Smartphone Opladen GSM

Status
Niet open voor verdere reacties.

georguy1

Steunend lid
Vip Lid
Ik krijg via de instellingen van mijn smartphone One Plus de melding dat het beter is maar op te laden tot 80 procent ....zou dat beter zijn dan , weet iemand daar iets zinnigs over?
 
Beste Georguy,
Inderdaad is opladen tot 80% ideaal. Waar ik meer aandacht aan schenk is eigenlijk mijn batterij niet lager laten zakken als 30%. Dus als je het juist leest zou je je batterij niet hoger als 80% mogen laden en niet lager laten zakken als 30%.
Ik vermoed dat jij een reden wenst te weten waarom.
Als je je batterij lager laat zakken als 30% krijgt u batterij tijdens het eerste laadproces een enorme stress door de stroom die dan door u batterij geduwd wordt. Gevolg, je batterij krijgt dan erg warm, en dat is nefast voor de batterij als ze plots zo warm wordt.
Een batterij niet hoger als 80% laten laden is omdat door de stress die opgelopen is tijdens het laadproces zo hoog oploopt dat je je batterij niet hoger als 80% mag laden om de stress ruimte te geven om af te koelen. De reden waarom je dit best doet is omdat een batterij momenteel onder hoge wattage wordt opgeladen. Als je bv je batterij aan 5 Watt zou opladen kan je je batterij wel lager en hoger laten laden, omdat de stress op de batterij minder groot wordt. Dus dit is een nadeel aan het alom tegenwoordige snel laders gebruikt worden.
Ikzelf kijk niet naar niet hoger als 80%, maar zak wel zo weinig mogelijk niet onder de 30%. Ik laad mijn batterij wel tot 100%, maar ideaal is het inderdaad niet of je zou moeten met een oude trage lader je batterij opladen. Dan krijgt jou batterij zo geen stress te verwerken. Stress is warmte en warmte is verslijten van de batterij.
 
Sinds kort ben ook ik noodgedwongen aan de smartphone geraakt. Liefde is nog niet ontstaan.

Ik heb hem pas één keer opgeladen via het stopcontact, voor de rest hangt hij regelmatig aan mijn computer.

Als ik uw verhaal lees over batterijstress, cve: is dit langzaam opladen via een usb-kabel dan (volgens u) misschien ook beter voor de batterij?

Omdat ik vroeger een mp3-speler had (helaas uit handen laten vallen boven een stenen vloer) is deze oplaadmethode erg vertrouwd.
 
dank u CVE voor je uitleg
ik kon dus instellen via instellingen dat de batterij stopt met laden aan 80 %
lager dan 30 ga ik hem nu ook niet meer laten gaan
 
@Leono, inderdaad is traag laden het meest aan te bevelen methode om je batterij op te laden van je Smartphone. Mijn zoon heeft laatst een nieuw toestel gekocht en daarbij steekt uiteraard een snellader, hij heeft deze terug in de doos gestopt en gebruikt zijn oude (trage) lader. Als ik mij niet vergis is hij ook niet super traag, (denk 18W). Waarom bv een electrische fiets die mogelijkheden niet heeft, is me onduidelijk, terwijl een EV snel laadt tot die befaamde 80% en dan over gaat naar traag laden om de batterij tijd te geven om op tijd af te kunnen koelen.
 
Als je naar instellingen van uw smartphone gaat, daar kan je "Baterij bescherming" aanzetten. Bij samsung staat dat onder batterij .
Dan zal je smartphone nooit meer dan 80% opladen .
Volgens mij is dit niet alleen bij samsung maar is dit een Android instelling ( je moet wel een van resentste Android versie hebben 13 of 14)
 
Laatst bewerkt:
Dank u, cve, voor de geruststelling!
Volgens mij is dit niet alleen bij Samsung maar is dit een Android instelling ( je moet wel een van recentste Android versies hebben 13 of 14)
Bij mijn Android 13 zie ik deze mogelijkheid niet. Je kunt wel de batterijbesparing uitzetten bij een bepaald percentage.
 
Zoek dan maar eens "AccuBattery" in de Google Play store : geeft je volledige controle en véél data ...
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Inderdaad een bijzonder indrukwekkende „app“. En dan is er ook nog een Pro versie!

AccuBattery stuurt een melding als de batterij 80% bereikt, maar dan moet je die melding wel zien, neem ik aan.

Ook geeft de „app“ indicaties over de gezondheid en levensduur van de batterij, maar dat zijn dingen die ik in het algemeen liever niet weet. (Zou slechts onrust kunnen veroorzaken).

Laatst zag ik in de Windows Verkenner hoeveel procent er was opgeladen, maar nu zie ik dat niet meer. Ik zie het nu wel als ik klik op Eigenschappen van de telefoon (momenteel 91%).
 
Windows Verkenner ??? We praatten hier toch over een Android smartphone app ?
 
Er bestaan een paar apps zonder publiciteit die goed werken om die limieten vast te zetten. Dat zijn "Battery Alarms" (Blauw icoontje met muzieknoot er in) en "SafeCharge" (wit icoontje met een groene batterij en een bliksemteken in het midden). Hopelijk heeft er iemand wat aan.... . Die appjes moeten wel geconfigureerd worden (voorbeeld: in "niet storen" moet je toelating voor geven om toch de toon vah het (ont)laden te kunnen horen )
 
Volgens mij is dit niet alleen bij samsung maar is dit een Android instelling ( je moet wel een van resentste Android versie hebben 13 of 14)
Versie 12 heeft dat ook, versie 10 niet, versie 11 heb ik niet in gebruik, in versie 13 kan ik dat niet terug vinden.
 
Laatst bewerkt:
dank u CVE voor je uitleg
ik kon dus instellen via instellingen dat de batterij stopt met laden aan 80 %
lager dan 30 ga ik hem nu ook niet meer laten gaan
Zou je niet beter een "trage" lader kopen zodat je de capaciteit van uw batterij voor minstens 85% kunt gebruiken in plaats van nu slechts 50%
De batterij van mijn smartphone wordt steeds tot 100% opgeladen en zakt soms tot minder dan 10%.
Nog nooit een probleem mee gehad (3,5 jaar oud).
Maar ik gebruik een lader van 10W.
 
Zou je niet beter een "trage" lader kopen zodat je de capaciteit van uw batterij voor minstens 85% kunt gebruiken in plaats van nu slechts 50%
De batterij van mijn smartphone wordt steeds tot 100% opgeladen en zakt soms tot minder dan 10%.
Nog nooit een probleem mee gehad (3,5 jaar oud).
Maar ik gebruik een lader van 10W.
Dit is wat ik ook al gezegd heb. Met een trage lader heb je dit probleem echt wel veel minder dat het zeker minder schade maakt dan als je met een snellader werkt. Echter worden die laders schaars. Mijn zoon heeft ook zijn oude lader die aan 18W laadt terug in dienst genomen nu met zijn nieuwe smartphone. Ik kan hem geen ongelijk geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan