maw dat dit bijna onbetaalbaar wordt. Wat voorheen geen issue was, is het dat nu wel. Smossen met geheugen zit er nietmeer in.
De requirements van 16GB ga je enorm sterk in je geldbeugel voelen, wat voorheen niet het geval was. En dat kan wel een bepalende factor zijn waar iedereen gevoelig aan is.

• Leuk
Waarderingen: Deus
Wat @DDragon80 meld is hoe ik er ook over denk.

Een b*llsh*t uitleg van M$ die vergelijkbaar met die nog niet zo heel lang geleden (2023) verklaring dat 8GB RAM in een M3 MacBook Pro vergelijkbaar was met 16GB ram op een ander systeem (lees PC/Windows?)... NIET DUS

Ok, zoals @cve zei, het kan...
Heb onlangs nog een oude 4GB laptop met HDD (geen ssd) getweaked tot een "bruikbaar" systeem voor mail, googelen en surfen.
Dat is, met snelstart (van +4min naar +/-45 sec opstartijd), idd nog bruikbaar voor basic dingen.
Maar daar merk je al het toch niet meer ideaal is.
Wordt het wat meer belast dan is het toch vaak wachten.

Dat doet linux, vooral die lichtgewicht distributies, vaak beter.

Laatst bewerkt:
@Deus , heel veel mensen zijn bang om Linux uit te proberen. Als ik zo een licht toestel heb vraag ik hun vaak of ze een overstap naar een linux met een min of meer Windows look, maar ik heb hierop tot op heden al iedere keer bot gevangen. De meeste mensen zijn niet zoals wij zijn met wat kennis over computers die wel eens iets nieuw willen uitproberen. De modale computer gebruiker denkt dan dat linux enorm moeilijk is om mee te werken. Het enige wat ik eigenlijk vewarrend vind is het standaard geen letters krijg bij iedere drive. Dit vind ik dan veel overzichtelijker bij Windows, maar als je slechts 1 opslag zitten hebt is dit dan ook niet meteen een probleem.

CVE: Bang voor linux?
Download dan winux-11-noble-lts een Linux Distribution ontworpen voor Windows Users
( zie er inderdaad haast hetzelfde uit als windows)

een driveletter toekennen heet onder linux mounting

Omdat er geen stationsletters zijn, maakt u een lege map aan die als toegangspunt voor het nieuwe station fungeert. U kunt deze map overal aanmaken, maar /mnt of /media zijn standaardlocaties:
commando:
sudo mkdir -p /mnt/my_new_drive
of met
sudo nano /etc/fstab

bekijk voor specifieke commando's een linux forum

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan