Opstartscherm blijft (te) lang staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
@Allemaal,

Nu was ik een beetje in paniek:

[1] Het opstartscherm bleef onberoerd staan.

Pre-Boot.JPG

Her-opstarten hielp geen jota. Zelfs op de F12 klikken om naar de Bios te gaan (voor herstellen) gaf geen kik. Na duizend keren opnieuw opgestart te hebben kwam de Bios dan toch eens te voorschijn, maar alléén de C:-drive en de DVD-drive als optie. Géén flash-drives dus - waarvan ik gewoonlijk heropstart. Gelukkig had ik nog een DVD-opstartschijf en heb zo de situatie kunnen redden en een Systeemkopie kunnen gebruiken.

[2] Nu duurt het nog steeds tergend lang (minuten, i.p.v. seconden) vooraleer Windows opstart.

Ik heb uitgebreid virusscans gedaan met MBAM, SuperantiSpyware en Emsisoft; telkens met diepe scan. Géén malware.

Wat is dat nu?

Walter
 
oeioeioei...
Ik probeer je vorig voorstel en levert dat niets op, dan hoop ik nog een kans te hebben om met een herstelschijf of -stick terug te keren naar mijn laatste Systeemkopie of een Paragon Image. Deze twee heb ik altijd. Alleen dzn wat werk met updaten.
Wens me geluk. Als dat werkt, dan zien we wel samen wat we aanvangen.

Ww

Ps: de F8 bestaat met 8.1 toch niet meer?
 
Q.,
F8 gaf geen kik. Ergens heb ik gelezen hoe je dat terugkrijgt. Zoek ik op.
Dus..: heb ik met F12 via de Bios gelukkig kunnen een Systeemkopie gebruiken en mijn C:-drive is hersteld.
Ik durf bijna niet heropstarten... :-(

Ik heb System-Mechanic. Dat eens laten lopen en zien wat het vertelt. SM zegt dat mijn geheugen sterk gefragmenteerd is en slechts voor 41% werkt. Ik heb dat gecorrigeerd. Denk je dat dit wat is?
Ww
 
Kijken op welke component de BIOS blijft hangen. Wat ik niet helemaal kan volgen, je hebt een backup moeten terugzetten ofzo? Was er iets weg, defect, ...? Flash disk...?

Geheugenproblemen zijn mogelijk. Haal er een DIMM uit en kijk of het verschil maakt. Verwissel ook eens indien het er verschillende zijn.
 
Ik blijf bij de twijfel dat er geheugen defect is geraakt.
Wat zit er in ?
Zijn het twee bankjes, haal er dan eens 1 uit. Wissel daarna eens om en kijk wat er gebeurd.
Haal wel telkens de stekker uit de 220 Volt en behandel alles met respect.
 
D.,

't Is eigelijk simpel. Zie #1. Een gewone start en het zwart Acer scherm blijft minutenlang mij aanstaren. Een paar keren zelfs eindeloos.
Ik zal mijn systeem nu wat gerust laten en alleen laten slapen bij niet gebruik. We zien wel als ik eens moèt heropstarten. Misschien heeft het defragmenteren van het geheugen geholpen.
't Is al laat D en Q. Welterusten.
Ww
 
wel ik had zelf daarstraks het Diagnostisch opstarten hier ingesteld ....en ook hier dikke problemen !
kreeg zelfs melding dat de ssd geblokkeerd ...en niet meer te benaderen viel ...
het vreemde van al is dat er de vermelding te zien was van de Win7 en zelfs van de Win7 ultimate ...van de Windows 8.1 pro werd niets vermeld !
opgestart met de Acronis opstart cd gaf eerst een foutmelding dat er geen besturingssysteem kon gevonden worden !
dan maar op gestart met een usb stick en getracht om een herstel te doen , dit liep telkens vast ..en diende stop gezet te worden ...
terug de Acronis opstart cd er in en met deze opgestart ...kreeg 2 mogelijkheden opstarten naar de Windows of de acronis verder opstarten ..
koos hier om de Windows te starten ...kreeg het windows 8 logo te zien maar met de vermelding weer van de win7 / ultimate deze aangeklikt gaf dan weer de melding " besturingssyseem "niet gevonden !!
terug opgestart met de acronis opstart cd en nu voor de acronis recovery gekozen !
wel ik zag de SSD en al mijn overige schijven ook de externe ..
de SSD waarop de Windows 8.1 staat had de drive letter F gekregen ...
deze dan maar aangeklikt en heb enkel met de Acronis de 100Mb gereserveerd door het systeem laten herstellen....daarna de boot terug ingesteld op de SSD en waarrempel deze starte terug normaal op ..
*nu weet ik ook dat het Diagnostisch opstarten nooit meer mag aangeboden worden !
 
In dit soort gevallen check ik meestal of er een aansluiting aanwezig is op het moederbord voor een pc speakertje. Daarna proberen de BIOS fabrikant en eventuele versie te achterhalen.
Is er geen speakertje in de pc aanwezig, maar wel een aansluiting op het moederbord dan plaats tijdelijk zo'n luidsprekertje.
Daarna haal ik alle bekabeling los van het moederbord en demonteer alle onderdelen en begin helemaal opnieuw met het opbouwen van de pc.
Eerst de aan en uitknoppen met leds opnieuw aansluiten op het mb en daarna de voedingsconnectors.
Daarna zet ik de pc aan en luister naar de BIOS piepjes wat deze zeggen.
Hierna de processor terug steken en weer opnieuw opstarten.
Daarna het geheugen en weer opnieuw opstarten, daarna de eventuele externe grafische kaart.
Zo plaats je telkens alles terug en luister goed naar de piepjes van het BIOS.

In veel gevallen kun je op deze manier een probleem lokaliseren.
 
Ik kan ook zo snel even niet bedenken waarom je diagnostisch op zou moeten starten bij een hardware probleem.
Diagnostisch op starten is bijna vergelijkbaar met het opstarten in veilige modus. Er wordt een minimum aan stuurprogramma's geladen, hierdoor werkt vele hardware niet goed.

Je moet in dit geval juist op zoek gaan naar de defecte hardware.
 
Q.:
Gelukkig vinden we zo nog af en toe een weg uit de miserie. Jij met je Acronis en ik met Paragon en/of Systeemkopie.
Hoe een modale computergebruiker uit zoiets moet geraken kan een serieus probleem zijn...

► Nu wacht ik tot een herstart nodig is. Te veel gezweet.

Ww
 
Ik kan ook zo snel even niet bedenken waarom je diagnostisch op zou moeten starten bij een hardware probleem.
Diagnostisch op starten is bijna vergelijkbaar met het opstarten in veilige modus. Er wordt een minimum aan stuurprogramma's geladen, hierdoor werkt vele hardware niet goed.

Je moet in dit geval juist op zoek gaan naar de defecte hardware.

dat heb ik nu ook door ...wist eerlijk gezegt niet wat dit inhield ..Diagnostisch opstarten !
nu wel natuurlijk !
 
***Q***

Kijk eens wat ik vind i.v.m. F8 bij Win8.1: » Enable the F8 key for booting into Safe Mode in Windows 8

Getting into Safe Mode Advanced Boot Options is not easy in Windows 8 or 8.1 so in this video I will show you a way to put it back to how it used to be in all other operating systems.
So in this video I will show you how in a elevated command prompt (cmd) Admin.

To change setting use code below:

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy


To put it back to how it was before you changed it use the code below:

bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Video: Zeker kijken Q'tje: https://www.youtube.com/watch?v=VgSnMdFSlZw «einde

Ww
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan