Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Toen we zondag thuis kwamen hoorde ik dat de pc van de schoonzoon het opgegeven had. Deze morgen ben ik gaan zien wat er eventueel direct te verhelpen viel. Pc start op en stopt er mee na enkele minuten. Staat nu bij mij. Er is enkel een HD en DVD aangesloten. Uiteraard ook muis, toetsenbord en scherm.
De geheugens werken zoals het hoort. Het scherm, de muis en het toetsenbord, zijn van mij. Dus niet dezelfde als bij hem aangesloten. Daar kan het niet aan liggen. De DVD speler heb ik afgekoppeld. Daar ligt het ook niet aan.
Als ik opstart, raak ik aan de desktop. Daar kan ik eender wat aanklikken, maar na een minuut ongeveer loopt alles vast. Geen BSD scherm. Pc kan enkel afgelegd worden met de aan knop een tijdje in te drukken. Ook CTRL+ALT+DEL werken niet meer. Geen F4.
Zelfde doet zich voor in veilige modus.
Ik gokte op AVG. Zag dat er zaterdag een update was gebeurd. In msconfig uitgeschakeld. Kon net nog. Gevraagd om opnieuw op te starten. Na de opstart dezelfde fout. Krijg Géén foutmelding op het scherm.
Heel lang geleden had ik een program die je kon laten mee opstarten. Dit program toonde alle programs die opstartten in volgorde met Windows. Zo kon je zien welk program er roet in het eten gooide. Maar dat heb ik niet meer. Was voor vorige versie's.
Dus waar kan het aan liggen?
Heel misschien is het een fout op de HD. Maar waarom dan geen foutmelding?
Wie kan me helpen dit probleem op te lossen?
 
mijn advies is om een rescue disk te branden van de avg rescue en hiermee op te starten vanaf de drive..
doordat je met deze opstart vanaf de drive zal de pc gescant worden vooralleer dat windows in feitte is opgestart ..laat de avg rescue disk eerst updaten voordat je de scan start ..
download de avg rescue disk vanaf hier
brand deze met imgburn op een cd ( branden als een beeld bestand naar schijf ) (image to disk )
brand snelheid op 4x en laat de avg rescue disk zoeken naar updates vooralleer je de scan opstart !
bekijk ook het filmpje hoe je deze avg rescue disk dient te gebruiken ...
[video=youtube;fGX-592qty8]http://www.youtube.com/watch?v=fGX-592qty8[/video]
 
AVG uitgeschakeld geeft ook geen oplossing. Dus vermoed dat er geen virus aanwezig is. Kan ook de schijf aan mijn pc leggen en laten scannen. Is dit ook hetzelfde? Denk het toch zelf.
 
Een virus is dit duidelijk niet.
Start de PC eens op met een live CD of een cd met memtest86. Laat die een tijdje draaien. Blijft dit werken, dan is je harde schijf naar de vaantjes. Slaagt die memtest86 ook vast, dan loopt ofwel je CPU zeer snel warm, ofwel is er al hardware schade aan Mainboard en/of CPU.

Aangezien de PC niet uitvalt maar vastloopt, acht ik de kans op een defecte voeding al kleiner.
 
Kan een slechte voeding zijn als hij spontaan uitvalt.

De pc stopt, maar blijft bevroren staan op de desktop. Er werkt NIETS meer.
Ik heb nog wel een voeding van 500W staan, maar die is nog met de oude voedingsstekkers voor de drives. Bij het opstarten zonder DVD speler deed hij het ook.
 
Ben over een 20tal minuutjes gestart met een andere schijf om Windows te installeren. Zal dan vlug weten of hij bij die andere schijf ook vastloopt. Is nog altijd aan het werken. Dus voeding zal het al niet zijn. Zal het na goede installatie ook nog nodig zijn de memtest86 uit te voeren? Indien het koeling van CPU mocht zijn, zou die dan ook al niet warm moeten lopen?
De originele is aan het testen op virussen.
 
Die memtest is goed voor 2 dingen. Als die test blijft lopen, zonder de hdd aangesloten, dan is je HD naar de vaantjes. Loopt die test vast, dan is je MB of CPU naar de vaantjes. Geeft die fouten op het geheugen, dan is dat ook duidelijk. Maar ik denk niet dat dit een geheugenprobleem is.

Lukt de installatie van Windows 7 op een nieuwe HD volledig zonder issues, dan is het ook vrij duidelijk denk ik.
 
Bij het heropstarten en configureren krijg ik de melding dat er hardware vervangen werd sinds vorige installatie. Klopt, want het is een oude cloon van mijn pc. Zal na de virustest eerst mijn oude schijf formatteren en daar dan die windows opnieuw opzetten.
Lukt dit, dan is het inderdaad de originele schijf die defekt is.
Alhoewel, ze blijft lopen met de virusscanner. Virusscaner voltooid en geen bedreigingen.
Met crystaldiscinfo, krijg ik volgende waarschuwing over de schijf. Curent pending sector count.
CrystalDiskInfo.jpg
 
Klopt, de schijf die ik wil installeren heeft ook fouten maar werkt (nog) goed. Voor dit doel kan ze nog gebruikt worden.
De installatie is voltooid en werkt. dus schijf is defect. Blijkbaar staat er een program die Windows nodig heeft op slechte sectoren en stopt alles.
Zie morgen verder met een goede schijf.
Bedankt om mee te kijken en te helpen oplossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan