Opgelost PC aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemiddag,

Enige tijd geleden heb ik een nieuwe desktop gekocht. Geen uitgebreide, maar wel geschikt voor tekst en foto bewerken.
Ik heb sinds kort een nieuwe monitor (4k) en merk dat het foto bewerken in Lightroom erg traag gaat. Nu zou ik graag willen weten wat ik hieraan kan doen? Moet ik misschien een andere videokaart/processor?
Kan iemand mij adviseren aan de hand van mijn computergegevens?

GR Jasper
Schermafbeelding 2020-12-25 141926.jpg
 
Het systeem wat u hier vermeld zou goed moeten zijn voor foto bewerken met Lightroom.
Maar er staat niets over de spec's van de grafische kaart.
Om lekker te kunnen werken zou hij DirectX 12 moeten ondersteunen en minimaal 2GB video geheugen aan boord moeten hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: ypy
Valt te zien welke plugins etc je gebruikt voor Lightroom. Er zijn er wel bij die vrij intensief kunnen zijn.
Je systeem is op zich niet zo slecht. Core i3 is wel minimum, maar 3.6GHz is zeker niet slecht, tesamen met 16 threads.
Geheugen is ook wat afhankelijk van het formaat van foto's dat je gebruikt. vb. Compressie of RAW data. Grote RAW bestanden kunnen al snel veel geheugen verteren... Maar daar op zich ook, 8GB is een minimum, maar zeker niet slecht te noemen.

Zie wel dat je een SSD hebt ipv een gewone disk. Moest die toch wat IO doen daarop, ga je veel verschil merken.

Zelfde voor de videokaart zoals Skippy al meedeelde.
 
  • Leuk
Waarderingen: ypy
Een Nvidia GeForce GT 710 is een leuk goedkoop instap kaartje, maar heb je in 1 en 2 GB uitvoering. Verwacht hier geen grafische wonderen van.
2GB is als ik me niet vergis de minimum systeemeisen voor Lightroom.

Kijk toch ook en naar de gebruikte plugins zoals DDragon vermeld,
 
Al een jaar of 5 oud

<<De GeForce GT 710 is de meest low-end videokaart die Nvidia op dit moment in zijn assortiment heeft. Hij is gebaseerd op de GK208-GPU, een op 28 nm geproduceerde chip uit de Kepler-generatie. Die wordt niet volledig gebruikt, want er zijn slechts 192 shader units ingeschakeld bij dit model. Ze draaien op 954 MHz - er is geen boostfunctionaliteit aanwezig.>>

 
Ik heb 2 GB videokaart. Als ik jullie begrijp moet ik er geen wonderen van verwachten. Ik gebruik ook Photoshop dan moet ie echt wel nadenken. Hebben jullie tips voor een goede grafische kaart die niet te duur is?
 
Ik heb 2 GB videokaart. Als ik jullie begrijp moet ik er geen wonderen van verwachten. Ik gebruik ook Photoshop dan moet ie echt wel nadenken. Hebben jullie tips voor een goede grafische kaart die niet te duur is?
Dat is een onmogelijke zaak, want jij hebt nu 2 GB, dus als je er een andere in stopt moet deze meer GB hebben en dan swingen de prijzen meteen de pan uit. Een 4GB kaart kost al snel meer als 100€.
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01M6...608993773&rnid=1703609031&s=computers&sr=1-89
Dit is een degelijke kaart. Daar ben je dus bijna 150€ voor kwijt. High end gamen moet je daar dus ook al niet op verwachten. dit is een low end videokaart. die wel 4 GB aan boord heeft. Dit is wel in staat om wel wat grafisch werk te verrichten.
 
Een andere aanpak zou er in kunnen bestaan te bekijken of je het monster 'PhotoShop' wel echt nodig hebt voor wat je doet ... Er zijn legio andere oplossingen waar voor de leek het onderscheid in kwaliteit op het resultaat en het gebruiksgemak voor jezelf niet meteen merkbaar zullen zijn. En die toch iets minder krachtige systemen nodig hebben.

Maar uiteindelijk : koken kost geld ... Heb je echt de kracht van PhotoShop nodig dan wordt het uitkijken naar andere hardware vb. grafische kaart en dan zal je iets dieper moeten tasten ...
 
  • Leuk
Waarderingen: ypy
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan