Ondergang van Telenet ingezet ?

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
De Standaard meldt deze morgen :

Het was een van de grote vragen binnen de Belgische telecommarkt de voorbije jaren: wat is Liberty nu eigenlijk van plan met Telenet? Het nieuws van woensdag dat Liberty Global Telenet onderbrengt bij zijn Nederlandse telecomdochter Ziggo Group en dat de kabelactiviteiten verder verkocht worden, zijn de eerste puzzelstukken die vallen. Liberty lijkt Telenet daarmee nog verder uit te kleden.

“Vorig jaar besteedde Telenet al zijn servicecenter uit en ook de IT-dienst werd geoutsourced”, merkt Magali Verhaegen, vakbondssecretaris bij het ACV, op. Ook de kapitaalintensieve kabelactiviteiten gaan op de schop. Telenet had de aanleg van glasvezel in een joint venture met Fluvius ondergebracht, Wyre. Daarin had Telenet twee derde en Fluvius een derde van de aandelen. Telenet verkoopt nu de helft van zijn belang aan een nog nader te bepalen partij. De resterende 33 procent in Wyre wordt niet in Ziggo ondergebracht, maar bij Liberty zelf. “Het is al een tijd duidelijk dat Telenet zich volledig wil terugtrekken uit de kabelactiviteiten”, zegt Verhaegen. “Liberty Group investeert doorgaans niet graag in de telecominfrastructuur zelf, want die vindt het te kapitaalintensief”, zegt Tom Evens, professor media-economie aan de UGent.
Wat rest, zijn de commerciële telecomactiviteiten zoals de verkoop van telecomformules, de ontwikkeling en installatie van digiboxen, de winkels en de mediabelangen. “Telenet zei al in de ondernemingsraad dat het de toekomst van de winkels onderzoekt. Het rendement ervan wordt grondig doorgelicht”, zegt Eric Vuchelen, secretaris bij ACLVB.
De fusiegroep Ziggo Group (waarbij Ziggo in omzet zo’n derde groter is dan Telenet) zal vervolgens op de beurs in Amsterdam noteren. Ziggo zelf heeft zijn hoofdkwartier in Utrecht. Liberty zegt dat het hoofdkwartier van Telenet in Mechelen blijft, maar het is wel de vraag hoeveel dat nog te zeggen zal hebben.

[Uittreksels uit DS krant 20.02]

Ik ga geen stenen werpen naar het oorspronkelijke idee om met een "Vlaams" alternatief het "Belgisch franskiljonse" RTT het vuur aan de schenen te leggen, maar nadat met overheidsgeld alle stoepen waren opgebroken is de boel geprivatiseerd en als cashmachine gebruikt.
In plaats van een gezonde concurrentie - met betere kwaliteit en lagere prijzen tot gevolg - is er een duopolie ontstaan dat de prijzen hoog heeft gehouden. De heer Porter verkondigde openlijk dat de Belg graag (te)veel betaalde voor telecom. Het was er duidelijk enkel om te doen zijn baas Maloney zo rijk mogelijk te maken. Wat nu gebeurt verwondert mij niets.

Laatst bewerkt:
dit is belgie veel betalen voor om de 10 minuten reklame voorgeschoteld te krijgen. waar is de tijd dat wij met een antenne reklamevrij konden kijken. :)

Ik heb onlangs Telenet opgezegd en voor Proximus gekozen. De procedure gaat zogezegd via Easyswitch.
Hiervoor moest ik op mijn Telenetfactuur een nummer zoeken, dat ik moest meedelen aan Proximus.
Proximus zou dan zorgen voor het opzeggen van mijn abonnementen bij Telenet.

Om een lang verhaal kort te houden, het resultaat is dat na het installeren van de fiberkabel ik al vier dagen zonder internet zit.
Daarvoor kwamen ze met vijf personen waarvan geen enkele Nederlands sprak. Een persoon sprak Frans en de anderen vermoedelijk Arabisch.

Vandaag kwam een technicus (met Nederlandse auto) om internet aan te sluiten, maar die meldde mij dat het signaal op de fiberkabel te zwak is. Dus moeten ze opnieuw de stoep open breken.

Zo blijft men maar aanmodderen (ook veel modder in huis). Het internet werkt nu opnieuw, maar ik werk nog steeds met Telenet.

Van Telenet heb ik nog niets gehoord, behalve dat een brief toekwam om te verwittigen dat ze hun tarieven nogmaals gaan aanpassen.

Ik heb hier de voorbije 2 weken in mijn straat ook kunnen vaststellen wat ik al veel had gehoord : de aanleg van fiber verloopt in de grootste chaos, vol nonchalance en zonder coordinatie. Dat de kwaliteit ook slecht blijkt is nieuw, maar was te verwachten.
Die kabel (kabeltje eigenlijk, want onwaarschijnlijk dun en daarom ingebed in een soort net) wordt op een geringe diepte, gewoon in de modder gelegd en zonder enig omhulsel of afdekking opnieuw met aarde bedekt, effe aanstampen en plaveien er terug over. Niet erg zorgvuldig, zodat je de dag nadien ook kan voorspellen waar in het vervolg de plassen op de stoepen zullen staan en ziet waar de afritten zullen verzakken... Vraag me ook af hoe ze bij een volgende 'opening' van het voetpad overigens te werk zullen gaan - die kabels worden met quasi zekerheid dan terug uit de grond gerukt en onderbroken. Ze zouden wel als archeologen met een schoffeltje moeten te werk gaan om dat te vermijden.

Dit ganse fiberverhaal wordt zuiver technisch en stedebouwkundig de nachtmerrie van de eeuw !

Terug
Bovenaan