Windows 11 Pc traag

Beste mensen ,
ik heb hier al heel veel gelezen maar vind niet wat ik zoek.
Ik heb een gaming pc die ik vorig jaar in juli gekocht heb met deze specificaties.
Processor AMD Ryzen 7 5700X 8-Core Processor (3.40 GHz)
Geïnstalleerd RAM-geheugen 32,0 GB
Apparaat-id 71570E35-0B77-4EF6-9062-C3F38F0F300E
Product-id 00391-70000-00000-AA540
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
XTREMEGAMER CLASSIC LEVEL 3 V2 - AMD Ryzen 7 5700X - 32 GB - 1 TB - GeForce RTX™ 5060.
Maar ik gebruik hem niet om te gamen maar gewoon voor lessen van corel psp.
als ik een map wil openen ,waarvan ik een snelkoppeling op mijn bureau blad heb gemaakt , krijg ik regelmatig een gewoon wit scherm waar ik mijn mappen of afbeeldingen niet op zie.
Als ik een mail wil versturen met bv een afbeelding in die ik moet toevoegen duurt dit ook lang.
Soms zie ik op de linkerkant van de balk geen mappen maar rare dingen.
Onlangs deed ik de map van de foto,s open en had ik allemaal witte jpg bestanden,die er niet door kwamen, na 2 x opstarten dan wel.
Al de drivers zijn geinstalleert en niet met windows maar manueel,.
ook het opstarten gaat heel traag
Met dit geheugen zou deze pc toch snel moeten zijn denk ik , dit is eigenlijk al vanaf het begin.
Weten jullie soms waaraan dit kan liggen, ? graag jullie tips aub.
grtjs Karine

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-01-27 141403.png
    Schermafbeelding 2026-01-27 141403.png
    190.7 KB · Weergaven: 34
Ik heb die msi test nu gedaan eerst alles geinstalleerd en dan op systeem diagnoses geklikt,
En dit was het resultaat, volgens mij goed , ik ga nu eerst zien wat de pc doet en daarna zet ik het geheugen op systeem laten beheren.
Ik weet niet wat ik nog kan doen, ik heb al Engine bij msi nu ook op automatisch gezet .
Ik heb altijd al geweten dat de externe schijven op "geen" blijven staan, en wij hadden het geheugen aangepast omdat ik maar 2000 mb toegewezen had.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-01-29 125109.png
    Schermafbeelding 2026-01-29 125109.png
    54.9 KB · Weergaven: 19
  • Schermafbeelding 2026-01-29 125428.png
    Schermafbeelding 2026-01-29 125428.png
    72.8 KB · Weergaven: 21
Ik heb hem nu op wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren gezet , maar is dit nu niet te weinig?
Ik ga hier nu eens een paar uur mee werken en zien wat hij doet,en laat jullie nog iets weten, fijne dag allemaal en dikke mercie voor de hulp 😊
1769689130816.png

Ik heb altijd al geweten dat de externe schijven op "geen" blijven staan.
Klopt, dat is ook de reden waarom ik had vermeld die aanpassing enkel te doen voor interne, vast verbonden schijven.
Als je boven aan alles op automatisch zet, zal het systeem overigens je externe schijven ongemoeid laten en dus op géén laten staan.

Ik zie net dat je dat ook gedaan hebt ...

Ik heb nu de pc een paar keer in slaapstand gezet ook een paar keer opgestart (dit duurt wel heel lang eer hij eer opstart maar goed als het dit maar is ) alles gaat open zoals het hoort,Externe schijven gaan meteen open, de prullenbak kan ik meteen legen hiervoor duurde dit ook lang eer deze reageerde, ,TB laad ook alle mails, het invoegen van een afbeelding gaat ook weer goed , nu ben ik benieuwd of het zo blijft, ik ga hier zeker niks meer aan veranderen . aan de instelling van het geheugen twijfel ik want die staat zoals hiervoor , en MSI ik weet niet goed wat dit programma doet maar de pc draait helemaal goed, hier ga ik eens voor googelen .
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en het oplossen van mijn probleem, dit waardeer ik heel erg.
Groetjes Karine 😊

...ik ga hier zeker niks meer aan veranderen . aan de instelling van het geheugen twijfel ik want die staat zoals hiervoor , en MSI ik weet niet goed wat dit programma doet maar de pc draait helemaal goed, hier ga ik eens voor googelen ....
Gedenk het adagio : If it ain't broken, don't fix it !
Vertaald : als iets niet kapot is en werkt blijf je er beter vanaf ...

MSI is een geheel van tooltjes die de fabrikant van de PC aan de voorgeinstalleerde Windows toevoegt voor analysetaken, zoals de meeste fabrikanten dat doen. Over het algemeen wordt dat als overbodige bloatware bestempeld.
Als alles goed draait zou ik dat zeker niet aktief laten want is extra belasting op je systeem, zeker als dat dagdagelijks of god beter het continue draait. Onzin !
Als je het niet kan desactiveren zonder te verwijderen zou ik het zelfs verwijderen want er is gratis software genoeg (zie onze downloadsectie) om dat soort testjes te doen enkel en alleen als je ze nodig hebt bij problemen.

aan de instelling van het geheugen twijfel ik want die staat zoals hiervoor...
Die wordt door het systeem laag gehouden omdat je gewoon véél intern geheugen hebt op die machine !
En dat virtuele geheugen wordt vooral gebruikt als je échte geheugen tekort schiet en dat zal bij jou dus maar zelden het geval zijn - zeker als je er niet echt games mee speelt.

En mocht dat toch nodig zijn, dan zal die stand "automatisch" er net voor zorgen dat het naar behoefte groter wordt gezet (en nadien weer kleiner). Dat is nu eenmaal optimalisatie hé ...

Bedankt voor je tip Philip , ik heb het msi center nu helemaal uitgeschakeld ,desnoods gooi ik hem eraf
Nu heb ik weer wat bijgeleerd,dat virtueel geheugen is helemaal niet nodig om dit aan te passen, ik heb het altijd gedacht dat dit mijn gewone geheugen was en dat je dit zelf moest instellen om het ten volle gebruiken,.
Om te kijken hoe de pc het doet heb ik Speccy , klein maar volgens mij wel goed.
Ik ga eens kijken naar de download sectie 😊

Ik lees dat je je computer enkele keren in SLAAPSTAND hebt gebracht, als je dit altijd doet blijft alles altijd actief draaien. Dit is niet hetzelfde als afsluiten. Sluit eens u computer helemaal af. Hij zal u dankbaar zijn.

Hoi Lange pier ik heb het progje Whysoslow binnen gehaald , en geïnstalleerd maar die doet niks ik zie enkel een blauw rondje draaien en dan is hij foetsie.
Taakbeheer zie screen
En cve de slaapstand was om te testen elke avond sluit ik de pc helemaal af.
taakbeheer.png

Terug
Bovenaan